تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ ساعت ۰۰:۰۶
۰
کد مطلب : ۹۷۹۳

فلان، زگوشه نشینان خاک درگه ماست

به کوشش: محمدعلی کرمی
شماره 24 - رجب 1427 - مرداد 1385

پیرو اعمال ما

به پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‏و‏سلم گفتند: فلاني به حريم همسايه‌اش نگاه مي‌کند، و از این کار دست نمی‏کشد.

پيامبر ناراحت شدند و گفتند: او را به اینجا بیاورید.

شخصي به پيامبر گفت: يا رسول‌الله او از شيعيان شماست؛ به ولايت و محبت شما و علي عليه‌السلام اعتقاد دارد؛ از دشمنان شما دوري مي‌کند.

پيامبر فرمودند: نگو که او از شيعيان ماست؛ دروغ مي‌گويد. شيعه‏ی ما کسي است که ما را در اعمالمان پيروي کند و عمل اين فرد از اعمال ما نيست.(1)



سیمای شیعه

ابن نباته می‌گوید امیرالمؤمنین بر جمع ما گذشت و پرسید: چه کسانید و از چه گروهید؟

پاسخ دادیم: ای امیرالمؤمنین از شیعیان شماییم.

امام فرمودند: چرا سیمای شیعه را در شما نمی‌بینم؟

پرسیدیم: سیمای شیعه چگونه است؟

حضرت فرمودند: صورتی زرد از نماز شب، چشمانی ضعیف و گریان از ترس خدا، لبانی خشک از روزه، غباری از خشوع بر دوش آن‌ها.(2)



عمل صالح

فاطمه سلام‌الله‌عليها فرمود: اگر به چيزي که امر کرديم، عمل کردي و از چيزي که نهي کرديم، خودداری کردی، شيعه‏ی مايي وگرنه، شيعه‏ی ما نيستي.(3)



دور از فریب

مردی به امام حسین علیه‌السلام گفت: من از شیعیان شمایم.

امام فرمود: از خدا بترس و ادعای چیزی مکن که خدا به تو بگوید دروغ گفتی ... قلب‌های شیعیان ما از هر غل و غش و فریب‌کاری دور است.(4)



شیعه‏ی صادق

امام صادق علیه‌السلام فرمودند:

شیعیان ما همیشه مراعات‌کنندگان، محفوظان، پوشیدگان و معصومان‏اند. بین خود و خدایشان دچار خودبینی نمی‌شوند، نیت‌هاشان را برای ائمه‌شان درست می‌سازند، به برادرانشان نیکی می‌کنند، بر ضعیفانشان دل می‌سوزانند و گرفتارانشان را صدقه می‌دهند.(6)



امام خمینی قدس‏سره



به وظایفمان عمل کنیم؟!

آن‌هایی که شیعه‏ی این مرد بزرگ هستند، البته نمی‌توانند مثل او باشند، خود ایشان هم فرمود: شما قدرت این را ندارید، حتی قدرت همین زهد ظاهری‏اش را، چه برسد به معنویاتش، لکن نباید ما گمان کنیم که ما شیعه‏ی امیرالمومنین علیه‌السلام هستیم... ما بگوییم شیعه هستیم و خدای نخواسته ظلم بکنیم، نمی‌شود این. اگر در روایات فرموده‌اند که پیروان علی، اهل سعادت‏اند، باید ببینیم ما پیرو هستیم یا نیستیم؟ ما به وظایفمان، حتی به همان وظایف صوری‌مان عمل می‌کنیم یا نمی‌کنیم؟...



مقام معظم رهبری



عمل و اطاعت در کنار محبت

ما بايد خودمان را به اين مركز نور نزديك كنيم؛ و نزديك شدن به مركز نور، لازمه و خاصيتش، نورانى شدن است. بايد با عمل، و نه با محبت خالى، نورانى بشويم؛ عملى كه همان محبت و همان ولايت و همان ايمان، آن را به ما املاء مى‏كند و از ما مى‏خواهد. با اين عمل، بايد جزو اين خاندان و وابسته‏ى به اين خاندان بشويم. اين‏طور نيست كه قنبرِ درِ خانه‏ى على عليه‏السلام شدن، كار آسانى باشد. اين‏گونه نيست كه «سلمان منّا اهل‏البيت» شدن، كار آسانى باشد. ما جامعه‏ى مواليان و شيعيان اهل‏بيت عليهم‏السلام، از آن بزرگواران توقع داريم كه ما را جزو خودشان و از حاشيه‏نشينان خودشان بدانند:

«فلان ز گوشه‏نشينان خاك درگه ماست».

دلمان مى‏خواهد كه اهل‏بيت علیه‏السلام درباره‏ى ما اين‏طور قضاوت كنند؛ اما اين آسان نيست؛ اين فقط با ادعا به دست نمى‏آيد؛ اين، عمل و گذشت و ايثار و تشبه و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد.



پی‏نوشت

1. بحارالانوار، ج 65، ص 155.

2. الکافي، ج 1، ص 438.

3. بحارالانوار، ج 65، ص156.

4. همان.

5. تحف‌العقول، ص285.

6. بحارالانوار، ج 65، ص 154.

7. بحارالانوار، ج 65، ص 156.

تعداد کلمات: 618/ صلوات/صلوات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما