تاریخ انتشار
شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲ ساعت ۰۴:۳۰
۰
کد مطلب : ۸۶۴۷

برگزاری همایش سراسری (جوان، هیأت و چالش ها)

شماره ششم ماهنامه خیمه - رجب المرجب1424 - شهریور1382  

محمّد اسفنديارى - پژوهشگر كتاب - درباره ى وضعيت نشر كتاب هاى دينى به خبرنگار بخش حكمت، فلسفه و ادب خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: «امروزه نه ما در دوره ى انفجار اطّلاعات، بلكه در دوره ى انفجار انتشارات به سر مى بريم؛ كتاب هاى زيادى منتشر مى شود، امّا اغلب اطّلاعات آنها تكرارى و رونويسى از يكديگر است».

اين پژوهشگر ادامه داد: «در گذشته، ابوالفضل بيهقى - مورخ نامدار ايرانى - مى گفت هر كتابى به يكبار خواندن مى ارزد؛ امّا اينك از هر صد كتاب، يكى به خواندن مى ارزد؛ امروزه كتاب هاى سست و ضعيف در حوزه ى دين، زياد است؛ كميت گرايى و پرنويسى، سيطره يافته است؛ كارنامه ى انتشارات دينى بسيار پر رنگ، امّا كم بار است.»

اين كارشناس معاصر، درباره ى تأثير كتاب هايى كه به مقوله هاى دينى و مذهبى با نگاهى متعصّبانه و خشك پرداخته اند، درباره ى معرفى دين نزد جوانان و مخاطبان بيان داشت: «متأسفانه امروز عدّه اى سيماى خشك، عبوسانه و خنثى از دين ارايه مى كنند، حال آنكه اينگونه ارايه كردن دين نه تنها خدمت به دين نيست، بلكه خيانت به آن است؛ به گفته ى يكى از بزرگان، «براى خراب كردن يك حقيقت خوب، به آن حمله نكنيد، بلكه بد از آن دفاع كنيد.» عدّه اى امروز از دين، دفاع بد مى كنند و دين را بسيار بد عرضه مى كنند. قرآن كه قانون اساسى و كتاب آسمانى ماست  همه ى مفاهيم را در قالبى بسيار لطيف، جالب و جذّاب و همراه با عنصر بلاغت عرضه كرده است؛ اين بهترين درس براى ما است تا مفاهيم دينى را تا آنجا كه مى توانيم بايد تلطيف كنيم و با عرضه هاى جديد و زيبا از آن دفاع كنيم.»

محمّد اسفنديارى، با تأكيد بر ارايه زبانى نو از مقوله هاى دينى تصريح كرد: «كليم كاشانى، شاعر نامدار ايران مى گويد:

گر متاع سخن امروز كساد است كليم

تازه كن طرز، كه در چشم خريدار آيد

گاهى وقت ها با عرضه ى تازه اى همان متاع كهن را مى شود دوباره عرضه كرد؛ در عرصه ى مفاهيم دينى، نياز به نوگرايى هاى فراوان داريم؛ زمانى لازم مى شود برخى مفاهيم دينى را در قاب داستان يا رمانى معرفى كرد يا به شكل هاى ديگر.»

وى درباره ى تأثير اين نوع نگرش ها و عرضه ها از دين، بويژه واقعه ى عاشورا توضيح داد: «واقعه ى عاشورا در تاريخ اسلام، آميخته از دو عنصر «حماسه» و «تراژدى» است؛ ما مسلمانان و بالاخص شيعيان، در سده هاى گذشته، همواره بر عنصر تراژدى و مرثيه ى اين واقعه، انگشت گذاشته ايم و عاشورا را به مصيبت و گريستن گره زده ايم؛ حال آنكه در اين رويداد، عنصر حماسه نيز وجود دارد؛ همينكه امام حسين(ع) با يارانى اندك، يكى از بزرگ ترين حماسه هاى تاريخ را رقم زد، خود مسأله ى بزرگى است كه نه تنها مسلمانان، بلكه در بسيارى نقاط، در انقلاب هاى آزاديبخش، مردم به امام حسين(ع) اقتدا كردند و معروف است كه گاندى گفته است من براى ملّت هندوستان  چيز تازه اى نياورده ام؛ فقط آنچه را كه در تاريخ از حسين(ع) آموختم، به كار بسته ام».

وى در ادامه گفت: «ما امروز نيازمند اين مسأله هستيم كه به عاشورا، علاوه بر جنبه ى تراژيك آن، به حماسى بودنش هم توجه كنيم؛ در گذشته تا از عاشورا سخن به ميان مى آمد، واژه هايى مثل گريه، مصيبت، غم و اندوه به كار برده مى شد؛ امّا امروزه بايد با واژه هايى چون انقلاب، آزادى و اصلاح حكومت، قيام حسين(ع) را معرفى نماييم».

 

برگزارى همايش سراسرى «جوان، هيأت و چالش ها»

در آستانه ى ايام فاطميه و سالروز شهادت حضرت فاطمه ى زهرا(س) از سوى سازمان تبليغات اسلامى، همايش سراسرى جوان، هيأت و چالش ها در مورخه  8 مرداد  82 با حضور مسؤولان هيئآت مذهبى سراسر كشور با هدف تحقق بخشيدن به منويات مقام معظم رهبرى در جهت نوسازى معنوى و همچنين آسيب شناسى هيئآت مذهبى و بررسى راه كارهاى جذابيت بيشتر آنان به خصوص در عرصه ى جوانان برگزار گرديد.

در اين همايش يك روزه، كه با پيام حضرت آيت اللّه فاضل لنكرانى افتتاح شد، علاوه بر ايراد سخنرانى ها و برنامه هاى ويژه كميسيون هاى تخصصى تشكيل شده و به مباحث تعليم و تحقيق، ولايت پذيرى، شناسايى آموزه هاى مكتب حسينى، بررسى چالش هاى پيش روى هيأت ها و راه كارهاى رفع آن پرداخته شد.

حجت الاسلام والمسلمين سيّد احمد خاتمى، عضو مجلس خبرگان رهبرى، به عنوان سخنران همايش طى سخنانى اظهار داشت:

شايد هنوز جامعه ى ما تحمل بهايى كه پيامبر به جوانان داده، ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبرى، بر لزوم پاك كردن هيأت ها از روضه هاى غير واقعى تأكيد كرد. وى بيان اين مطلب كه توجه به هيأت ها تشكيلات جدا مى خواهد و اگر از تمام ظرفيت هيأت ها استفاده شود مى توانيم بگوييم كه تا حد زيادى انقلاب بيمه شده است، با تأكيد بر سامان دادن و بالندگى هيأت ها و جلوگيرى از نفوذ نااهلان گفت:

به مدّاح گفته مى شود روضه ى دروغ نخواند؛ امّا آيا تا به حال روضه ى صحيح را براى او تبيين كرده ايم.

وى ضمن انتقاد از رقابت هاى شيطانى در عزادارى امام حسين(ع) تأكيد نمود همه ى كسانى كه درد دين دارند، از مصداق هاى حزب اللّه هستند.

سيّد احمد خاتمى تأكيد كرد: موضع ولايت نزديك ترين موضع به اهل بيت است و مصلحت دين و دنياى هيأت ها اين است كه خود را به ولايت گره بزنند.

وى با اشاره به نزديكى انتخابات گفت: مواظب باشيم كه كانديداها از هيأت ها استفاده ى ابزارى نكنند وهيأت ها نيز از وابستگى به اشخاص و احزاب بپرهيزند.

هم چنين با انتقاد از مدّاح سالارى در برخى هيأت هاى مذهبى، آن را آفتى براى اين گروه دانست و افزود شورى كه در هيأت ها وجود دارد بسيار مفيد است امّا بايد اين شور با شعور دينى همراه باشد تا جوان دچار افسردگى نشود.

در پايان، شركت كنندگان در همايش با آيت اللّه نورى همدانى، ديدار نمودند. در اين ديدار آيت اللّه نورى همدانى طى سخنانى، تمام جوانان هيأتى را به دين شناسى و تمايز ميان اسلام امريكايى و اسلام ناب محمدى سفارش نموده، همگان را به مطالعه ى حكومت حاكمان سابق بر ايران توصيه كردند. ايشان با تأكيد بر سفارش بر وحدت و دورى از اختلاف، اظهار داشتند: حملات دشمن عليه كشور اسلامى  به خاطر وجود اختلاف بين مسلمين است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما