تاریخ انتشار
شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۸۶۷۸

روايت تراژيك از فاجعه اى عميق

شماره ششم ماهنامه خیمه - رجب المرجب1424 - شهریور1382


احمد ايرانى خواه - كارگردان نمايش - در گفت و گويى درباره ى اين نمايش گفت: اگر به كليت اثر نگاهى بيندازيم، نويسنده اى را مى بينيم كه دغدغه هاى روزمره اى دارد و بسان يك مورخ مى خواهد به چگونگى واقعه ى شكستن در خانه ى حضرت على(ع) و شهادت «فاطمه ى زهرا(س)» پى ببرد و از اين رو در دنياى خيالى و ذهنى اش مى خواهد اين واقعه را ترسيم كرده، به نگارش دربياورد. حالا در ذهنيت سيال خود مى گردد و دو آدمى را كه مسبب اين واقعه بوده اند پيدا مى كند كه در يك سياهچال مخوف قرار گرفته اند. اين دو فرد، دو شخصيت واقعى تاريخ به نام هاى «خالد بن وليد و قنفذ» هستند. «قنفذ» برده اى آزاد شده است و «خالد بن وليد» هم كسى است كه در خانه ى حضرت على(ع) را مى شكند تا آن واقعه، اتفاق بيفتد.



ايران در سوگ نشست

ايران و تهران روز شنبه، يازدهم مرداد مصادف با سوم جمادى الثانى به مناسبت فرا رسيدن ايام فاطميه و شهادت صديقه كبرى، حضرت فاطمه(س)، تعطيل شد و مردم سراسر ايران با برگزارى مراسم مختلف در مساجد، حسينيه ها، تكايا و منازل به سوگ آن حضرت نشستند.

پيكرهاى مطهر 225 شهيد گمنام دفاع مقدس نيز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه ى زهرا(س) در شهرستان هاى كشور تشييع شد.

فرهنگسراهاى تهران نيز به مناسبت فرا رسيدن شهادت بانوى دو عالم حضرت فاطمه ى زهرا(س) اقدام به برگزارى مراسم عزادارى، نقد و بررسى زندگى آن حضرت و قرائت زيارت عاشورا نمودند.

همزمان با شهادت اين بانوى بزرگوار و براى نخستين بار با همكارى كميته ى جست و جوى مفقودين ستاد كل نيروهاى مسلح، پيكر پنج تن از شهداى گمنام هشت سال دفاع مقدس كه پس از سال ها غربت به ميهن اسلامى بازگشته اند، در محوطه ى عمومى نگارخانه ى امام حسين(ع) فرهنگسراى ولا نيز تشييع شد.



برگزارى يادواره ى يكصد شهيد منطقه ى مسجد جامع قم

با عنايت به تأكيدات مكرر مقام معظم رهبرى در تكريم و زنده نگه داشتن ياد و خاطره ى شهداى گرانقدر و در راستاى احياى فرهنگ ايثار و شهادت و انتقال آن به نسل جديد، با برگزارى ستاد يادواره ى شهداى منطقه ى مسجد جامع قم اولين يادواره ى يكصد شهيد اين منطقه در آستانه ى سالروز فتح خرمشهر (خرداد ماه 82) برگزار شد.

اهم فعاليت هاى اين يادواره:

1- ديدار با خانواده هاى معظم شهدا

2- تشكيل پرونده ى پرسنلى مربوط به آثار و نامه ها و عكس ها و وصيت نامه ى شهدا

3- برگزارى مراسم يادواره همراه با برنامه هاى متنوع از جمله:

مدّاحى، سخنرانى توسط خطيب توانا جناب حجت الاسلام والمسلمين صديقى.

قرائت شعر ويژه شهيد و دفاع مقدّس توسط يكى از طلاب بسيجى.

سخنرانى حضرت حجت الاسلام ضابط مسؤول محترم گروه تفحص سيره شهدا.

مرثيه خوانى.

4- اهداى لوح يادبود به عموم شركت كنندگان.

5- برگزارى نمايشگاه ويژه ى آثار شهدا و تفحص پيكرهاى پاك آنان.

6- برپايى نمايشگاه دائمى عكس شهداى منطقه ى مسجد جامع قم در شبستان ورودى مسجد.

7- اهداى هفتاد لوح تقدير به بسيجيان و افرادى كه شبانه روز وقت خود را وقف شهدا نمودند تا مراسم يادواره انجام گيرد.

شايان ذكر است در اين مراسم علاوه بر افراد خيّر، اداره ى كل اوقاف و امور خيريه، صداى و سيماى استان، روابط عمومى شهرداى، فرماندهى محترم لشكر 17على بن ابى طالب، بنياد شهيد و... كمك قابل توجهى نمودند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما