تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ ساعت ۰۴:۴۵
۰
کد مطلب : ۹۰۱۹

نكته ‏هاى ناب از آیت الله بهجت

شماره نهم ماهنامه خیمه - شوال1424 - آذر1382

علت غيبت امام زمان، عجل اللّه تعالى فرجه الشريف، خود ماييم!

سبب غيبت امام زمان (ع) خود ما هستيم وگرنه اگر ظاهر و حاضر شود، چه كسى او را مى‏كشد؟! ما از پيش، امتحان خود را پس داده‏ايم كه چگونه ازامام، تحفّظ و يا اطاعت مى‏كنيم و يا اين كه او را به قتل مى‏رسانيم؟! انحطاط و پستى انسان به حدى است كه قوم حضرت صالح (ع)، ناقه‏ى صالح را - با اين كه وسيله ى ارتزاق و نعمت آنها بود- پى كردند. چنان كه قرآن كريم درباره‏ى آن مى‏فرمايد:

«لها شِرْبٌ و لكم شِرْبُ يَومٍ معلوم»(1)

يعنى، يك روز آب، سهم شما باشد و روز ديگر، سهم آن و روزى كه آب چاه را مى‏خورَد در عوض به آن‏ها شير مى‏داد! بنابراين، همان گونه كه ممكن است عقلا، خزينه و انبار نعمت خود را نابود كنند- هم چنان كه ناقه‌ى صالح را كشتند، چون از كوه آمده بود- امكان دارد كه ما انسان‌هاى عاقل! امام زمان (ع) را نيز كه تمام خيرات از او است و از ناقه‌ى صالح بالاتر و پر فيض‏تر است، براى اغراض شخصيه‏ى خود به قتل برسانيم!!



چه كنيم كه معصيت نكنيم؟

براى تسهيل طاعت و اجتناب از معصيت، راهى جز اين نداريم كه متوجه شويم و يقين كنيم كه طاعت، نزديكى به تمام نعمت‏ها و خوشي‌ها و دارايى‏ها و عزت‏ها و... است و معصيت، عبارت است از محروميت و ناخوشى و ندارى و ذلت و...



چه كار كنيم خانواده گرم و با صفا باشد؟

موافقت اخلاقى بين مرد و زن در محيط خانواده به صورت صددرصد براى غير انبيا و اوليا - عليهم‏السلام - غير ممكن است. لذا ما اگر بخواهيم محيط خانه، گرم و با صفا و صميمى باشد، فقط بايد صبر واستقامت و گذشت و رأفت را پيشه‏ى خود كنيم؛ تا محيط خانه، گرم و نورانى باشد و اگر اين‏ها نباشد، اصطكاك و برخورد پيش خواهد آمد. و همه‌ى اختلافات خانوادگى از همين جا ناشى مى‏شود.

برگرفته از كتاب نكته‏هاى ناب

رضا باقرزاده گيلانى



پی نوشت:

1- شعراء، 155.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما