تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۱۵:۵۶
۰
کد مطلب : ۸۶۳۱

اخبار مذهبي

شماره 29- 30  ماهنامه خیمه – محرم 1428- بهمن 1385


واحد موسیقی سازمان صدا و سیما (مرکز تولید) اعلام کرد که به مناسبت فرا رسیدن ماه گران‌قدر و ارجمند محرم‌الحرام، 8 قطعه‌ی موسیقایی را برای پخش آماده نموده است که به دلیل فرصت کم، متأسفانه نتوانستیم اطلاعات بیشتری را در مورد موضوع کلام، موسیقی، تنظیم و خواننده و... این آثار کسب نماییم اما در گفت‌و‌گویی با آقای رضا مهدوی از تلاش‌های واحد موسیقی حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات و کارهایی که در آستانه‌ی انتشار قرار دارند، پرسان شدیم و هم چنین از آقای عباس سجادی (مدیر مؤسسه‌ی نغمه شهر) درباره اقدامات موسیقایی ـ مذهبی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جویا گشتیم.



آقای رضا مهدوی:

3 آلبوم را آماده ورود به بازار آثار مذهبی کرده‌ایم و هدف از ارائه و انتخاب آن‌ها این بود که بتوانیم به علاقه‌مندان و تشنگان حوزه هنر مذهبی، آثار را به عنوان نمونه و الگوی عملی و اجرایی که بدون اغراق قابلیت توجه و شایستگی الگو بودن را دارند، تقدیم نماییم. این 3 اثر از طرف شورای موسیقی حوزه هنری مناسب تشخیص داده شده است.

1ـ آلبوم ذبح نور: که فقط از ریتم استفاده شده است و موسیقی و صدا از آقای عبدالرضا موسوی می‌باشد.

2ـ سو بدنی: که موسیقی تلفیقی است از موسیقی پاپ و سنتی که البته موسیقی سنتی در آن چربش بیشتری دارد و موسیقی آن از آقای شهرام ساحلی است و با صدای آقای حسین علی‌پور تهیه شده است.

3ـ آلبوم «ماه نی»: که موسیقی و صدای آقای امیرحسین مدرس این اثر را خلق کرده است با انتخاب اشعار ناب و زیبا از دواوین شعرای کهن و متقدم که کم‌تر مورد توجه واقع شده و از بکری و دست نخوردگی خاصی برخوردار است. (آثار مربوط به حوزه هنری ـ تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری)



عباس سجادی:

بعد از برگزاری جلسه آسیب‌شناسی نغمه‌های عاشورایی در سال گذشته، امسال سعی نمودیم که فقط انتقاد نکرده باشیم و در جهت ارائه‌ی الگو و راهنما برای عاشقان این حوزه (حوزه ملودی‌های عزاداری) حدود 300 ساعت از نغمه‌های عاشورایی اصیل و ریشه‌دار که توسط مداحان موجه و قدیمی ایران اجرا شده بود را جمع‌آوری کرده و پس از گزینش و انتخاب نهایی و پالایش فنی و محتوایی، در 8 ساعت و 15 دقیقه خلاصه کردیم که شامل اجرای 28 نوار ماهرترین و بهترین مداحان و صحیح‌ترین روایت آوازها و لحن‌های مذهبی و سوگواری است و در قالب 4 سی‌دی به همراه یک کتابچه‌ی راهنما، که حاوی بیوگرافی و معرفی مجریان و عناوین آثار می‌باشد، با عنوان پرده‌ی عشاق ان‌شاء‌الله در دهه‌ی اول محرم امسال در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و به جز تولید آثار صوتی، دومین نشست آسیب‌شناسی نغمه‌های عاشواریی را در حوالی اربعین حسینی برگزار خواهیم کرد، همراه با تجلیل و قدرشناسی از مداحان و نوحه‌سرایان و تعزیه‌خوانان پیش‌کسوت و...

ضمن این که معتقدیم برگزاری یک روزه‌ی این مراسم کافی نیست و قطعاً نیازمند سمیناری چند روزه است و در پی رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم و هم‌چنین چکیده و محصول این نشست‌ها را به شکل مکتوب در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌دهیم. در حاشیه مطلب باید بگوییم از امسال و با راه‌اندازی «مدیریت هنرهای نمایشی» به مسئولیت و مدیریت استاد علی اکبر قاضی نظام، نمایش‌های عاشورایی و آیین‌های سوگواری به شکل جدی و تخصّصی‌تر دنبال خواهد شد، آن‌چه که به دلیل فقدان مدیریت مزبور، سال گذشته نغمه شهر، آن را برگزار کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما