کد مطلب : ۹۷۶۹
روزنه ای به سوی نور
غلامرضا گلی زواره
شماره 23 ـ جمادی الاول و جمادی الثانی 1427 ـ خرداد و تیر 1385
* فاطمه خورشید انسانیت
حقیقت وجود حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها اقیانوس پاک و باصلابتی است که خداوند تبارک و تعالی به رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هدیه نمود تا سرمشقی برای انسانها و به خصوص بانوان در تمامی اعصار، مکانها و مراحل گوناگون زندگی باشد و چگونه زیستن و خداگونه رفتار نمودن را به آدمیان بیاموزد. فاطمه سلاماللهعلیها شجرهی طیبه است، و حاصل عمر پیامبر، و مقصد و مقصود و میوهی دل پدر. در میان خانوادهی پیامدار وحی، نقش وی از چنان برجستگیای برخوردار است که میتواند منعکسکنندهی تمام توجهات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به حضرت صدیقهی کبری باشد. زاده شدن در خانهای که نور وحی بر آن میبارید و نشو و نما در فضای توحید، پیمان زندگی بستن با مردی که تمام ارزشهای برتر انسانی در وجودش تجلی یافته است، فاطمه را از محورهای اساسی درک اسلام و تشیع قرار داده است. تمام لحظههای زندگی فردی و اجتماعی این بانو برای جوامع انسانی درس است. فاطمه سلاماللهعلیها چون خورشید جهانتاب و همهجانبه است. همه میتوانند از فروغ فروزانش نور بگیرند و با این فیض به سوی هدایت، فضیلت و رستگاری گام بردارند.
فاطمه سلاماللهعلیها امّابیها خوانده شد، یعنی چنان لیاقتی به دست آورد که برای پدرش، مادر باشد. آن هم در زمانی که پیامبر آیات کوبنده را برای مردم میخواند و در صحنهی مبارزه بود. در واقع پیامبرپروری میکرد، این رابطه فراتر از مسائل عاطفیای بود که معمولاً دختران در خصوص پدران بروز میدهند، بلکه حمایت از یک حرکت فراگیر جهانی بود که بعثت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم آن را آغاز کرد.
فاطمه سلاماللهعلیها در خانهی علی علیهالسلام هم از امامت و ولایت پشتیبانی مینمود و در عرصهی سیاست نیز پس از غصب مقام خلافت، قدم پیش نهاد و آتشفشان خشمی مقدس گردید و مشروعیت قدرت حاکم را زیر سئوال برد و آن را نپذیرفت.
پس باید فاطمه سلاماللهعلیها را از ایام فاطمیه به متن جامعه بیاوریم و موانع و سدّها را از میان برداریم تا این رودخانهی پاک معنویت و معرفت به سوی تمامی دشتهای تشنهی انسانها جاری گردد.
در ذیل به معرفی کتابهایی دربارهی این شخصیت بیدیل میپردازیم.
1. فاطمهسلاماللهعلیها، برترین بانو
به قلم مرحوم آیتالله سید عبدالحسین شرفالدین، ترجمهی رهبر اصفهانی، قم، انتشارات دارالفکر
نویسندی این کتاب به دلیل قدرت و توانایی ویژه در نگارش و اطلاعات گسترده در تاریخ اسلام و نیز لطف خاصی که خداوند به وی عنایت نموده، شایستگی تألیف چنین اثری را داشته و توانسته است به مقدار زیادی پردهها را کنار زده، سیمای روشن و پرفروغ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را در میان انسانهایی برجسته تا اندازهای ترسیم کند.
کتاب حاضر در دو فصل سامان یافته که نخستین فصل، چهار بخش دارد.
در بخش اول نویسنده برای اثبات عظمت و شخصیت بانوی بزرگ اسلام، در دو محور، بحث خود را پی گرفته است. محور اوّل دیدگاه قرآن و دومین محور، سخنان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشد.
نویسنده اعتقاد دارد در آیهی مباهله سه فضیلت بزرگ برای اهل بیت پیامبر یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام دیده میشود:
1. رسول خدا مباهله را توسط آنان انجام میدهد و تأکید میفرماید که من دعا میکنم و شما هم آمین بگویید. 2. انتخاب آنان برای چنین امر خطیری و این که آنان از میان تمامی مسلمانان برای مباهله برگزیده شدهاند. 3. از طرف خداوند امر به مباهله به این بزرگان محول شد.
مؤلف ذیل تفسیر آیهی تطهیر، مقام عصمت را برای حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها به اثبات میرساند و میافزاید، حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم این آیه را تلاوت میکردند و به صورتهای گوناگون میفهمانیدند که اختصاص به اهل بیت علیهمالسلام دارد. حتی بعد از نزول آیه، پیامبر پس از طلوع فجر، هنگامی که از در خانهی فاطمه سلاماللهعلیها عبور میفرمود، تأکید مینمود: الصلوه یا اهل بیت النبوه، و به دنبالش آیهی تطهیر را تلاوت مینمودند.
همچنین مرحوم شرفالدین خاطرنشان مینماید، اتفاق و اجماع امامیه بر این است که «قربی» در آیهی مودّت شامل امیر مؤمنان، صدیقهی طاهره و فرزندان ایشان علیهمالسلام است، و حسنه در این کلام آسمانی، محبت و دوستی آنان میباشد. غفور و شکور هم یعنی خداوند مغفرت خود را نصیب کسانی مینماید که آنان را دوست دارد و از آنان نیز سپاسگزار است. سپس با استناد به منابع روایی معتبر، گفتار مخالفین را نقد و ردّ میکند و اشتباهات برخی مفسّران و راویان غرضدار را گوشزد مینماید.
در چهارمین بخش از فصل اوّل، مؤلف آیات ابرار را مورد بررسی قرار میدهد و از این رهگذر، فضایل حضرت فاطمهسلاماللهعلیها، همسرش و نیز فرزندانش را به اثبات میرساند.
نیمهی دوم کتاب که به فصل دوم اختصاص یافته، شامل دوازده حدیث میباشد که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در خصوص شخصیت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها مطرح نمودهاند.
پدیدآورندهی کتاب، پس از ذکر برخی از این احادیث مینویسد:
طبق صریح روایات متواتر و اخبار زیادی که از طریق خاندان پیامبر و ائمهی اطهار علیهمالسلام رسیده است، فاطمه دختر پیامبر از سه زن پاکدامن یعنی مریم، آسیه و خدیجه فضیلت افزونتری دارد. این روایات به هیچ وجه قابل تأویل و توجیه نیستند و در این نظر که فاطمه بهترین و ارزندهترین زنان عالم است، عدهای از بزرگان اهل سنت با ما همعقیدهاند، و بسیاری از محققان آنها به این مطلب تصریح نمودهاند. بنهانی، دانشمند معاصر اهل سنت میگوید: جمعی زیاد از محققین از علما، بر برتری فاطمه سلاماللهعلیها بر زنان عالم اذعان نمودهاند که از جملهی آنان، سبکی، سیوطی، زرکشی و مقریزی میباشند.
2. فاطمهی زهراسلاماللهعلیها، از ولادت تا شهادت
آیتالله سیدمحمدکاظم قزوینی، ترجمهی علی کرمی، قم، نشر مرتضی
کتاب پس از سخن ناشر، مترجم و مؤلف در شانزده بخش، تدوین یافته است. در اولین بخش، مؤلف از شخصیت فرزانه و جایگاه والای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها سخن میگوید، سپس قلمهای مسموم را به نقد میکشد و انگیزههای حملات مغرضان و بداندیشان را برمیشمارد و نمونههایی را آورده و پاسخ علامهی امینی را میآورد.
در بخش دوم با عنوان رویشگاه پاک و پاکیزهی این درخت تناور و پرثمر، ولادت و نشو و نمای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را به خواننده گوشزد میکند. در سومین بخش، ذیل نامها و نشانههای ضمنی، اشاره به نامهای نُهگانهی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از این بانو با تکیه بر قرآن و حدیث ذکری به میان میآورد. در بخش چهارم به زندگی و مراحل رشد حضرت فاطمهسلاماللهعلیها پرداخته شده و در بخش پنجم از ازدواج این شخصیت سخن به میان آمده است. در بخش بعدی، سرای پرشکوه و پرمعنویت فاطمهی اطهر سلاماللهعلیها به علاقهمندان معرفی شده است. سیمای فاطمه سلاماللهعلیها در قرآن، ویژگیهای اخلاقی و انسانی، روند تاریخ و آیندهی امّت، ماجرای غمانگیز فدک، خطبهی جاودانهی با همتای جاودانهاش، با زنان مهاجر و انصار، در آستانهی شهادت و موقوفات و صدقات او، موضوع بحثهای بعدی کتاب را تشکیل میدهند.
مؤلف ذیل ویژگیهای اخلاقی یادآور میشود:
حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در پارسایی و انفاق در راه خدا از مقام بسیار والایی برخوردار بود. آن حضرت در زندگی خویش از یک سو به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز قناعت مینماید و از سوی دیگر راه فضیلت و کمال را برای خود برمیگزیند. زرق و برق دنیا در نظرش بسیار ناچیز و حقیر جلوه میکند و از سویی نیز نفرت خویش را از ریخت و پاشها، ولخرجیها و خوشگذرانیها به روشنترین صورت اعلام میدارد.
بر این اساس حضرت فاطمه سلاماللهعلیها برای پیش گرفتن راه و رسم مترقی و آسمانی پدر پیشقدم بود. همچنین سراسر زندگی پرافتخار آن حضرت تا واپسین لحظات، عبادت خدا بود؛ ضمن آن که به محرومان طعام میداد و آب به بینوایان میرسانید؛ مقدرات الهی را به مردم آموزش میداد؛ از ایثار و فداکاری در راه حق ابایی نداشت؛ سادهزیستی، مسئولیت ادارهی جامعهی کوچک خانه و تحمل محرومیتها، همه در زندگی او جاری بود، و اینها را جدا از هم نمیدانست.
3. زندگانی فاطمهی زهراسلاماللهعلیها
دکتر سیدجعفر شهیدی، چاپ هشتم، تهران، دفترنشر فرهنگ اسلامی
در این کتاب دربارهی موضوعاتی چون بررسی اسناد و مدارک، صحرای عربستان، خدیجه، تولد فاطمه سلاماللهعلیها، نام و لقب فاطمه سلاماللهعلیها، تربیتهای نخستین زهرا سلاماللهعلیها، سختیهای دوران کودکی، حرمت فاطمه سلاماللهعلیها نزد پیامبر، فدک، فتح مکه، وصایای پیامبر و رحلت حضرت، دادخواهی زهرا سلاماللهعلیها و سند خطبهی آن بانو، رحلت و به خاک سپرده شدنش، از دیگر مباحث کتاب است.
نویسنده در آغاز کتاب دو حرکت متضاد را مطرح مینماید که پس از رحلت پیامبر در مدینه رخ داد، یکی جنبشی که میکوشید سیرهی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را در ادارهی جامعهی اسلامی دنبال کند، و در واقع میخواست نگاهبان سنت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم باشد، و دیگری حرکتی که از مسیر سنت فاصله گرفت و در نظام جامعهی اسلامی تجدید نظر کرد و تغییراتی در ادارهی تشکیلات اسلامی به وجود آورد.
فاطمه و شوهرش، خاندان پیامبر و تنی چند از یاران آنان، پیشروان حرکت نخستین بودند و گروهی دیگر رهبری حرکتی غیر از آن را عهدهدار گشتند.
رویدادهای پیاپی، دختر پیامبر را وادار نمود که خود در صف مقدم سنتگرایان قرار گیرد. او با سخنرانی، اندرز، اعتراض، ناخشنودی نمودن و سرزنش، سنتشکنان و یا تجدیدطلبان را از فرجام نامطلوب روشی که در پیش گرفته بودند، آگاه ساخت.
هنوز بیش از ربع قرن از این فریاد اعتراض نمیگذشت که نسل آن روز، این حقیقت را در یافت و عاقبت نامیمون سنتشکنی را به چشم خود دید. اما دیگر کار از کار گذشته بود و متجاوز از نیم قرن نگذشت که به یکباره نظام سیاسی و قوانین مدنیای که با چنان تلاش، فداکاری و رنج و دشواری پیریزی شده بود، به هم خورد و روش حکومت الهی به سیرت دورهی جاهلی باز گشت.
مؤلف در فراز دیگری از کتاب به زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها میپردازد و میافزاید: سراسر زندگی او نمونه است، بانویی آراسته به فضیلت و خوی انسانی، دختر پیامبر همچنان که در حیات عادی، برجسته بود، در اطاعت از پروردگارش نیز نظیر نداشت. امام صادق علیهالسلام از پدران خویش، از حسن بن علی علیهالسلام روایت میکند: مادرم شبهای جمعه را تا بامداد در محراب عبادت میایستاد و چون دست به دعا برمیداشت، مردان و زنان باایمان را دعا میکرد. اما دربارهی خود چیزی نمیگفت. روزی به او گفتم: مادر! چرا برای خود نیز همچون دیگران دعای خیر نمیکنی؟ فرمود: فرزندم! همسایه مقدم است.
تسبیحات حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نیز شهرت دارد و در کتابهای شیعه و سنی و دیگر اسناد، روایت گردیده است.
سید بن طاووس در کتاب الاقبال خود نیز دعاهایی از حضرت فاطمه سلاماللهعلیها روایت کرده که پس از نمازهای یومیه خوانده میشود. همچنین ادعیهای از آن حضرت نقل گردیده که در پارهای گرفتاریها خوانده میشود.
دکتر شهیدی در بخش دیگری از کتاب به سال دهم هجرت اشاره دارد. سالی که در آن پیامبر به مردم توصیه میکند از قرآن و عترت جدا نشوند و نیز در بازگشت از سفر مکه، حضرت علی علیهالسلام را به عنوان جانشین راستین خود معرفی میکند. چون حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلّم از سفر باز میگردد، محزون میشود و اشک در چشمانش حلقه میزند. پدرش گفتار پرگهر خود را با این جمله خاتمه میدهد: و تو ای دخترم، نخستین کسی از خاندان من هستی که به پدرت خواهی پیوست. لبخندی بر لبان زهرا نقش میبندد، حاضران سبب آن اشک اول و این لبخند را میپرسند. او پاسخ میدهد که پدر در آغاز خبری ناراحتکننده داده و سپس وی را به موضوعی دیگر نوید داده است. آری زهرا نه طاقت جدایی از پدر را دارد و نه میتواند زندگی در آن اجتماع را که هر لحظه برایش مشکلی به وجود میآورند تحمل نماید.
دادخواهی فاطمه سلاماللهعلیها از بحثهای جالب کتاب است. زیرا او نمیتواند در برابر گروهی که امتیازات قومی و نژادی را بر شایستگیهای معنوی و معرفتی ترجیح دادهاند، خاموش بنشیند، و لذا در مسجد به دفاع از ولایت میپردازد و انحراف گروهی را افشا میکند.
* فاطمه خورشید انسانیت
حقیقت وجود حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها اقیانوس پاک و باصلابتی است که خداوند تبارک و تعالی به رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هدیه نمود تا سرمشقی برای انسانها و به خصوص بانوان در تمامی اعصار، مکانها و مراحل گوناگون زندگی باشد و چگونه زیستن و خداگونه رفتار نمودن را به آدمیان بیاموزد. فاطمه سلاماللهعلیها شجرهی طیبه است، و حاصل عمر پیامبر، و مقصد و مقصود و میوهی دل پدر. در میان خانوادهی پیامدار وحی، نقش وی از چنان برجستگیای برخوردار است که میتواند منعکسکنندهی تمام توجهات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به حضرت صدیقهی کبری باشد. زاده شدن در خانهای که نور وحی بر آن میبارید و نشو و نما در فضای توحید، پیمان زندگی بستن با مردی که تمام ارزشهای برتر انسانی در وجودش تجلی یافته است، فاطمه را از محورهای اساسی درک اسلام و تشیع قرار داده است. تمام لحظههای زندگی فردی و اجتماعی این بانو برای جوامع انسانی درس است. فاطمه سلاماللهعلیها چون خورشید جهانتاب و همهجانبه است. همه میتوانند از فروغ فروزانش نور بگیرند و با این فیض به سوی هدایت، فضیلت و رستگاری گام بردارند.
فاطمه سلاماللهعلیها امّابیها خوانده شد، یعنی چنان لیاقتی به دست آورد که برای پدرش، مادر باشد. آن هم در زمانی که پیامبر آیات کوبنده را برای مردم میخواند و در صحنهی مبارزه بود. در واقع پیامبرپروری میکرد، این رابطه فراتر از مسائل عاطفیای بود که معمولاً دختران در خصوص پدران بروز میدهند، بلکه حمایت از یک حرکت فراگیر جهانی بود که بعثت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم آن را آغاز کرد.
فاطمه سلاماللهعلیها در خانهی علی علیهالسلام هم از امامت و ولایت پشتیبانی مینمود و در عرصهی سیاست نیز پس از غصب مقام خلافت، قدم پیش نهاد و آتشفشان خشمی مقدس گردید و مشروعیت قدرت حاکم را زیر سئوال برد و آن را نپذیرفت.
پس باید فاطمه سلاماللهعلیها را از ایام فاطمیه به متن جامعه بیاوریم و موانع و سدّها را از میان برداریم تا این رودخانهی پاک معنویت و معرفت به سوی تمامی دشتهای تشنهی انسانها جاری گردد.
در ذیل به معرفی کتابهایی دربارهی این شخصیت بیدیل میپردازیم.
1. فاطمهسلاماللهعلیها، برترین بانو
به قلم مرحوم آیتالله سید عبدالحسین شرفالدین، ترجمهی رهبر اصفهانی، قم، انتشارات دارالفکر
نویسندی این کتاب به دلیل قدرت و توانایی ویژه در نگارش و اطلاعات گسترده در تاریخ اسلام و نیز لطف خاصی که خداوند به وی عنایت نموده، شایستگی تألیف چنین اثری را داشته و توانسته است به مقدار زیادی پردهها را کنار زده، سیمای روشن و پرفروغ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را در میان انسانهایی برجسته تا اندازهای ترسیم کند.
کتاب حاضر در دو فصل سامان یافته که نخستین فصل، چهار بخش دارد.
در بخش اول نویسنده برای اثبات عظمت و شخصیت بانوی بزرگ اسلام، در دو محور، بحث خود را پی گرفته است. محور اوّل دیدگاه قرآن و دومین محور، سخنان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشد.
نویسنده اعتقاد دارد در آیهی مباهله سه فضیلت بزرگ برای اهل بیت پیامبر یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام دیده میشود:
1. رسول خدا مباهله را توسط آنان انجام میدهد و تأکید میفرماید که من دعا میکنم و شما هم آمین بگویید. 2. انتخاب آنان برای چنین امر خطیری و این که آنان از میان تمامی مسلمانان برای مباهله برگزیده شدهاند. 3. از طرف خداوند امر به مباهله به این بزرگان محول شد.
مؤلف ذیل تفسیر آیهی تطهیر، مقام عصمت را برای حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها به اثبات میرساند و میافزاید، حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم این آیه را تلاوت میکردند و به صورتهای گوناگون میفهمانیدند که اختصاص به اهل بیت علیهمالسلام دارد. حتی بعد از نزول آیه، پیامبر پس از طلوع فجر، هنگامی که از در خانهی فاطمه سلاماللهعلیها عبور میفرمود، تأکید مینمود: الصلوه یا اهل بیت النبوه، و به دنبالش آیهی تطهیر را تلاوت مینمودند.
همچنین مرحوم شرفالدین خاطرنشان مینماید، اتفاق و اجماع امامیه بر این است که «قربی» در آیهی مودّت شامل امیر مؤمنان، صدیقهی طاهره و فرزندان ایشان علیهمالسلام است، و حسنه در این کلام آسمانی، محبت و دوستی آنان میباشد. غفور و شکور هم یعنی خداوند مغفرت خود را نصیب کسانی مینماید که آنان را دوست دارد و از آنان نیز سپاسگزار است. سپس با استناد به منابع روایی معتبر، گفتار مخالفین را نقد و ردّ میکند و اشتباهات برخی مفسّران و راویان غرضدار را گوشزد مینماید.
در چهارمین بخش از فصل اوّل، مؤلف آیات ابرار را مورد بررسی قرار میدهد و از این رهگذر، فضایل حضرت فاطمهسلاماللهعلیها، همسرش و نیز فرزندانش را به اثبات میرساند.
نیمهی دوم کتاب که به فصل دوم اختصاص یافته، شامل دوازده حدیث میباشد که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در خصوص شخصیت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها مطرح نمودهاند.
پدیدآورندهی کتاب، پس از ذکر برخی از این احادیث مینویسد:
طبق صریح روایات متواتر و اخبار زیادی که از طریق خاندان پیامبر و ائمهی اطهار علیهمالسلام رسیده است، فاطمه دختر پیامبر از سه زن پاکدامن یعنی مریم، آسیه و خدیجه فضیلت افزونتری دارد. این روایات به هیچ وجه قابل تأویل و توجیه نیستند و در این نظر که فاطمه بهترین و ارزندهترین زنان عالم است، عدهای از بزرگان اهل سنت با ما همعقیدهاند، و بسیاری از محققان آنها به این مطلب تصریح نمودهاند. بنهانی، دانشمند معاصر اهل سنت میگوید: جمعی زیاد از محققین از علما، بر برتری فاطمه سلاماللهعلیها بر زنان عالم اذعان نمودهاند که از جملهی آنان، سبکی، سیوطی، زرکشی و مقریزی میباشند.
2. فاطمهی زهراسلاماللهعلیها، از ولادت تا شهادت
آیتالله سیدمحمدکاظم قزوینی، ترجمهی علی کرمی، قم، نشر مرتضی
کتاب پس از سخن ناشر، مترجم و مؤلف در شانزده بخش، تدوین یافته است. در اولین بخش، مؤلف از شخصیت فرزانه و جایگاه والای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها سخن میگوید، سپس قلمهای مسموم را به نقد میکشد و انگیزههای حملات مغرضان و بداندیشان را برمیشمارد و نمونههایی را آورده و پاسخ علامهی امینی را میآورد.
در بخش دوم با عنوان رویشگاه پاک و پاکیزهی این درخت تناور و پرثمر، ولادت و نشو و نمای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را به خواننده گوشزد میکند. در سومین بخش، ذیل نامها و نشانههای ضمنی، اشاره به نامهای نُهگانهی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از این بانو با تکیه بر قرآن و حدیث ذکری به میان میآورد. در بخش چهارم به زندگی و مراحل رشد حضرت فاطمهسلاماللهعلیها پرداخته شده و در بخش پنجم از ازدواج این شخصیت سخن به میان آمده است. در بخش بعدی، سرای پرشکوه و پرمعنویت فاطمهی اطهر سلاماللهعلیها به علاقهمندان معرفی شده است. سیمای فاطمه سلاماللهعلیها در قرآن، ویژگیهای اخلاقی و انسانی، روند تاریخ و آیندهی امّت، ماجرای غمانگیز فدک، خطبهی جاودانهی با همتای جاودانهاش، با زنان مهاجر و انصار، در آستانهی شهادت و موقوفات و صدقات او، موضوع بحثهای بعدی کتاب را تشکیل میدهند.
مؤلف ذیل ویژگیهای اخلاقی یادآور میشود:
حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در پارسایی و انفاق در راه خدا از مقام بسیار والایی برخوردار بود. آن حضرت در زندگی خویش از یک سو به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز قناعت مینماید و از سوی دیگر راه فضیلت و کمال را برای خود برمیگزیند. زرق و برق دنیا در نظرش بسیار ناچیز و حقیر جلوه میکند و از سویی نیز نفرت خویش را از ریخت و پاشها، ولخرجیها و خوشگذرانیها به روشنترین صورت اعلام میدارد.
بر این اساس حضرت فاطمه سلاماللهعلیها برای پیش گرفتن راه و رسم مترقی و آسمانی پدر پیشقدم بود. همچنین سراسر زندگی پرافتخار آن حضرت تا واپسین لحظات، عبادت خدا بود؛ ضمن آن که به محرومان طعام میداد و آب به بینوایان میرسانید؛ مقدرات الهی را به مردم آموزش میداد؛ از ایثار و فداکاری در راه حق ابایی نداشت؛ سادهزیستی، مسئولیت ادارهی جامعهی کوچک خانه و تحمل محرومیتها، همه در زندگی او جاری بود، و اینها را جدا از هم نمیدانست.
3. زندگانی فاطمهی زهراسلاماللهعلیها
دکتر سیدجعفر شهیدی، چاپ هشتم، تهران، دفترنشر فرهنگ اسلامی
در این کتاب دربارهی موضوعاتی چون بررسی اسناد و مدارک، صحرای عربستان، خدیجه، تولد فاطمه سلاماللهعلیها، نام و لقب فاطمه سلاماللهعلیها، تربیتهای نخستین زهرا سلاماللهعلیها، سختیهای دوران کودکی، حرمت فاطمه سلاماللهعلیها نزد پیامبر، فدک، فتح مکه، وصایای پیامبر و رحلت حضرت، دادخواهی زهرا سلاماللهعلیها و سند خطبهی آن بانو، رحلت و به خاک سپرده شدنش، از دیگر مباحث کتاب است.
نویسنده در آغاز کتاب دو حرکت متضاد را مطرح مینماید که پس از رحلت پیامبر در مدینه رخ داد، یکی جنبشی که میکوشید سیرهی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را در ادارهی جامعهی اسلامی دنبال کند، و در واقع میخواست نگاهبان سنت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم باشد، و دیگری حرکتی که از مسیر سنت فاصله گرفت و در نظام جامعهی اسلامی تجدید نظر کرد و تغییراتی در ادارهی تشکیلات اسلامی به وجود آورد.
فاطمه و شوهرش، خاندان پیامبر و تنی چند از یاران آنان، پیشروان حرکت نخستین بودند و گروهی دیگر رهبری حرکتی غیر از آن را عهدهدار گشتند.
رویدادهای پیاپی، دختر پیامبر را وادار نمود که خود در صف مقدم سنتگرایان قرار گیرد. او با سخنرانی، اندرز، اعتراض، ناخشنودی نمودن و سرزنش، سنتشکنان و یا تجدیدطلبان را از فرجام نامطلوب روشی که در پیش گرفته بودند، آگاه ساخت.
هنوز بیش از ربع قرن از این فریاد اعتراض نمیگذشت که نسل آن روز، این حقیقت را در یافت و عاقبت نامیمون سنتشکنی را به چشم خود دید. اما دیگر کار از کار گذشته بود و متجاوز از نیم قرن نگذشت که به یکباره نظام سیاسی و قوانین مدنیای که با چنان تلاش، فداکاری و رنج و دشواری پیریزی شده بود، به هم خورد و روش حکومت الهی به سیرت دورهی جاهلی باز گشت.
مؤلف در فراز دیگری از کتاب به زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها میپردازد و میافزاید: سراسر زندگی او نمونه است، بانویی آراسته به فضیلت و خوی انسانی، دختر پیامبر همچنان که در حیات عادی، برجسته بود، در اطاعت از پروردگارش نیز نظیر نداشت. امام صادق علیهالسلام از پدران خویش، از حسن بن علی علیهالسلام روایت میکند: مادرم شبهای جمعه را تا بامداد در محراب عبادت میایستاد و چون دست به دعا برمیداشت، مردان و زنان باایمان را دعا میکرد. اما دربارهی خود چیزی نمیگفت. روزی به او گفتم: مادر! چرا برای خود نیز همچون دیگران دعای خیر نمیکنی؟ فرمود: فرزندم! همسایه مقدم است.
تسبیحات حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نیز شهرت دارد و در کتابهای شیعه و سنی و دیگر اسناد، روایت گردیده است.
سید بن طاووس در کتاب الاقبال خود نیز دعاهایی از حضرت فاطمه سلاماللهعلیها روایت کرده که پس از نمازهای یومیه خوانده میشود. همچنین ادعیهای از آن حضرت نقل گردیده که در پارهای گرفتاریها خوانده میشود.
دکتر شهیدی در بخش دیگری از کتاب به سال دهم هجرت اشاره دارد. سالی که در آن پیامبر به مردم توصیه میکند از قرآن و عترت جدا نشوند و نیز در بازگشت از سفر مکه، حضرت علی علیهالسلام را به عنوان جانشین راستین خود معرفی میکند. چون حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلّم از سفر باز میگردد، محزون میشود و اشک در چشمانش حلقه میزند. پدرش گفتار پرگهر خود را با این جمله خاتمه میدهد: و تو ای دخترم، نخستین کسی از خاندان من هستی که به پدرت خواهی پیوست. لبخندی بر لبان زهرا نقش میبندد، حاضران سبب آن اشک اول و این لبخند را میپرسند. او پاسخ میدهد که پدر در آغاز خبری ناراحتکننده داده و سپس وی را به موضوعی دیگر نوید داده است. آری زهرا نه طاقت جدایی از پدر را دارد و نه میتواند زندگی در آن اجتماع را که هر لحظه برایش مشکلی به وجود میآورند تحمل نماید.
دادخواهی فاطمه سلاماللهعلیها از بحثهای جالب کتاب است. زیرا او نمیتواند در برابر گروهی که امتیازات قومی و نژادی را بر شایستگیهای معنوی و معرفتی ترجیح دادهاند، خاموش بنشیند، و لذا در مسجد به دفاع از ولایت میپردازد و انحراف گروهی را افشا میکند.