تاریخ انتشار
جمعه ۱ مهر ۱۳۸۴ ساعت ۰۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۹۶۵۴

صلوات

شماره 21 ـ رمضان 1426 ـ مهر 1384


شهر خدا

ماه خدا، با بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است. ماهى كه نزد خدا برترين ماه‏ها ست و روزهايش بهترين روزها و شب هايش برترين شب‏ها و ساعاتش بهترين ساعت‏ها ست.

ماهى كه در آن به ميهمانى خدا دعوت شده‏ايد و خداوند شما را بدين وسيله گرامى داشته است. نفس هايتان در آن، تسبيح خدا و خوابتان در آن عبادت است و اعمال شما در اين ماه پذيرفته و دعايتان مستجاب است.

پس با نيت‏هاى خالص و دل‏هاى پاك از خدا بخواهيد كه شما را در اين ماه به روزه دارى و خواندن قرآن كريم موفق گرداند.

به درستى كه شقى و دور از سعادت، كسى است كه در اين ماه بزرگ از آمرزش الهى محروم ماند.

با گرسنگى و تشنگى خود در اين ماه، گرسنگى و تشنگى روز قيامت را به ياد آوريد و به فقيران و درماندگان رسيدگى كنيد و بزرگان خود را احترام نموده، بر كودكان خود مهربانى نماييد و با خويشان خود به صله‏ى رحم بپردازيد و زبانتان را (از گفتار بيهوده) نگاه داريد.



ضيافت الهي

... شما در اين چند روزي كه به ماه مبارك رمضان مانده، به فكر باشيد. خود را اصلاح كرده، توجه به حق تعالي پيدا كنيد. از كردار و رفتار ناشايسته ی خود استغفار كنيد. اگر خداي نخواسته گناهي مرتكب شده ايد، قبل از ورود به ماه مبارك رمضان توبه نماييد. زبان را به مناجات حق تعالي عادت دهيد. مبادا در ماه مبارك رمضان از شما غيبتي، تهمتي و خلاصه گناهي سر بزند كه در محضر ربوبي با نعم الهي و در مهمانسراي باريتعالي آلوده به معاصي باشيد. شما در اين ماه شريف به ضيافت حق تعالي دعوت شده ايد: «دعيتم فيه الي ضيافة الله». خود را براي مهماني با شكوه حضرت حق آماده سازيد....

(آداب روزه براي مردان الهي كه مي خواهند به معدن عظمت برسند غير از اين مي باشد). شما اقلا به آداب اوليه ی روزه عمل نماييد و همان طور كه شكم را از خوردن و آشاميدن نگه مي داريد، چشم و گوش و زبان را هم از معاصي باز داريد. از هم اكنون بنا بگذاريد كه زبان را از غيبت، تهمت، بدگويي و دروغ نگه داشته، كينه، حسد و ديگر صفات زشت شيطاني را از دل بيرون كنيد. ...

اگر با پايان يافتن ماه مبارك رمضان در اعمال و كردار شما هيچ گونه تغييري پديد نيامد و راه و روش شما با قبل از ماه صيام فرقي نكرد، معلوم مي شود روزه اي كه از شما خواسته اند، محقق نشده است. آنچه انجام داده ايد، روزه ی عامه و حيواني بوده است.

در اين ماه شريف كه به مهمانسراي الهي دعوت شده ايد، اگر به حق تعالي معرفت پيدا نكرديد يا معرفت شما زيادتر نشد، بدانيد در «ضيافت الله»، درست وارد نشديد و حق ضيافت را به جا نياورده ايد. نبايد فراموش كنيد كه در ماه مبارك كه «شهر الله» مي باشد و درهاي رحمت الهي به روي بندگان باز است و شياطين و اهريمنان به حسب روايت، در غل و زنجير به سر مي برند. اگر شما نتوانيد خود را اصلاح و مهذب نماييد، نفس اماره را تحت مراقبت و كنترل خود درآوريد، هواهاي نفسانيه را زير پا گذاشته، علاقه و ارتباط خويش را با دنيا و ماديت قطع كنيد، بعد از پايان يافتن شهر صيام مشكل است بتوانيد اين مسايل را به مرحله ی عمل درآوريد. بنابراين از فرصت استفاده كنيد و پيش از آنكه اين فيض عظمي سپري شود، در مقام اصلاح تزكيه و تصفيه ی امور خود برآييد. خود را براي انجام وظايف ماه صيام آماده و مهيا سازيد. طوري نباشد كه پيش از فرا رسيدن شهر رمضان، همانند ساعت، به دست شيطان، كوك شده ـ در اين يك ماه كه شياطين در زنجيرند ـ شما به طور خودكار به معاصي و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول شويد. گاهي انسان عاصي و گناهكار بر اثر دوري از حق و كثرت معصيت، آنچنان در تاريكي و ناداني فرو مي رود كه ديگر نيازي به وسوسه ی شيطان ندارد. خود، به رنگ شيطان درمي آيد. «صبغة الله» مقابل صبغة الشيطان است و كسي كه دنبال هواي نفس رفت و از شيطان متابعت كرد، به تدريج به صبغه ی او درمي آيد.

