تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۱۵:۵۷
۰
کد مطلب : ۸۶۵۰

سیرة اهل بیت در ماه محرم

هادی قطبی
شماره 29  -30  ماهنامه خیمه – محرم 1428- بهمن 1385


نقل است كه امام زين العابدين علیه‌السلام به هر بهانه و هر مناسبتى ماجراى كربلا را يادآورى مى‏كردند. از امام صادق علیه‌السلام روايت شده كه امام سجاد علیه‌السلام بيست سال براى پدرش گريست و در اين مدت روزها را روزه مى‏گرفت و شب‌ها را در عبادت به سر مى‏برد و هنگام افطار وقتى غذا برايش مى‏آوردند، اشك مى‏ريخت و مى‏فرمود: «پسر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله گرسنه و تشنه كشته شد».(1)

و نيز نقل شده است كه آن حضرت وقتى قصابى را مى‏ديد كه گوسفندى را ذبح مى‏كند، به ياد امام حسين علیه‌السلام مى‏افتاد و مى‏فرمود: به اين گوسفند در آستانه قربانى شدن، آب بدهيد، پدرم را با لب تشنه سر بريدند.

ايشان در پاسخ به يكى از خادمان كه از روى دل‌سوزى به امام سجاد علیه‌السلام مى‏گفت: گريه نكنيد كه جان‌تان به خطر مى‏افتد، فرمود: وقتى يكى از دوازده فرزند حضرت يعقوب علیه‌السلام غائب شد، با اين كه مى‏دانست او زنده است، آن قدر از فراغ او گريست كه چشمانش سفيد شد، ولى من اجساد پاره پاره‌ی پدر، برادران و دوستانم را ديدم، چگونه غم و اندوه من پايان پذيرد؟ من هر وقت يه ياد آنان مى‏افتم، بى‌اختيار قطره‏هاى اشك از چشمانم سرازير مى‏شود. (2)

آن حضرت هم‌چنين در ماه محرم به فرزندان خويش عدس مى‏خورانيد تا دل آنان رقيق شود و اشك آنان راحت‏تر آيد.

در خصوص اهتمام امام محمد باقر علیه‌السلام به احياى نهضت عاشورا نيز علقمه بن محمد حضرمى نقل مى‏كند: حضرت باقر علیه‌السلام بر امام حسين علیه‌السلام گريه مى‏كرد و دستور مى‏داد به افرادى كه در خانه بودند و از آنان تقيه نمى‏كرد، بر حسين گريه كنند. آن حضرت در خانه‌ی خود، مجلس عزا برپا مى‏داشت و به اطرافیانش مصيبت حسين علیه‌السلام را تسليت مى‏گفتند. (3)

امام صادق علیه‌السلام نيز فرمود: «پدرم امام باقر علیه‌السلام به من وصيت فرمود: اى جعفر! قسمتى از مال من را وقف كن و در اختيار نوحه‌گران قرار بده تا آنان مدت ده سال در روزهاى منا در آن سرزمين براى آن حضرت ندبه و نوحه‌سرايى كنند». (4) توجه به سرزمين منا در ايام حجّ، براى تبليغ بهتر و بيشتر اين واقعه‌ی عظيم و آشنايى مردم با حركت امام حسين علیه‌السلام و اهداف قيام آن حضرت بود.

در تاريخ زندگى امام صادق علیه‌السلام نقل است، روزى كه نزد امام صادق علیه‌السلام نام امام حسين علیه‌السلام آورده مى‏شد، ديگر تا شب تبسم نمى‏كرد. (5) ايشان هم‌چنين به برگزارى مراسم عزا و مرثيه‌گويى بسيار اهتمام مى‏ورزيدند.

جعفر بن قولويه از داود رقى نقل مى‏كند كه به حضور امام ششم علیه‌السلام رسيدم، ايشان وقتى آب نوشيد، گريه‏اش گرفت و چشمانش پر از اشك شد و فرمود: «خدا لعنت كند كشنده‌ی حسين علیه‌السلام را». (6)

براى حضرت امام موسى بن جعفر علیه‌السلام نيز محرم حال و هواى ديگرى داشت. امام رضا علیه‌السلام مى‏فرمايد: پدرم موسى بن جعفر علیه‌السلام هر گاه ماه محرم فرا مى‏رسيد، پيوسته اندوهناك بود و خنده‏اى در چهره نداشت تا دهه عاشورا سپرى شود. روز عاشورا هم روز گريه و سوگوارى و مصيبت بود و مى‏فرمود: این روزی است که حسین در آن به شهادت رسید. (7)

آموزش‏هاى گفتارى ائمه معصومين عليهم‌السلام در فرصت‏هاى مناسب، موجب احياى نهضت حسينى بود. از جمله امورى كه بدان سفارش مى‏نمودند عبارتند از: اندهناك بودن در مصائب اباعبدالله علیه‌السلام، گريستن در مصائب آن حضرت، مرثيه‌خوانى و نوحه‌سرايى، بر پا داشتن مجالس و اجتماعات سوگوارى، هزينه كردن اموال براى مراسم بزرگداشت امام، سرودن شعر در زمينه‌ی ابلاغ پيام عاشورا و مصائب آن و نيز افشاى جنايات بنى‌اميه، زيارت سرزمين كربلا، ارج نهادن به خاك كربلا و سجده نمودن بر تربت آن حضرت، ياد كردن از امام حسين علیه‌السلام هنگام نوشيدن آب و بزرگداشت اربعين حسينى.

به عنوان نمونه امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام در مورد اهميت برگزارى مجالس اهل‌بيت عليهم‌السلام فرمود: «هركس در مجلسى كه امر ما اهل‏بيت در آن زنده مى‏شود شركت كند، آن روزى كه همه‌ی دل‏ها مى‏ميرد، دلش نمى‏ميرد». (8) امام صادق علیه‌السلام در خصوص اهميت گريستن بر اباعبدالله علیه‌السلام فرمود: «اگر حالت گريه به تو دست نمى‏دهد، خودت را به گريه وادار و حالت حزن و غم و اندوه به خود بگير زيرا اگر به اندازه سر مگسى اشك از چشم تو بيرون آيد، بر تو مبارك است و جاى خوشحالى دارد». (9) و در اهميت تربت پاك حسين بن على علیه‌السلام همين بس كه امام صادق علیه‌السلام فرمود: «سجده بر تربت حسين علیه‌السلام، حجاب‏هاى هفت‏گانه را كنار مى‏زند». (10) يعنى باعث قبولى نمازى مى‏شود كه با اين مهر خوانده مى‏شود و آن نماز به آسمان مى‏رود.



پى‌نوشت‏ها

1. وسائل‌الشيعه، ج2، ص282.

2. مقل الحسين، مقرّم، ص377؛ به نقل از فلسفه و عوامل جاودانگى نهضت عاشورا، ص148.

3. وسائل الشيعه، ج 10، ص 398.

4. همان، ج 12، ص 88.

5. در كربلا چه گذشت، ص 59.

6. همان، ص 62.

7. همان، ص 627.

8. وسائل الشيعه، ج392 ، ص 10.

9. بحارالانوار، ج92 ، ص 434.

10. همان، ج82 ، ص153.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما