تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ ساعت ۰۶:۱۵
۰
کد مطلب : ۹۸۲۰

علم و کتل

شماره 24 - رجب 1427 - مرداد 1385

به جای مقدمه

توفیقی دست داده تا در هیأت مکتوب حسینی «خیمه»‏، مسئولیت تهیه‏ی مطالب صفحه‏ی علم و کتل را بر عهده بگیرم. خلاصه اگر قصوری هست، به بزرگواری‏تان ببخشید.

در این شماره، خبرها را با خبرهای مهم و تا حدی تأثیرگذار شروع کرده‌ایم و با اخبار کوتاهی از شهرستان‌ها به پایان برده‌ایم.



* پس از طی یک دوره بیماری

سیدذاکر غزل وداع را خواند

سیدجواد ذاکر طباطبایی یا به قول هیأتی‏ها، «سیدذاکر» که از مدتی پیش، از بیماری سرطان حنجره و ریه رنج می‏برد، و حدود 40 روز پایانی عمر خود را در حالت کما در بیمارستان‏های کاشان و میلاد تهران بستری بود، در آخرین ساعات روز پانزدهم تیرماه سال جاری درگذشت.

این جوان مداح، چند سالی بود که به دلیل برخی از سخنان و حرکات خود در جلسات مداحی، شهره‏ی خاص و عام شده، و مورد اعتراض خواص واقع شده بود.

او در حالی دار فانی را وداع گفت که به اعتقاد عده‏ای، اگر چند صباحی دیگر زنده می‏ماند، با اصلاح شیوه‏های خود، می‏توانست به یک الگو در مداحی تبدیل شود.

پیکر سیدذاکر، صبح روز شنبه هفدهم تیرماه، در شهر قم تشییع و سپس در کنار آرامگاه «رسول ترک» در همین شهر به خاک سپرده شد.

تحریریه‏ی هیأت مکتوب حسینی «خیمه»، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این مداح اهل‏بیت علیهم‏السلام، برای آن مرحوم از درگاه حق، طلب مغفرت دارد.



* هیأتی و آموزش مورد نیاز

آیت‏الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، چندی پیش در دیدار اعضای شورای هیئات مذهبی، با اشاره به نقش خطیر هیأت‌ها در پیش‏برد اهداف نظام خاطرنشان کردند:

«رؤسا و کارگردان‌های هیئات باید تحت یک سری آموزش‌های منظم و مرتب قرار گیرند تا اینکه هیأت‌ها بتوانند جایگاه سالم خودشان را پیدا کنند.»

ایشان همچنین افزودند: «هیئات مذهبی هرچقدر بیشتر جوانان را به سمت خود جذب نمایند، و با برنامه‌های مفید آنان را هدایت کنند، به همان نسبت آنان را از اعتیاد، فساد اخلاقی و جذب شدن در گروه‌ها و فرقه‌های ضاله دور ‌کرده‏اند».



* یک پژوهش؛ مغرضانه یا تأسف‏بار؟!

خبر دیگر راجع به مطلب یکی از روزنامه‌های صبح کشور در تاریخ 3/4/85 می‌باشد. البته از این روزنامه مطلب دیگری هم داریم که در ادامه می‌آید.

این روزنامه در تاریخ یاد شده می‌نویسد: «یک تحقیق میدانی که توسط یکی از پژوهشگران انجام شده، نشان می‌دهد که غیر از معدودی مداحان که به شیوه‏ی سنتی پایبند هستند، مابقی آهنگ‌های مداحی خود را از آهنگ‌های خوانندگان پاپ و لس‏آنجلسی اقتباس می‌کنند». گفتنی است این فرد، نتایج تحقیقات خود را به همراه عکس و مستندات در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده است. با این اوضاع باز هم بگویید مداحی با سیاست و فرهنگ بیگانه است!



* ... و باز هم خبری از مدعیان دروغین مهدویت

خبر دیگری هم از همین روزنامه‏ی فوق‏الذکر برایتان داریم، و آن هم این که در شماره‏ی مورخ 5/4/85 این روزنامه آمده است: «یکی از مدعیان ارتباط با امام زمان عجل‏الله‏تعالی‏فرجه‏الشریف که با فعالیت‌هایش، مریدانی نیز گرد خود جمع کرده بود، در تهران بازداشت شد. گفته می‏شود به همراه وی، بیش از 20 نفر از مریدانش نیز دستگیر شده‌اند. همچنین مکان‌های تجمع آنان تفتیش و شماری از کتب فرد یاد شده به همراه برخی بولتن‌ها کشف شده است. جالب‌تر از همه آنکه تلاش‌هایی برای آزادی وی در جریان است».



* مداحان خیلی مراقب باشند!

خبر مهم دیگر، سخنان آیت‏الله امینی، نایب رئیس مجلس خبرگان در یکی از خطبه‏های نمازجمعه‏ی قم است.

آیت الله امینی در این خطبه (2/4/85) از مداحان خواست تا از ذکر مطالبی که امکان پیروی از آن برای مردم وجود ندارد، دوری کرده و مطالب مناسب و واقعی را در مجالس سوگواری بازگو کنند.

ایشان همچنین به نکته‏ی مهم دیگری هم اشاره کردند: «مداحان در سخنان خود به هیچ وجه به مقدسات اهل سنت و دیگر فرقه‌ها توهین نکنند و زمینه‌های بروز اختلاف و تشنج در بین مسلمانان را فراهم نکنند ... متأسفانه با وجود آنکه علمای حوزه بر این امر تأکید فراوان دارند، ولی متأسفانه برخی مداحان توجه نمی‌کنند، و این مسأله صدمات بزرگی به اسلام خواهد زد».

ایشان از افرادی که در این‏گونه مراسم‌ها شرکت می‌کنند، خواست تا به محض اینکه توهین به مقدسات فرقه‌های دیگر را مشاهده کردند، نسبت به این عمل اعتراض کنند.



* جلوی حرکات تفرقه‌انگیز را بگیرید!

حال که بحث از توهین به مقدسات فرق اسلامی شد، بد نیست به نامه‏ی رئیس شورای علمای شیعه‏ی افغانستان به مراجع تقلید قم اشاره کنیم که در آن، نسبت به چاپ برخی از کتاب‌های تفرقه‌انگیز توسط افراد مشکوک هشدار داده و خواستار جلوگیری از انتشار چنین کتاب‌هایی شده است.

گفتنی است اخیراً دو کتاب تفرقه‌انگیز در یکی از شهرهای کشور منتشر شده است.



* گلایه‌های یک مداح

یکی از مداحان اهل‏بیت در گفتگویی با یکی از نشریات سراسری حرف‌های جالبی زده است. از جمله این که گفته:

«واقعاً باید تأسف بخوریم برای یک عده که با کلام و عملشان، به نام مداح اهل‏بیت علیهم‏السلام، مرتکب رفتار و گفتاری می‌شوند که به هیچ وجه در شأن سوگواری و کمالات و سیره‏ی اهل‏بیت علیه‏السلام نیست».

امید آنکه رفتار و گفتار همه‏ی مادحین ارجمند آستان اهل‏بیت علیهم‏‏السلام در شأن آن بزرگواران باشد.



* پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏و‏سلم در ایران از سیدالشهداء علیه‏السلام مظلوم‌تر است

عبدالرضا فریدزاده، نویسنده و از بنیانگذاران حوزه‏ی هنری استان تهران در اظهار نظری جالب گفته است: «پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏و‏سلم در ایران از حضرت سیدالشهدا علیه‏السلام مظلوم‌تر است. زیرا با توجه به نگاه مدرن و به‏روز آن حضرت، ما با نگاهی دیروزی به ایشان می‌نگریم.»

خوب، بالاخره این خبر هم می‌تواند با توجه به سال پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏و‏سلم ـ سالی که در آن به سر می‌بریم ـ برای مسئولان و بویژه هنرمندان و نویسندگان صاحب ذوق کشور قابل توجه باشد. در هر صورت یکی از رسالت‌های قلم‏به‏دستان، توجه ویژه به موضوع سیره‏ی نبوی در آثار قلمی و هنری‏شان است.



* راجع به حضرت زهرا سلام‏الله‏علیها حق مطلب را ادا نکرده‌ایم

استاد سیدجعفر شهیدی نیز اخیراً طی انتقادی گزنده بیان داشته‏اند: «تاکنون هیچ قلمی در ستایش حضرت زهرا سلام‏الله‏علیها حق مطلب را ادا نکرده است. از جمله خود من که کتابی در این باره تألیف کرده‌ام که در حد توان شخصی خود من بوده است، نه در حد مقام والای یگانه دختر پیامبر ختمی مرتبت».

سخن استاد، بیانگر این مسأله است که نویسندگان مذهبی باید بیش از پیش در نوشتن آثار و نوشته‌های خود، پیرامون مقام و شخصیت اهل‏بیت عصمت و طهارت علیهم‏السلام، دقت و ظرافت به خرج دهند. به یقین یکی دو اثر ماندگار، بسیار بیشتر از ده‌ها اثر متوسط و عادی ارزش دارد.

احد ده‏بزرگی، شاعر، هم دراین باره گفته است: «شاعران به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی حضرت زهرا سلام‏الله‏علیها کم‏تر پرداخته‌اند».



* سوگواری ایام فاطمیه در دانمارک

حال که صحبت از حضرت فاطمه سلام‏الله‏علیها شد، خبری هم راجع به سوگواری ایام فاطمیه در کشور دانمارک بخوانید.

همزمان با ایام فاطمیه، مسلمانان دانمارک در حسینیه‏ی سیدالشهدای شهر «اودنسه‏»ی این کشور، در سوگ دختر نبی اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏و‏سلم به عزاداری و سوگواری پرداختند».



* در حاشیه‏ی دفاع نابخردانه ازکار زیدان

ما را دست انداخته‏اند!

در لحظات پایانی بازی فینال جام جهانی، مردم دنیا در مستطیل سبز فوتبال، حرکتی از زین‏الدین زیدان مشاهده کردند که با ضربه‏ی سر به سینه‏ی مارکو ماتراتزی، بازیکن ایتالیالی ضربه‏ای وارد کرد و در پی آن از زمین اخراج شد.

تا چند روز، حرکت زیدان و بویژه انگیزه‏ و دلیل او از این کار، نقل محافل ورزشی و سیاسی جهان بود. عده‏ای از جمله روزنامه‏ی گاردین انگلیس، دلیل کار زیدان را در این می‏دانستند که بازیکن مقابل، او را «تروریست کثیف» خطاب کرده است. برخی نیز دلیل آن را در مسائل دیگر جست‏و‏جو کردند.

در کنار تحلیل‏های مختلف روزنامه‏ها و سایت‏ها و دیگر منابع خبری جهان، تحلیل برخی روزنامه‏های کشور خودمان جالب توجه بود. از نظر آنان حرکت زیدان یک حرکت مسلمانی و جانانه بود! و همین نوع نگرش، در اندک مدتی زمینه‏ی بحث اسطوره‏سازی و حماسه‏پردازی را فراهم کرد! کار به جایی رسید که در یکی از همان روزنامه‏ها، یادداشت یکی از خوانندگان چاپ شد که در نوع خود جالب توجه بود:

«زیدان مسلمان، یقیناً کاری حسینی کرد، و شما با رسالت والایتان، کاری زینبی کردید، که غیر از این هم از زیدان و شما انتظار نمی‏رفت!»

ما هم حرکت غیرتمندانه‏ی زیدان را می‏ستاییم، اما پرسش ما این است که راستی، اسطوره کردن جناب زین‏الدین زیدان و حماسی دانستن رفتار او، به چه اندازه بر قدر و قیمت ما می‏افزاید که با این نوع مانورهای تبلیغاتی در صددیم وجه مشترکی میان رفتار او و مسلمانی خود بیابیم و حرکت او را حسینی و قهرمانانه بپنداریم ...؟!



* گذری بر اخبار شهرستان‌ها

به یاری خداوند، بنا داریم از این شماره در حد توانمان و البته فضای مجله، به طور مختصر به اخبار هیأتی از شهرستان‌های کشور بپردازیم. امید آنکه در آینده بتوانیم صفحه‌ای مستقل به این موضوع اختصاص دهیم. البته به یاری و مساعدت شما خبرنگاران افتخاری و دیگر ارادتمندان خاندان آل‏الله.



یزد

حجت‏الاسلام صدوقی، امام جمعه‏ی این شهر طی سخنانی در اولین گردهمایی شورای هیئات مذهبی یزد با تأکید بر ضرورت توجه هیأتی‌ها به احیای فریضه‏ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ابراز داشته است:

نوحه‌های مجالس، مناسب، سنگین و موافق با پیام عاشورا باشد و نحوه‏ی خواندن نوحه‌ها و وسایل و ابزار مورد استفاده به گونه‌ای باشد که شبهه‏ی خلاف شرع ایجاد نکند.



همدان

هم‏اکنون 1200 تشکل دینی فعال در استان همدان شناسایی شده‌اند که دارای پرونده در سازمان تبلیغات اسلامی این استان هستند.



کرمان

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی این استان، طی سخنانی در سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی گفته است: «امروز ساماندهی امر مداحی یکی از مسائل مطرح در جامعه است و طرح آن آماده شده و با ارائه‏ی دو طرح به شورای فرهنگ عمومی، و تأمین بودجه‏ی لازم، این کار انجام می‌شود».

حجت‏الاسلام عرب‏پور همچنین از ساماندهی 1370 هیأت مذهبی در این استان و توزیع کمک 270 میلیونی رئیس‏جمهور در میان آنها خبر داده است.



سیستان و بلوچستان

حجت‏الاسلام ولی‌نژاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این استان گفته است:

در حال حاضر تعداد 486 هیأت مذهبی با اخذ مجوز از این سازمان، مشغول به فعالیت می‌باشند.



یاران همدل و همراه هیأت مکتوب حسینی

برای آن که دیگر مخاطبان نشریه از اخبار فعالیت‏های هیئات مذهبی شهر و دیارتان آگاه شوند، می‏توانید گزارش‏های خبری‏تان را به آدرس خیمه ارسال فرمایید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما