تاریخ انتشار
جمعه ۱ مهر ۱۳۸۴ ساعت ۰۰:۴۹
۰
کد مطلب : ۹۶۵۳

سپاس خدایی را که...

قسمتی از صحیفه سجادیه
شماره 21 ـ رمضان 1426 ـ مهر 1384


قسمتی از صحیفه سجادیه

سپاس خدایی را که ماه خود یعنی ماه رمضان، ماه روزه، و ماه اسلام، و ماه پاکیزگی، و ماه آزمایش و تصفیه و ماه بپاخاستن برای نماز قرار داد ...

خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست. و ما را برای شناسایی فضل این ماه، و بزرگ داشتن حرمت آن، و خودداری از آنچه در آن منع کرده‌ای ملهم ساز، و به روزه داشتن آن بوسیله نگه داشتن اعضاء از گناهانت، و بکار بردن آنها ـ در آن ماه ـ به آنچه تو را خشنود سازد، یاری ده. تا با گوش‌های خود سخن لغوی ننیوشیم، و با چشم‌هامان به طرف لهوی نشتابیم، و دستهامان را به حرامی نگشاییم، و گامهامان را در امر ممنوعی پیش نگذاریم. و تا شکم‌هامان غیر آنچه حلال ساخته‌ای در خود جای ندهد، و زبانهامان جز به آنچه تو حدیث کرده‌ای گویا نشود، و جز در کاری که به ثواب تو نزدیک سازد زحمت نکشیم، و جز آنچه از عقاب تو نگاه دارد فرا نگیریم، آنگاه همه آن اعمال ما را از ریاکاران، و سمعه پیشگان بپیرای، به طوری که احدی غیر از تو را در آن شریک نگردانیم و جز تو، در آن، مرادی نداشته باشیم. خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست، و ما را در این ماه بر اوقات نمازهای پنجگانه ـ با آن حدودش که تحدیدی کرده‌ای و واجباتش که مقرر داشته‌ای و شروطش که تعیین نموده‌ای و اوقاتش که معین فرموده‌ای ـ واقف ساز، و ما را در نماز با کسانی برابر نما که به مراتب شایسته آن بالغ، و ارکانش را حافظند، و آن را در اوقات خود، همان طور که پیغمبرت (صلواتک علیه و آله) در رکوع، سجود و همه فضیلت‌هایش تشریع فرموده، با کاملترین طهارت و با بلیغ‌ترین خشوعی بجا آورده‌اند. و ما را در این ماه موفق دار که به وسیله بر و احسان، به خویشان خود بپیوندیم، و با انعام و بخشش به همسایگان خود رسیدگی نماییم، و اموالمان را از مظالم و حقوق بپیراییم، و با بیرون کردن زکات، آن را پاک گردانیم، و با آنکه از ما دوری کرده باز گردیم، و درباره آنکه به ما ستم کرده انصاف دهیم، و با آنکه به ما دشمنی کرده آشتی کنیم. مگر آن کس که برای تو با او دشمنی شده باشد، زیرا که او دشمنی است که ما با او دوستی نمی‌کنیم، و حزبی است که با او صاف نمی‌شویم. و ما را توفیق ده بر اینکه، در این ماه به تو تقرب جوییم، به وسیله اعمال شایسته‌ای که ما را به آن از گناهان پاک گردانی و از تجدید عیوب در این ماه بازگردانی. تا هیچ یک از فرشتگانت جز مرتبه‌ای نازلتر از ابواب طاعت و انواع تقربی که ما به جا آورده‌ایم به پیشگاهت تقدیم نکند.

خدایا از تو می‌خواهیم به حق این ماه و به حق هر فرشته مقرب یا پیغمبر مرسل یا بنده صالح برگزیده‌ات که از آغاز تا انجام این ماه در عبادتت کوشیده، که بر محمد و آلش رحمت فرستی، و ما را در این ماه به کرامتی که به دوستانت وعده داده‌ای سزاوار ساز و آنچه را که برای اهل کوشش در طاعتت قرار داده‌ای برای ما مقرر فرمای، و ما را به رحمت خود، در سلک کسانی درآور که استحقاق بلندترین پایه رفیع را دارند. خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست و ما را از انحراف در توحید و کوتاهی در تمجیدت، و شک در دینت، و کوری از راهت، و سرسری شمردن حرمتت، و فریب خوردن از دشمنت: شیطان رجیم، دور ساز.

خدایا! بر محمد و آلش رحمت فرست، و چون در هر شب از شبهای این ماهمان ترا بندگانی هستند که عفو تو ایشان را آزاد می‌سازد یا گذشت تو ایشان را می‌بخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده، و ما را از بهترین اهل و یاران این ماه بگردان.

خدایا! بر محمد و آلش رحمت فرست، و همراه کاسته شدن این ماه، گناهان ما را بکاه، و با رسیدن سلخش جامه‌های وبال ما را برکن، تا ماه رمضان در حالی از ما بگذرد که ما را از خطاها پاکیزه ساخته باشی و از گناهان پیراسته باشی.

خدایا! بر محمد و آلش رحمت فرست، و اگر از استقامت بگردیم، مستقیممان ساز، و اگر دشمن تو (شیطان) ما را احاطه کند پس از چنک او خلاصمان کن. خدایا! این ماه را به عبادت ما آکنده ساز، و اوقاتش را به طاعتمان بیارای، و در روزش ما را به روزه داشتن، و در شبش به نماز و تضرع به سوی تو و فروتنی برای تو، و خواری در برابر تو، یاری ده، تا روزش بر ما به غفلتی، و شبش به تقصیری گواهی ندهد.

خدایا! ما را در همه ماهها و روزها، تا زمانی که زنده بداری، این چنین قرار ده، و از آن بندگان صالح خود گردان، که بهشت را جاودانه به میراث می‌برند، و از کسانی که آنچه را ببخشند در حالی می‌بخشند که دلهاشان از فکر بازگشت به سوی پروردگارشان هراسان است، و از کسانی که در کارهای خیر شتاب می‌کنند و ایشان در این مرحله بر دیگران سبقت گیرنده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما