تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ ساعت ۰۹:۳۰
۰
کد مطلب : ۹۰۵۵

نشانه‏ هاي «خلوص» در مداحي امروز

شماره نهم ماهنامه خیمه - شوال1424 - آذر1382

... از مقدمه مي‏پرهيزيم و به اصل مطلب مي‏پردازيم!

(1)

از نشانه‏هاي خلوص در مدّاحي امروز، يکي اين است که خيلي از مدّاحان - بويژه جوانان که هنوز با برخي از دلبستگي‏هاي دنيايي دَمْ خور نشده‏اند، براي حفظ خلوص، حاضر نيستند در غير مجلس تاريک بخوانند.

* حکايت (شهرت، عواقب دارد!)

ديديم که يکي از مدّاحان بيرون مجلس هيأت ما ايستاده بود. هرچه پيغام و پس غام (!) مي‏داديم که مجلس دارد لنگ مي‏شود، ايشان وارد مجلس نمي‏شد و مي‏گفت تا مجلس را تاريک نکنيد، وارد نمي‏شوم!

(2)

از ديگر نشانه‏هاي خلوص مدّاحان امروز اين است که شعر را از رو مي‏خوانند، تا کسي فکر نکند مي‏خواهند مهارت خودشان را در مدّاحي به رخ مستمعان بکشند! چرا که اين حرکت ناشايست از درجه‏ي خلوص آنها مي‏کاهد...

(3)

از ديگر نشانه‏ها اين که هيچ گاه کتابي هم به دست نمي‏گيرند تا مبادا مستمع با ديدن کتاب خيال کند، مدّاح کتاب دست گرفته تا مستمعانش بفهمند چقدر او براي مدّاحي‏اش زحمت مي‏کشد و خرج مي‏کند و دست به جيب مي‏شود!

* حکايت (مدّاحي که کتاب مي‏خواند!)

يکي از مدّاحان که ناگهان خلوص از يادش رفته بود، ديديم کتابي در دست گرفته آن هم کتاب مقتل. با تعجّب به او نگاه کرديم. او هم که متوجه نگاه معني دار ما شده بود، با نگاه عاقل اندر سفيه به ما نگاه کرد و گفت: ما (!) بيش از ده سال است که کتابي در دست نگرفته‏ايم؛ اتفاقي شده که...

(4)

از ديگر نشانه‏هاي خلوص در مدّاحي امروز اين است که هيچکدام از مدّاحان به خود اجازه نمي‏دهند مشکلات زندگي شان را با ديگران - به جز مدير هيأت که محرم اسرار او هست - درميان بگذارند؛ اين وجود سفارش مي‏کنيم اگر ديديد و شنيديد که مدّاح جواني از طرح تعمير ساختمان و تحمل هزينه‏ي زندگي و خرج چند سر عيال، پوشک بچه و...صحبتي کرد، آن را به حساب بي توجهي او نسبت به مناسبت‏هاي ماه بگذاريد و اصلا اين موضوع ربطي به پاکت ندارد!

(5)

از نشانه‏هاي ديگر خلوص مدّاحان - بويژه جوانان - در مدّاحي امروز اين است که کمتر هيأتي - و بويژه مدير هيأت - از ايشان حرف پاکت شنيده است. اصولا «پاکت» - حتّي لفظ آن - بر اندام مدّاح رعشه مي‏افکند واو را سست عنصر جلوه مي‏دهد. بنا براين اکثر مدّاحان کشور- بويژه جوانان که صرفا به عشق اميرالمؤمنين حيدر پرشور مي‏خوانند - اصلا ميانه‏اي با اين موضوع ندارند و به هيأتي‏ها هم سفارش مي‏کنيم با آوردن حرف پاکت، موجبات ايجاد زلزله در وجود آنان و اسباب ناراحتي شان را فراهم نکنند. ممکن است عده‏اي از ناباوران که تک و توک از مدّاحان آتويي گرفته باشند، حرف ما را باور نکنند؛ بنابر اين براي آن که حرف ما به اثبات برسد، پيشنهاد مي‏کنيم درجه ي خلوص مدّاح مورد نظرشان را اندازه بگيرند.



* روش اندازه‏گيري خلوص

(به کار بستن اين شيوه را به بانيان، بيشتر سفارش مي‏کنيم)

* هنگام دعوت از مدّاح، زمينه‏ي بحث پاکت گرفتن را از بين ببريد تا اصلا در اين باره، بحثي پيش نيايد!

* يکي دو روز به پايان برنامه‏ي دهگي هيأت، سعي کنيد تا چند روز غيب‏تان بزند!

* بعد از مدتي، مدّاح محترم را دوباره دعوت کنيد.

* حالا حرف‏هاي او را خوب گوش دهيد و رفتار او را تحليل کنيد تا به ميزان خلوص او - ادعاي ما - پي ببريد!

* حکايت (گشنگي مرديم!)

در مغازه‏ي يکي از مجلس گردان‏هاي مهم - که هيأت عريض و طويلي راه انداخت و مدّاحان معروف و پرشور و پرهياهو را دعوت کرد- نشسته بوديم. داشت در برابر ما پيام‏هاي تلفني خود را مرور مي‏کرد. اتفاقي اين پيام ضبط شده بود(جالب است شما هم بشنويد!)

«حاجي! چي شد اين خرج دهه؟! ناهار ما؟! گشنگي مرديم! قسطي هم رسيده بود، ديگه تموم شده بود! مگه سال ديگه نمي‏خواي مجلس بگيري...»

اين پيام ادامه داشت امّا ما براي آن که اعتمادمان به حرفهايي که زديم، از دست نرود، گوشهايمان را گرفتيم!

* اين‏ها که نوشتيم حکايت نبود، ولي اين‏ها هم خود، حکايتي است!
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما