کد مطلب : ۹۸۰۱
برنامه سازی هنر است نه...
سید محمدمهدی موسوی
شماره 24 - رجب 1427 - مرداد 1385
حسن مطلع کلام، این سخن حکیمانهی رهبر فرزانهی انقلاب را قرار میدهیم که در جمع رئیس و مدیران صداوسیما فرمودند:
راجع به دین مردم، صداوسیما چه نقش و چه موضع و چه مسئولیتی دارد؟ طبیعتاً از وظایف صداوسیما، ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی است. معرفت و ایمان با هم تفاوت دارد. هم ایمان مردم باید تقویت شود، هم معرفت و شناخت آنها. باید توجه داشت ایمانی که مردم پیدا میکنند، سست، عوامانه، سطحی و قشری نباشد؛ به شدت از این پرهیز شود. اکتفا نشود به تغلیظ احساسات مردم و تشریفات افراطی. تأکید بر این چیزها به طور افراطی، اصلاً مفید نیست و به هیچ وجه تبلیغ دین محسوب نمیشود.
و:
برنامهی دینی باید نسبت به دین شبههزدا باشد، نه شبههزا. من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش میکنم و میبینم شبهه ایجاد میکند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلاً بیست نفری یا پنجاه نفری یک عده مؤمن مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آنها را زیاد میکند. در سطح میلیونی مردم به زبان آوردن، جز این که ایمان عدهای را سست و در ذهنشان تردید ایجاد کند، هیچ فایدهی دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. بیان دینی و تبیین دینی باید شبههزدا، روشن، قوی، هنرمندانه و متنوع باشد؛ شبههزا و کلیشهای نباشد.
بیشتر از 5-6 سال است که مراسمهای مداحی و مراثی اهل بیت علیهمالسلام وارد فاز جدیدی شده است و به قول برخی هیأتیها «کار مداحان، ساده شده است!». در همین مدت هم شاهد بودهایم که رسانههای جمعی، بهویژه رادیو و تلویزیون یا همان صداوسیما که مخاطبان بیشماری هم در سراسر کشور دارد، به این مقوله پرداختهاند و با این موج همراه شدهاند، به طوری که کمتر مراسم یا مناسبت مذهبی بوده که صدا و سیما از کنار آن به راحتی گذشته و به آن بیتوجه مانده باشد. پخش مراسمهای دعا و نوحهخوانی، مراسم سینهزنی و عزاداری، دعوت از مداحان معروف و غیرمعروف در ویژهبرنامههای تلویزیونی و مصاحبه با مداحان، تنها گوشهای از برنامههای صداوسیما در مناسبتهای مذهبی بویژه ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه سلاماللهعلیها بوده و هست. هرچند برخی از این برنامهها توانسته در راستای فرهنگسازی برای جامعهی مداحان و به طور کلّی اقشار مردم مفید باشد، اما نباید از این نکته هم غفلت کرد که برنامههای صداوسیما به خصوص پخش برنامههای مداحی از تلویزیون بیش از آن که هدف کیفیتسازی را برآورده سازد، به سمت کمیّتگرایی سوق مییابد و این مسأله از آن جهت میتواند یک آفت جدی تلقی شود که بدانیم صداوسیما و به طور کلی رسانههای جمعی باید در موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی، جریانساز و هدایتگر باشند نه صرفاً نظارتکننده و یا یک همراه و همگام. به تعبیر گویاتر، تلویزیون و یا حتی رادیو باید در مسألهی پخش مراسمهای مداحی و یا حتی سخنرانی به دنبال اهداف متعالی که همان اهداف اسلام ناب محمدی صلیاللهعلیهوآلهوسلم است، باشند نه اینکه تنها برای رفع تکلیف به تصویربرداری از چند مراسم مداحی و پخش آن از رسانهی ملی که به فرمودهی حضرت امام دانشگاه عمومی است، اکتفا کند.
اینگونه به نظر میرسد که برخی سازندگان برنامههای تلویزیونی بدون توجه به ظرافتهای کار مداحی که بداههخوانی محسوب میشود، و به یقین در آن احتمال خطا و لغزش بسیار است، به دنبال آن هستند که به هر طریق ممکن برنامه یا به عبارتی ویژهبرنامهی مناسبتی خویش را روی آنتن ببرند و معمولاً در این راستا سعی میکنند برنامههای مداحان و یا سخنرانان معروف که مورد اقبال مردم هم هستند، پوشش دهند.
عنایت به این مسألهی حساس که امر مداحی به نوعی با کلام و سیرهی اهل بیت علیهمالسلام ارتباط دارد و مخاطبان رسانهی ملی، عموم مردم از کودک 5-6 ساله تا پیرمرد 70-80 ساله است، به نظر میرسد نوعی نظارت و کنترل بر نحوهی برنامهسازیهای مذهبی تلویزیون با توجه به آفات و آسیبهای فراوان، حول برنامههای مداحی امروز ضروری است.
در این باره به اعتقاد نگارنده، ذکر دو نکته حیاتی است.
1. مسئولان صداوسیما همانگونه که در یک حرکت ارزنده، شورای تلاوت قرآن را در سازمان بنیان نهادند تا بر جریان برنامههای قرآنی صداوسیما نظارت کند، میتوانند با تشکیل هیأتی مرکب از مداحان متعهد به اصول مداحی و شناخته شده، همچنین جمعی از خطبا و سخنرانان مورد وثوق و برخی از کارشناسان و صاحبنظران مسائل فرهنگی و مذهبی، بویژه اساتید برجستهی حوزه و دانشگاه، تا حدود زیادی جلوی آفات پخش زندهی مداحی از رادیو و تلویزیون را گرفته و با نظارت جدی بر چنین برنامههایی به فرهنگسازی در این مقوله بپردازند.
2. حقیقت امر آن است که در سالیان اخیر، خلأ برنامهسازی در امور مداحی مبتنی بر کار کارشناسی و پژوهش در صداوسیمای کشورمان به خوبی احساس میشود. با توجه به مطالب گفته شده در بالا، لازم است دستاندرکاران امر با صدق نیت و خلوص راستین خود به سمت ساخت برنامههای بامحتوا و فرهنگساز در ایام و مناسبتهای خاص و مذهبی بروند و تا حد ممکن کمتر به پخش کامل یک برنامهی مداحی اقدام کنند.
حسن مطلع کلام، این سخن حکیمانهی رهبر فرزانهی انقلاب را قرار میدهیم که در جمع رئیس و مدیران صداوسیما فرمودند:
راجع به دین مردم، صداوسیما چه نقش و چه موضع و چه مسئولیتی دارد؟ طبیعتاً از وظایف صداوسیما، ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی است. معرفت و ایمان با هم تفاوت دارد. هم ایمان مردم باید تقویت شود، هم معرفت و شناخت آنها. باید توجه داشت ایمانی که مردم پیدا میکنند، سست، عوامانه، سطحی و قشری نباشد؛ به شدت از این پرهیز شود. اکتفا نشود به تغلیظ احساسات مردم و تشریفات افراطی. تأکید بر این چیزها به طور افراطی، اصلاً مفید نیست و به هیچ وجه تبلیغ دین محسوب نمیشود.
و:
برنامهی دینی باید نسبت به دین شبههزدا باشد، نه شبههزا. من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش میکنم و میبینم شبهه ایجاد میکند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلاً بیست نفری یا پنجاه نفری یک عده مؤمن مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آنها را زیاد میکند. در سطح میلیونی مردم به زبان آوردن، جز این که ایمان عدهای را سست و در ذهنشان تردید ایجاد کند، هیچ فایدهی دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. بیان دینی و تبیین دینی باید شبههزدا، روشن، قوی، هنرمندانه و متنوع باشد؛ شبههزا و کلیشهای نباشد.
بیشتر از 5-6 سال است که مراسمهای مداحی و مراثی اهل بیت علیهمالسلام وارد فاز جدیدی شده است و به قول برخی هیأتیها «کار مداحان، ساده شده است!». در همین مدت هم شاهد بودهایم که رسانههای جمعی، بهویژه رادیو و تلویزیون یا همان صداوسیما که مخاطبان بیشماری هم در سراسر کشور دارد، به این مقوله پرداختهاند و با این موج همراه شدهاند، به طوری که کمتر مراسم یا مناسبت مذهبی بوده که صدا و سیما از کنار آن به راحتی گذشته و به آن بیتوجه مانده باشد. پخش مراسمهای دعا و نوحهخوانی، مراسم سینهزنی و عزاداری، دعوت از مداحان معروف و غیرمعروف در ویژهبرنامههای تلویزیونی و مصاحبه با مداحان، تنها گوشهای از برنامههای صداوسیما در مناسبتهای مذهبی بویژه ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه سلاماللهعلیها بوده و هست. هرچند برخی از این برنامهها توانسته در راستای فرهنگسازی برای جامعهی مداحان و به طور کلّی اقشار مردم مفید باشد، اما نباید از این نکته هم غفلت کرد که برنامههای صداوسیما به خصوص پخش برنامههای مداحی از تلویزیون بیش از آن که هدف کیفیتسازی را برآورده سازد، به سمت کمیّتگرایی سوق مییابد و این مسأله از آن جهت میتواند یک آفت جدی تلقی شود که بدانیم صداوسیما و به طور کلی رسانههای جمعی باید در موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی، جریانساز و هدایتگر باشند نه صرفاً نظارتکننده و یا یک همراه و همگام. به تعبیر گویاتر، تلویزیون و یا حتی رادیو باید در مسألهی پخش مراسمهای مداحی و یا حتی سخنرانی به دنبال اهداف متعالی که همان اهداف اسلام ناب محمدی صلیاللهعلیهوآلهوسلم است، باشند نه اینکه تنها برای رفع تکلیف به تصویربرداری از چند مراسم مداحی و پخش آن از رسانهی ملی که به فرمودهی حضرت امام دانشگاه عمومی است، اکتفا کند.
اینگونه به نظر میرسد که برخی سازندگان برنامههای تلویزیونی بدون توجه به ظرافتهای کار مداحی که بداههخوانی محسوب میشود، و به یقین در آن احتمال خطا و لغزش بسیار است، به دنبال آن هستند که به هر طریق ممکن برنامه یا به عبارتی ویژهبرنامهی مناسبتی خویش را روی آنتن ببرند و معمولاً در این راستا سعی میکنند برنامههای مداحان و یا سخنرانان معروف که مورد اقبال مردم هم هستند، پوشش دهند.
عنایت به این مسألهی حساس که امر مداحی به نوعی با کلام و سیرهی اهل بیت علیهمالسلام ارتباط دارد و مخاطبان رسانهی ملی، عموم مردم از کودک 5-6 ساله تا پیرمرد 70-80 ساله است، به نظر میرسد نوعی نظارت و کنترل بر نحوهی برنامهسازیهای مذهبی تلویزیون با توجه به آفات و آسیبهای فراوان، حول برنامههای مداحی امروز ضروری است.
در این باره به اعتقاد نگارنده، ذکر دو نکته حیاتی است.
1. مسئولان صداوسیما همانگونه که در یک حرکت ارزنده، شورای تلاوت قرآن را در سازمان بنیان نهادند تا بر جریان برنامههای قرآنی صداوسیما نظارت کند، میتوانند با تشکیل هیأتی مرکب از مداحان متعهد به اصول مداحی و شناخته شده، همچنین جمعی از خطبا و سخنرانان مورد وثوق و برخی از کارشناسان و صاحبنظران مسائل فرهنگی و مذهبی، بویژه اساتید برجستهی حوزه و دانشگاه، تا حدود زیادی جلوی آفات پخش زندهی مداحی از رادیو و تلویزیون را گرفته و با نظارت جدی بر چنین برنامههایی به فرهنگسازی در این مقوله بپردازند.
2. حقیقت امر آن است که در سالیان اخیر، خلأ برنامهسازی در امور مداحی مبتنی بر کار کارشناسی و پژوهش در صداوسیمای کشورمان به خوبی احساس میشود. با توجه به مطالب گفته شده در بالا، لازم است دستاندرکاران امر با صدق نیت و خلوص راستین خود به سمت ساخت برنامههای بامحتوا و فرهنگساز در ایام و مناسبتهای خاص و مذهبی بروند و تا حد ممکن کمتر به پخش کامل یک برنامهی مداحی اقدام کنند.