شما تصميم بگيريد لااقل در اين يك ماه از خود مراقبت به عمل آوريد. از گفتار و كرداري كه خداوند تبارك و تعالي راضي نيست، اجتناب كنيد. ...

طبق بعضي آيات، به تفسير برخي از روايات، اعمال انسان به رسول خدا(ص) و ائمه ی طاهرين(ع) عرضه مي شود و از نظر مبارك آنان مي گذرد. وقتي كه آن حضرت به اعمال شما نظر كنند و ببينند كه از خطا و گناه انباشته است، چقدر ناراحت و متأثر مي شوند؟ نخواهيد كه رسول خدا ناراحت و متأثر شوند. راضي نشويد كه قلب مبارك آن حضرت شكسته و محزون شود. ...

گفتاري از امام خميني



هدايت الهى در سايه‏ى مجاهدت و ارتباط با خدا

موفقيت‏هاى امام(ره)، مرهون ارتباط با خدا

هر ماه رمضانى كه بر اين بزرگوار [حضرت امام خمينى (ره)] مى‏گذشت، انسان مى‏ديد كه نوارنى‏تر شده و خداى متعال او را هدايت مى‏كرده است.

راهى را كه ما در طول يازده سال پشت سر امام طى كرديم، راهى نبود كه به طور طبيعى و بدون هدايت و حمايت و كمك الهى بتوانيم آن را طى كنيم. از پيچ و خم‏هاى عجيبى عبور كرديم و به بركت رهبرى امام (ره)، فراز و نشيب‏هاى عجيبى را پشت سر گذاشتيم و اين نبود مگر آن كه هدايت الهى ما را كمك مى‏كرد.

عقيده‏ى خود ايشان هم همين بود و من از ايشان اين حرف را شنيده بودم كه مى‏گفتند: «من از اول انقلاب، احساس مى‏كنم دست هدايتى ما را كمك مى‏كند و پيش مى‏برد و راه‏ها را در مقابل ما باز مى‏كند». حقيقت هم همين بود و خداى متعال اين هدايت را در مقابل مجاهدت، خلوص، صفا و نورانيّت، ارزانى مى‏دارد.

هدايت الهى، به انسان‏هاى غافل نمى‏رسد. اين كه در همين مناجات شعبانيه مى‏فرمايد: «و انر ابصار قلوبنا بضياء نظرها اليك»، اين نورانى كردن چشم دل و روشن كردن حقايق، براى دل بيدار و چشم بصير مؤمن، رايگان به دست نمى‏آيد و بدون مجاهدت و تلاش و ارتباط با خدا، امكان ندارد تحقق پيدا كند.



مردم بايستى ارتباط با خدا را در خود تقويت كنند

امروز در سطح كشور، توصيه‏ى ما به عموم مردم - به خصوص كسانى كه عشق و علاقه‏ى بيشترى به اين انقلاب و محصول آن دارند - همين است و علاج و ضرورت قطعى را در اين مى‏دانيم كه بايستى آحاد مردم، ارتباطات و انس فردى و صحبت و مناجات با خدا را در خود تقويت كنند. اين، راه امام است و هدايت الهى به دنبال اين ارتباط و تماس با خدا ميسر مى‏شود. همچنان كه در اين ده سال هم همين طور بوده است و شما جوان‏هاى با اخلاص و پاكدل، اين روحيه را در جبهه‏هاى گوناگون از خودتان نشان داديد و نتايج آن را هم ديديد و همچنان كه درس امام ما نيز اين بود.

...

اين ماه، ماه شعبان و آستانه‏ى ماه مبارك رمضان است و اين دعاها و راه و صفا و توصيه‏ى امام امت، پيش ديد ماست.



منبع: حديث ولايت، ج 3، ص 300 – 298.



رهبر معظم انقلاب



خیمه یعنی؛

آنچه که نیازش، بین نشریه های زرد امروزی بیشتر از همیشه دیده می شود.

حمیده زند



خیمه یعنی جایگاه عشق و معرفت به اهل بیت

حسین معنوی



خيمه يعنى به مولا نزدیک شدن

مهدی پازوکی فرد



خيمه، مکتب عشّاق علی (ع) است.

حمید اسماعیل زاده


نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما