تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۱۵:۵۲
۰
کد مطلب : ۸۵۸۶

اخبار كوتاه مذهبي

شماره 29-30 ماهنامه خیمه – محرم 1428- بهمن 1385



برگزاري سومين همايش آيين‌هاي عاشورايي

سومين همايش آيين‌هاي عاشورايي در دو بخش تعزيه و نمايش‌هاي صحنه برگزار می‌شود. بخش تعزيه همايش از اول تا دوازدهم بهمن، و بخش صحنه‌اي همايش نيز از هشتم بهمن در مجموعه تئاتر شهر آغاز مي‌شود.

محمدجواد عظيمي، حسين مسافرآستانه و سيدحسين فدايي‌حسين از اعضاي بازبيني همايش هستند و بازخوانی نمايش نيز بر عهده حسين فرخي، فدايي‌حسين و پوررهيان است. اين همايش به صورت رقابتي برگزار مي‌شود و هيأت داوران و نتايج نيز اوائل هفته آينده مشخص خواهد شد.



نخستين گردهمايي كانون مداحان و شعراي مذهبي كشور برگزار شد.

در اين نشست حجت الاسلام نقويان استاد حوزه و دانشگاه و مشاور فرهنگي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ماه محرم فرصت بزرگي در مكتب اسلام است كه هيچ مكتبي ندارد، روضه خوان، ذاكر و واعظ مثل دو بال كبوتر هستند و اين اجازه را دارند كه با نام اباعبدالله دلهاي انسانها را به حركت درآورند و امروز اين فضا در اختيار ماست و بايد از اين فرصت استفاده كنيم.

حجت الاسلام نقويان افزود: بايد بتوانيم با شعرهاي زيبا قداست عاشورا را ارتقاء دهيم كه مداحان، واعظان و روضه خوانان مي توانند اين كار را انجام دهند.

در ابتداي گردهمايي، عباس فدايي جانشين فرماندهي سازمان بسيج وزارتخانه ها و ادارات در جمع مداحان گفت: سازمان تبليغات اسلامي با آموزش ها و صادر كردن گواهي هاي پايان دوره براي مداحان و ذاكرين از سال 1377 به امر ساماندهي اين گروه پرداخته است.

سرهنگ فدائي رسيدگي به آسيب هاي عزاداري را بيش از اندازه دانست و تصريح كرد: اگر در دهه اول محرم به آسيب هاي عزاداري بيش از اندازه رسيدگي كنيم فرصت براي بهتر استفاده كردن از برنامه هاي اين ايام را از دست مي دهيم.

گفتني است: در اين گردهمايي كه حدود 200 مداح از سراسر كشور حضور داشتند ذاكرين اهل بيت به مديحه سرايي و عزاداري پرداختند.



فلسفه مهدویت همان فلسفه قیام ابا عبدالله الحسین علیه‎السلام است

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان توسعه فرهنگ عاشورا را منوط به توسعه فرهنگ مهدویت دانست و افزود: با گسترش ارزشها و تقویت ایمان و باور دینی، فرهنگ مهدویت و انتظار نیز در جامعه اسلامی تقویت خواهد شد و جلوگیری از ارتکاب گناه و معاصی و ناهنجاری های اجتماعی نیز خود سبب احیاي فرهنگ دینی و فرهنگ مهدوی است. آنچه که مهم است، این است که باید بتوانیم به طور صحیح و مناسب، غبار مظلومیت از چهره ائمه معصومین علیهم‎السلام بزداییم و در مراسم های عزاداری و سینه زنی از آنچه که سبب سست شدن اعتقاد جوانان و نوجوانان می شود، جلوگیری نماییم.

فرهنگ مهدویت به توسعه و بسترسازی فرهنگ عاشورا بستگی دارد و ما هر قدر که بتوانیم فرهنگ عاشورا و فلسفه قیام اباعبدالله علیه‎السلام را در جامعه گسترش دهیم، در واقع فرهنگ انتظار و مهدویت را در جامعه گسترش داده ایم.



بیش از 60 درصد موقوفات کشور مربوط به مجالس عزای امام حسین علیه‎السلام است

حجت الاسلام حيدر مصلحی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در گردهمایی ائمه جماعات، با اشاره به نقش والای وقف در ادیان الهی گفت: وقف در حاکمیتی که خداوند در ادیان مختلف برای بشر ترسیم کرده و به دست انبیای الهی فرستاده است، در بالاترین رتبه قرار دارد.

وی افزود: این در حالی است که بیشترین موقوفات برای اقامه مجالس عزای امام حسین علیه‎السلام و ترویج فرهنگ عاشورا همزمان با دوره حکومت رضاخان در کشور صورت گرفته است و این گویای یک حرکت سیاسی در میان عزاداران حسینی است زیرا رضاخان روضه خوانی برای امام حسین علیه‎السلام در جامعه را منع کرده بود.

وی تصريح كرد: در دوره‎ای از تاریخ و همزمان با دوران دفاع مقدس در کشور تمامی اقشار جامعه، نه تنها اموال خود را وقف نشر دین و تحقق نهضت امام حسین علیه‎السلام در جامعه ایران کردند بلکه از جان خود نیز در راه پیروزی حق بر باطل گذشته و جان ها را وقف امام حسین علیه‎السلام کردند.



معرفت صحيح از امام حسين علیه‎السلام مانع ورود خرافات به عاشورا مي شود

حجت‎الاسلام محمدحسین شریعت زاده، استاد حوزه و دانشگاه ، معرفت و شناخت دقيق از امام حسين علیه‎السلام را مانع ورود خرافات به واقعه عاشورا برشمرد و گفت: یکی از بهترین راه های جلوگیری از تحریف های عاشورایی این است که مردم به منابع و متون اصلی و واقعی عاشورا که همان «مقتل» نامیده می شود مراجعه کنند. وی با بیان این که معرفت عاشورایی و شناخت امام از موارد مهم در جلوگیری از تحریف های عاشورایی است، اظهار داشت: خطبا، علما و کسانی که به نوعی با اقشار مختلف مردم سروکار دارند، باید در تفهیم واقعه عاشورا ابتدا مردم را به شناخت کامل از امام دعوت کنند و سپس به بیان واقعه عاشورا بپردازند. اکثر مطالب مربوط به حضرت سیدالشهدا علیه‎السلام و واقعه عاشورا که توسط مداحان مطرح می شود بدون سند و منبع موثق است، از این رو مردم باید آگاه شوند تا علم کاملي به واقعه عاشورا داشته باشند و گرفتار خرافات نشوند. بسیاری از مداحان عنوان می کنند که این مداحی ها زبان حال معصومین علیهم‎السلام است در حالی که بیان برخی از مطالب به وسیله آنها، انتصاب به معصومین علیهم‎السلام است. موارد اين‎چنيني مي‎تواند موجب ورود خرافات به واقعه عاشورا شود.



همایش خیمه شیشه ای برگزار می شود

هیأت بلاگ، هیأت وبلاگ نویسان ایران به نشانی www.heyatblog.ir به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم همایش وبلاگ نویسی را با عنوان «خیمه شیشه ای» و با هدف توسعه و تقدیر از وبلاگ های دینی و انقلابی برگزار می کند.

این همایش با موضوع پیامبر اعظم صلی‎الله‎علیه‎و‎آله، قرآن و عترت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، انتظار، عاشورا و حماسه حسینی در طول ماه محرم از وبلاگ نویسان مسلمان استقبال می‎کند. به گزارش هیأت بلاگ، هدف از برگزاری خیمه شیشه‎ای، علاوه بر حفظ فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی در فضای مجازی اینترنت، توسعه و تقدیر از وبلاگ های دینی و انقلابی است.

قرار است این همایش در تاریخ 26 بهمن سال جاری در محل باشگاه وبلاگ نویسان تهران برگزار شود.



5 کمیته‌، به منظور هماهنگی و نظارت بر عزاداری‌ها تشکیل شد

در نخستین جلسه‌ی مرکزی ستاد هماهنگی و نظارت بر عزاداری‌های امام حسین علیه‌السلام که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو این ستاد در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام اسکندری با تأکید بر ضرورت نظارت بر فعالیت هیأت‌های مذهبی به منظور پرهیز از هرگونه خرافات، از تشکیل پنج کمیته به منظور هماهنگی و نظارت بر عملکرد عزاداری‌ها خبر داد. ایشان با اشاره به مستمر بودن این نظارت، هدف از تشکیل این ستاد را نظارت عنوان کرد که در صورت تدوین برنامه‌ای مدون می‌تواند خرافات را از ساحت مجالس دور کرده و آن‌ها را به جهات صحیح هدایت کند تا بتوانند در ساختن انسان ناب نقش داشته باشند. از این رو ترکیب اعضای ستاد، جامع و فراگیر است تا تمام افرادی که می‌توانند نقشی در این زمینه داشته باشند به فعالیت بپردازند.

وی هم‌چنین با اشاره به این اهداف، یادآور شد که این ستاد قرار است سه نشست برگزار کند، که پس از بحث و بررسی اعضای حاضر در ستاد، قرار شد تعداد این جلسات افزایش یابد.

پس از بحث‌ها و تبادل نظرهای مختلف میان اعضای حاضر در ستاد، قرار بر تشکیل پنج کمیته در زیرمجموعه‌ی ستاد شد.

کمیته‌ی نظارتی و ارزیابی، نخستین کمیته است که اعضای آن را معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (اماکن)، وزارت اطلاعات، وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات صدا و سیما تشکیل می‌دهند.

کمیته‌ی فرهنگی و هنری، از کمیته‌های حائز اهمیت و فلسفه‌ی وجودی این ستاد است که با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌ی هنری، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، صدا و سیما، مرکز تحقیقات صدا و سیما، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، بسیج، امور مساجد، نهاد ولی فقیه در امور دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تشکیل جلسه می‌دهد.

کمیته تحقیقاتی و پژوهشی این ستاد با حضور معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، مرکز مطالعات راهبردی خیمه، جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تشکیل می‌شود.

کمیته پشتیبانی و انتظامی این ستاد، در بر گیرنده‌ی وزارت بازرگانی، نیروی انتظامی، بسیج، سازمان تبلیغات، وزارت کشور، شورای هیأت‌های مذهبی کشور، وزارت بهداشت، آتش‌نشانی، شهرداری، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و اورژانس است.

کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی متشکل از سازمان تبلیغات، صدا و سیما، امور مساجد نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات است.

نمایندگانی از امور رسیدگی به مساجد، نیروی انتظامی، وزارت ارشاد، برنامه‌ی فرهنگ و معارف شبکه اول سیما، جامعه انجمن‌های اسلامی و اصناف بازار و امور تبلیغات، امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی و سازمان تبلیغات استان تهران در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و نظارت بر عزاداری‌ها شرکت کرده بودند.



عزاداری، شایسته‌ی نقش مؤثری در ارتقاء تبلیغات دینی است/ برخورداری از سخنرانی‌های دینی باید در هیأت‌های مذهبی نهادینه شود

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در دومین جلسه‌ی مرکزی ستاد هماهنگی و نظارت بر عزاداری‌ها با بیان این که برگزاری مراسم عزاداری در تبلیغات دین تأثیر بسیاری دارد، گفت: علاوه بر نوحه‌خوانی و سینه‌زنی که جنبه‌ی احساسی کار را در بر دارد، مسئله‌ی سخنرانی در هیأت‌های مذهبی باید نهادینه شود که این، بعد عقلانی هیأت‌ها را در بر می‌گیرد. اگر این هیأت‌ها جنبه‌های احساسی و عقلانی را با یکدیگر به صورت متعادل دنبال کنند، بسیاری از مشکلات موجود با نهادینه کردن این موضوع مرتفع خواهد شد. بحث عزاداری‌ها در میهن اسلامی ما ویژگی مهمی دارد، عزاداری‌ها خودجوش و مردمی شکل گرفته و مردم از سر عشق، ارادت و اخلاصی که نسبت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام داشتند، از مال، وقت و زندگی خود گذشتند و با ذوق و سلیقه‌ی بومی خود، سنت‌هایی را آفریدند که سرمایه‌ی مهمی برای مباحث فرهنگی ما در حوزه‌ی دین محسوب می‌شود.

در گذشته مسائل، بسیار سنتی محض دنبال می‌شد، اما با تغییر و تحولات علم، صنعت و تکنولوژی در جوامع مختلف، هیأت‌های مذهبی نیز از این تحولات بی‌نصیب نماندند. وقتی که تکنولوژی در زندگی فردی و خانوادگی وارد شد، به طور طبیعی بر مسائل اجتماعی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این که برخی کارهای ایجابی سلبی در این راستا انجام می‌دهیم، افزود: کارهای ایجابی این است که علاوه بر نوحه‌خوانی و سینه‌زنی که بعد احساسی کار را در بر دارد، مسئله سخنرانی در این هیأت‌ها نهادینه شود که این، بعد عقلانی هیأت‌ها را در بر می‌گیرد. اگر این هیأت‌ها بعد احساسی و عقلانی را با هم به صورت متعادل دنبال کنند، خیلی از مشکلات موجود با نهادینه کردن این موضوع مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که این ستاد و کمیته، موسمی نیست که تنها در ایام محرم و صفر دور هم جمع شوند، بلکه برای کمیته‌ها و ستادها برنامه‌ریزی شده و با توافق در طول سال این جلسات دنبال می‌شود، گفت: نکته دیگر در بعد ایجابی قرار دادن نوحه‌های صحیح، متن‌های درست و روضه‌های مستند و معتبر است که باید در اختیار مداحان، منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها قرار گیرد، چرا که مداحان و روضه‌خوان‌های اهل پژوهش که متن‌های لازم را به صورت خودجوش کسب می‌کنند، بسیار اندک هستند. از این رو کمیته پژوهشی ـ تحقیقاتی و فرهنگی ـ هنری، نوحه‌ها و متن‌های معتبر را به صورت وسیع تهیه می‌کنند تا در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

اخیراً علائم یا تصاویری در هیأت‌های مذهبی وارد شده است که سنخیتی با راه، هدف برگزاری مراسم و قیام امام حسین علیه‌السلام ندارد. صرف برخورد سلبی و نبایدها، مشکلی حل نمی‌کند؛ باید کار جایگزینی انجام شود یعنی نهادهای معتبر با بهره‌گیری از هنرمندان، فعالیت‌هایی را جایگزین کنند.

سال به سال بلندگوها با صدای بلندتر و طبل‌های بزرگ‌تری راهی هیأت‌ها می‌شوند که برای جامعه‌ی ما زیبنده و صحیح نیست، آن هم در امری که حیاتی است. این ستاد می‌تواند اقدامات بسیاری از نظر ایجابی و سلبی ظریف انجام دهد که جایگزین شود. این ستاد می‌تواند ستاد مهمی باشد که جایگاه ارزشمندی داشته و به طور مستمر در طول سال کار کند.

حجت‌الاسلام یعقوب دیلمقانی مدیر کل تشکل‌های دینی نیز در این جلسه تصریح کرد: ستادی در استان‌ها با عنوان «نظارت بر عزاداری‌ها و ارزیابی آن‌ها» فعال هستند که سه سال است به طور فعال با همکاری شورای هیأت، کار خود را دنبال می‌کند. در استان‌ها و شهرستان‌ها، 146 کمیته تشکیل شده که فورمت‌های لازم برای ارزیابی عزاداری‌ها را جمع‌آوری می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد.



برنامه‌ی «شب‌های گفت‌و‌گو» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند.



مسابقه‌ی سوگواره‌ی شعر عاشورا

محورهای انتخاب بهترین آثار:

1. مستند به وقایع تاریخی و دور از غلو و تحریف.

2. رعایت نکات ادبی.

3. دارای نوع‌آوری و خلاقیت.

4. اولویت با آثاری است که تاکنون به چاپ نرسیده.

جوایز: 10 کمک هزینه‌ی سفر زیارتی کربلای معلی.

جهت شرکت در مسابقه، آثار خود را به سایت اینترنتی www.Goftogou.ir برنامه شب‌های گفت‌و‌گو یا نشانی: صندوق پستی 6565/14155 ارسال نمایید.



مسابقات شب‌های گفت‌و‌گو

ویژه‌ی محرم

هر شب یک مسابقه،

هر مسابقه 7 جایزه.

شبکه‌ی جهانی قرآن و معارف سیما با همکاری معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند.

جوایز: کمک هزینه‌ی سفر به عتبات عالیات (کربلای معلی و سوریه).

جواب‌های خود را به سایت اینترنتی www.Goftogou.ir صندوق پستی 6565/14155 ارسال نمایید.

مهلت ارسال پاسخ هر مسابقه پانزده روز بعد از زمان اعلام مسابقه خواهد بود.
شماره بیست ونهم و سیم ماهنامه خیمه – محرم 1428- بهمن 1385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما