کد مطلب : ۸۹۹۲
شعر و مدح مطلوب
شماره نهم ماهنامه خیمه- شوال1424 - آذر1382
براى اينكه انسان، شعر خوب بگويد اخلاص، كافى نيست. شعر يك علم است، يك فن است، يك دانش است و خود شعر، يك هنر است. امّا دانش هم دارد و مثل ديگر دانشها اندازه دارد، متر دارد و مثل بقيه ى چيزها اهل فن مىتوانند درجهى آن را مشخص كنند، جست و جو كنند و بهترين را بيابند و بخوانند. كسى كه شعر متوسطى گفته، اگر با اخلاص هم گفته، آن را بين خودش و خدانگه دارد. شعر متوسط اصلا نخوانيد، شعر پايين و غلط را اصلا نخوانيد.
جامعه ى مدّاح ايرانى، شعرهاى خوب را بخواند. چون سبك مدّاحى - ويژه مدّاحى سنتى - مانند حرف زدن با مردم است. من مدّاحان قديمى را ديده بودم كه وقتى شعر مىخواندند، گويا با مردم حرف مىزدند و تك تك افرادى كه آنجا نشسته بودند، مىفهميدند. شعر مصيبت هم همين طور بود. مثل:
اى حرم كعبه ات ز حلقه بگوشان
وى دل داناى تو زبان خموشان
با تو كه گفت از حسين چشم بپوشان
اينها را چه كسى نمىفهميد؟ واز مردم معمولى ما كيست كه كسى يك شعر فصيح قوى را بخواند واو نفهمد؟ من يك وقتى مىديدم كه مردم، اين شعرهاى معروف حمله ى حيدرى را كه سابق دراويش، پرده مىزدند- اگر چه مضمونهايش پايين است، امّا شعرها بسيار قوى و استوار است - مىفهمند.
سماواتيان محو و حيران همه
سر انگشت حيرت به دندان همه
كه يا رب چه زور و چه بازوست اين
فلك را مگر همْ ترازوست اين
اين شعرها كه در كتاب حمله ى حيدرى و متعلق به ملابمانعلى معروف كرمانى است، از لحاظ مضمون پايين است؛ امّا از لحاظ شعر، نقص ندارد. پس اگر مدّاح شعر قوى و خوب را بخواند و با مردم حرف بزند، در طول مدتى - مثلا ده سال كه از آن بگذرد- سطح ادبيات عمومى مردم بالا مىرود و چون شما همه جا مىرويد و زن و مرد و روستايى و شهرى پاى صحبت شما مىنشيند، گوشها به شعر درست و سخن فارسى درست عادت مىكند و جامعهى مدّاح مىتواند دراين زمينه بزرگترين خدمت را بكند.
ستودگان و ستايشگران (سخنان رهبر فرزانه ى انقلاب در ديدار با مادحان اهل بيت) صفحه ى 4-83.
براى اينكه انسان، شعر خوب بگويد اخلاص، كافى نيست. شعر يك علم است، يك فن است، يك دانش است و خود شعر، يك هنر است. امّا دانش هم دارد و مثل ديگر دانشها اندازه دارد، متر دارد و مثل بقيه ى چيزها اهل فن مىتوانند درجهى آن را مشخص كنند، جست و جو كنند و بهترين را بيابند و بخوانند. كسى كه شعر متوسطى گفته، اگر با اخلاص هم گفته، آن را بين خودش و خدانگه دارد. شعر متوسط اصلا نخوانيد، شعر پايين و غلط را اصلا نخوانيد.
جامعه ى مدّاح ايرانى، شعرهاى خوب را بخواند. چون سبك مدّاحى - ويژه مدّاحى سنتى - مانند حرف زدن با مردم است. من مدّاحان قديمى را ديده بودم كه وقتى شعر مىخواندند، گويا با مردم حرف مىزدند و تك تك افرادى كه آنجا نشسته بودند، مىفهميدند. شعر مصيبت هم همين طور بود. مثل:
اى حرم كعبه ات ز حلقه بگوشان
وى دل داناى تو زبان خموشان
با تو كه گفت از حسين چشم بپوشان
اينها را چه كسى نمىفهميد؟ واز مردم معمولى ما كيست كه كسى يك شعر فصيح قوى را بخواند واو نفهمد؟ من يك وقتى مىديدم كه مردم، اين شعرهاى معروف حمله ى حيدرى را كه سابق دراويش، پرده مىزدند- اگر چه مضمونهايش پايين است، امّا شعرها بسيار قوى و استوار است - مىفهمند.
سماواتيان محو و حيران همه
سر انگشت حيرت به دندان همه
كه يا رب چه زور و چه بازوست اين
فلك را مگر همْ ترازوست اين
اين شعرها كه در كتاب حمله ى حيدرى و متعلق به ملابمانعلى معروف كرمانى است، از لحاظ مضمون پايين است؛ امّا از لحاظ شعر، نقص ندارد. پس اگر مدّاح شعر قوى و خوب را بخواند و با مردم حرف بزند، در طول مدتى - مثلا ده سال كه از آن بگذرد- سطح ادبيات عمومى مردم بالا مىرود و چون شما همه جا مىرويد و زن و مرد و روستايى و شهرى پاى صحبت شما مىنشيند، گوشها به شعر درست و سخن فارسى درست عادت مىكند و جامعهى مدّاح مىتواند دراين زمينه بزرگترين خدمت را بكند.
ستودگان و ستايشگران (سخنان رهبر فرزانه ى انقلاب در ديدار با مادحان اهل بيت) صفحه ى 4-83.