کد مطلب : ۸۷۸۳
گلایه از نقد بوی سیب
شماره شانزدهم ماهنامه خیمه - محرم الحرام 1426- اسفند 1383
با عرض سلام و تشکر از زحمات شما، می خواستم در مورد شماره 14 نشریه، مطالبی را عرض کنم. در مورد نقد و بررسی عرض کنم که بهتر بود از مداحان بزرگ تر و سن بالا و پیشکسوتان شروع می کردید (نه از یک پسر 14 ساله) به نقد نوارها، شعرها و پیام های بزرگ ترها می پرداختید تا میزان انتقادپذیری آنها روی مداحان جوان و نوجوان نیز تأثیر گذارد و باعث دوری از مداحی نشود چرا که در این صورت دیگر نوجوانان نیز با دیدن چنین نقدهای کوبنده ای سمت مداحی نمی آیند.
مورد دوم اینکه می توانستید آرام تر نقد را چاپ کنید و از شدت آن کم کنید، همچنین بد نبود اگر برای نقد و ارائه نظر از مداحانی استفاده می کردید که خوانندگان با صدا و اشعار آنها بیشتر آشنا بودند چرا که مداحانی که بوی سیب را نقد کرده اند معمولاً یا نا آشنا بودند (به جز آقای حیدرزاده) و یا نامشان برده نشده بود یا از اعضای مجله خودتان بودند.
مطلب سوم: در مورد اینکه شعر پیام نداشت باید بگویم من تمام شعر را نمی گویم اما فقط کلمه سیب از شعر بوی سیب منظور همان سیبی است که جبرئیل از معراج برای حضرت سیدالشهداء می آورد و این سیب روز عاشورا با حضرت بود و در گودی قتلگاه و ... که این قضیه به طور کامل در منتهی الآمال آمده است. سپس شاعر از غربت حسین سخن گفته است و ... همین طور اگر خوب دقت کنیم می بینیم که شعر پیام های دیگری نیز دارد.
و در جواب آقای انصاریان می خواستم عرض کنم بعضی افراد از خلاقیت خود مثبت استفاده می کنند و همیشه در مقابل آنها کسانی هم هستند که در راه منفی استفاده می کنند لذا کسی که از خلاقیت خود در راه منفی استفاده کرد و این شعر را به صورت طنز درآورد در نیت پاک این شاعر خللی وارد نمی کند.
مطلب آخر این که حساب محمدحسین از حساب پدرش جداست، اگر حاج سعید حدادیان با نشریه رابطه خوبی ندارد اصلاً دلیل نمی شود که بین این همه شعر فقط شعری را که محمدحسین خوانده را نقد کنیم آن هم این نقد که هرکسی گوینده بودن سخن نقادان را احساس می کند (وقتی برای هر آدمی که فقط یک بار شعر را گوش کرده باشد این احساس تداعی می شود که شاید خدای ناکرده این مداحان و شاعران منتقد خصومت شخصی دارند) چه رسد به کسی که شعر را سروده (که از جانبازان عزیز کشور ماست) و یا مداح نوجوانی که خوانده است.
در آخر یک پیشنهاد دیگر هم دارم آن هم این که خصوصیات خوب مداحان را هم ببینیم مثلاً وقتی در مورد خصوصیات شهید علمدار صحبت می کنید به مداحان امروزی هم نگاه کنید که اطرافشان پر از جوانان است و جوان ها را جذب می کنند یا در ازای مداحی پول نمی گیرند حتی اگر آن مداح با خیمه رابطه ی خوبی نداشته باشد.
بنده باز هم از زحمات شما تشکر می کنم و امیدوارم این طور نقدها را در مورد بقیه مداحان و اشعار شاعران دیگر هم ببینیم نه فقط یک مداح نوجوان که پدرش هم با خیمه رابطه خوبی ندارد...
توضیح خیمه:
زمانی که نقد نوار بوی سیب را نوشتیم، اظهارنظرها را با مقاله ای دیگر به سردبیر سپردیم، تا گمان نوشد آنچه این خواننده گمان کرده است، و البته به هر تقدیر آن مقاله مفقود شد و چاپ نگردید. آنچه از خلاصه مقاله یادمان است اینکه: نگرانی ما از ترویج و تکثیر و توزیع بی حساب و کتاب نوارهایی است که با سنت ها و فرهنگی بومی مناطق خاص و یا مجالس خاص گره خورده است. آن هم قبل از فرهنگ سازی برخی از نوارها جدای از آن که چه کسی خوانده و چه خوانده است ترویج و اشاعه برخی کارهای فرهنگی بدون یک زمینه سازی و بسترسازی فرهنگی چه بسا آثار منفی به دنبال داشته باشد. ما نه با کسی خصومت داریم و نه خدای ناکرده قصد جسارت، بقیه حرف ها از زبان کسانی بود که در مصاحبه شرکت کردند و البته بدیهی است همه ی حرف ها دیدگاه ما نیست. باز هم می گوییم ما مخلص مداحان اهل بیت (ع) هستیم، جوان و پیرشان.
با عرض سلام و تشکر از زحمات شما، می خواستم در مورد شماره 14 نشریه، مطالبی را عرض کنم. در مورد نقد و بررسی عرض کنم که بهتر بود از مداحان بزرگ تر و سن بالا و پیشکسوتان شروع می کردید (نه از یک پسر 14 ساله) به نقد نوارها، شعرها و پیام های بزرگ ترها می پرداختید تا میزان انتقادپذیری آنها روی مداحان جوان و نوجوان نیز تأثیر گذارد و باعث دوری از مداحی نشود چرا که در این صورت دیگر نوجوانان نیز با دیدن چنین نقدهای کوبنده ای سمت مداحی نمی آیند.
مورد دوم اینکه می توانستید آرام تر نقد را چاپ کنید و از شدت آن کم کنید، همچنین بد نبود اگر برای نقد و ارائه نظر از مداحانی استفاده می کردید که خوانندگان با صدا و اشعار آنها بیشتر آشنا بودند چرا که مداحانی که بوی سیب را نقد کرده اند معمولاً یا نا آشنا بودند (به جز آقای حیدرزاده) و یا نامشان برده نشده بود یا از اعضای مجله خودتان بودند.
مطلب سوم: در مورد اینکه شعر پیام نداشت باید بگویم من تمام شعر را نمی گویم اما فقط کلمه سیب از شعر بوی سیب منظور همان سیبی است که جبرئیل از معراج برای حضرت سیدالشهداء می آورد و این سیب روز عاشورا با حضرت بود و در گودی قتلگاه و ... که این قضیه به طور کامل در منتهی الآمال آمده است. سپس شاعر از غربت حسین سخن گفته است و ... همین طور اگر خوب دقت کنیم می بینیم که شعر پیام های دیگری نیز دارد.
و در جواب آقای انصاریان می خواستم عرض کنم بعضی افراد از خلاقیت خود مثبت استفاده می کنند و همیشه در مقابل آنها کسانی هم هستند که در راه منفی استفاده می کنند لذا کسی که از خلاقیت خود در راه منفی استفاده کرد و این شعر را به صورت طنز درآورد در نیت پاک این شاعر خللی وارد نمی کند.
مطلب آخر این که حساب محمدحسین از حساب پدرش جداست، اگر حاج سعید حدادیان با نشریه رابطه خوبی ندارد اصلاً دلیل نمی شود که بین این همه شعر فقط شعری را که محمدحسین خوانده را نقد کنیم آن هم این نقد که هرکسی گوینده بودن سخن نقادان را احساس می کند (وقتی برای هر آدمی که فقط یک بار شعر را گوش کرده باشد این احساس تداعی می شود که شاید خدای ناکرده این مداحان و شاعران منتقد خصومت شخصی دارند) چه رسد به کسی که شعر را سروده (که از جانبازان عزیز کشور ماست) و یا مداح نوجوانی که خوانده است.
در آخر یک پیشنهاد دیگر هم دارم آن هم این که خصوصیات خوب مداحان را هم ببینیم مثلاً وقتی در مورد خصوصیات شهید علمدار صحبت می کنید به مداحان امروزی هم نگاه کنید که اطرافشان پر از جوانان است و جوان ها را جذب می کنند یا در ازای مداحی پول نمی گیرند حتی اگر آن مداح با خیمه رابطه ی خوبی نداشته باشد.
بنده باز هم از زحمات شما تشکر می کنم و امیدوارم این طور نقدها را در مورد بقیه مداحان و اشعار شاعران دیگر هم ببینیم نه فقط یک مداح نوجوان که پدرش هم با خیمه رابطه خوبی ندارد...
توضیح خیمه:
زمانی که نقد نوار بوی سیب را نوشتیم، اظهارنظرها را با مقاله ای دیگر به سردبیر سپردیم، تا گمان نوشد آنچه این خواننده گمان کرده است، و البته به هر تقدیر آن مقاله مفقود شد و چاپ نگردید. آنچه از خلاصه مقاله یادمان است اینکه: نگرانی ما از ترویج و تکثیر و توزیع بی حساب و کتاب نوارهایی است که با سنت ها و فرهنگی بومی مناطق خاص و یا مجالس خاص گره خورده است. آن هم قبل از فرهنگ سازی برخی از نوارها جدای از آن که چه کسی خوانده و چه خوانده است ترویج و اشاعه برخی کارهای فرهنگی بدون یک زمینه سازی و بسترسازی فرهنگی چه بسا آثار منفی به دنبال داشته باشد. ما نه با کسی خصومت داریم و نه خدای ناکرده قصد جسارت، بقیه حرف ها از زبان کسانی بود که در مصاحبه شرکت کردند و البته بدیهی است همه ی حرف ها دیدگاه ما نیست. باز هم می گوییم ما مخلص مداحان اهل بیت (ع) هستیم، جوان و پیرشان.