تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ ساعت ۱۲:۴۱
۰
کد مطلب : ۸۷۶۸

تاریخچه و اعمال مسجد مقدس جمکران

شماره هفتم ماهنامه خیمه - شعبان المعظم 1424 - مهر1382

اقبال گسترده و علاقه فراوان ارادتمندان حضرت بقیه الله ارواحنا فداه به مسجد مقدس جمکران به خصوص در سالهای اخیر و حضور جمعیت انبوه مشتاقان برای عبادت و توسل در این مکان مبارک، ما را بر آن داشت که به منظور اطلاع برادران و خواهران با تاریخ بنای این پایگاه عظیم تشیع و قداست آن و اعمالی که به دستور حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – در مسجد باید انجام گیرد، متن مختصری تهیه و در اختیار دوستان و شیعیان آن بزرگوار قرار دهیم.

انتظار داریم میهمانان و زائران با توجه به موقعیت والای مسجد و عنایت مخصوص حضرت حجت ابن الحسن المهدی(عج) به این مکان شریف، توفیق داشته باشند روح عبودیت و معنویت را در وجودشان تقویت نموده از منتظران واقعی آن حضرت باشند و تلاش کنند با نشر فرهنگ مهدویت و دعوت جامعه به صلاح و تقوی و اجتناب از آلودگی و گناه، زمینه ظهور مصلح جهانی حضرت مهدی – عجل الله تعالی فرجه الشریف – را فراهم آورند و زمان وعده قطعی خداوند مبنی بر حکومت صالحان در زمین را نزدیکتر نمایند، ان شاء الله.



1- تاریخچه مسجد مقدس جمکران و آشنایی با آن

مسجد مقدس در بخش شرقی شهرستان مذهبی قم واقع شده و در حال حاضر فاصله چندانی با شهر ندارد.

طبق نوشته محدث بزرگوار و محقق عالی مقام حضرت آیت الله حاج میرزا حسین نوری طبرسی در کتاب شریف نجم الثاقب تألیف سال 1302 ه . ق بنای این مسجد به دستور حضرت مهدی صاحب العصر ارواحنا فداه به حسن مثله جمکرانی روز سه شنبه 17 رمضان المبارک در سال 293 یا 373 ه . ق با تشریفات خاص و برای هدفی بزرگ در این زمین مقدس انجام گرفته و بیش از یک هزار سال از تاریخ احداث آن می گذرد.

به طور طبیعی و بنا بر شواهد تاریخی ساختمان مسجد بارها تعمیر و بازسازی شده تا به صورت فعلی در آمده است.

آرزو داریم در آینده نه چندان دور به همت مردم شهیدپرور و برادران و خواهران علاقمند به ساحت مقدس حضرت ولی عصر توفیق داشته باشیم با ایجاد تسهیلات فرهنگی رفاهی و خدماتی برای زائران و نمازگزاران رسالت عظیم خود را در نشر معارف قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) ایفا نماییم.



2- اعمال مسجد مقدس جمکران

بنا بر نقل مرحوم محدث نوری در نجم الثاقب حضرت امام عصر ارواحنا فداه به حسن بن مثله جمکرانی فرمودند: « به مردم بگو تا بدین موضع رغبت کنند و آن را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در آن به جای آورند».

الف: دو رکعت نماز تحیت مسجد: در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره قل هو الله احد را بخواند و در رکوع هفت مرتبه سبحان ربی العظیم و بحمده و در سجده هفت مرتبه سبحان ربی الاعلی و بحمده بگوید.

ب: دو رکعت نماز صاحب الزمان(عج) بدین صورت: چون سوره حمد را شروع کرد، هنگامی که به ایاک نعبد و ایاک نستعین رسید، این آیه را صد مرتبه تکرار کرده و سوره قل هو الله احد را یک مرتبه و ذکر رکوع و سجده را هفت مرتبه و پس از سلا، لااله الاالله بگوید و بعد از آن تسبیح حضرت زهرا(س)، و چون از تسبیح فارغ شد، سر به سجده گذارد و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل او فرستد.

امام(ع) فرمودند: « هر کس این دو نماز را به جای آورد چنان است که در خانه کعبه نماز خوانده باشد».

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما