کد مطلب : ۹۹۵۹
خيمه يعني؟
دکتر نمکدوست تهرانی *
شماره 32-31 - ربیع الاول و ربیع الثانی 1428 - فروردین و اردبیبهشت 1386
خیمه به عنوان اولین هیأت مکتوب حسینی برایم جالب است. من فکر میکنم برای اولین باری است که در ایران یک رویکرد مطبوعاتی به صورت مرتب به بحث هیأتها داریم... شما 30 شماره منتشر کردهاید و من متأسف هستم که تا به حال ندیدهام، چون اینها موضوعاتی است که ما باید به عنوان متخصص ارتباطات به آنها دقت کنیم... هیأت خودش یک امکان ارتباطی است، هیأت یک رسانه است، مراسم و مناسک هیأتی، و مراسم عزاداری از نگاه متخصصان ارتباطات به عنوان ارتباطات آیینی شناخته میشوند. ما متأسفانه روی ارتباطات آیینی در کشور خودمان که موضوع بسیار مهمی هم هست کم کار کردهایم. مراسم عاشورا، مساجد، اینها جدای از کارکردهای اصلی خودشان، به عنوان کارکرد رسانهایشان هم بایست مورد مطالعه قرار گیرند.
... ارتباط آیینی نوعی ارتباط است که موضوع اصلیاش فرستنده یا دریافت کنندهی پیام نیست. موضوع اصلیاش خود پیام هم نیست. موضوع اصلیاش به اشتراک گذاشتن احساسات و عقاید مشترک است. مناسکی هم برای به نمایش درآمدن این احساسات مشترک برگزار میشود. به عنوان مثال در مراسم سینهزنی در ایام عاشورا، هیچکس فرستندهی پیام و یا گیرندهی پیام نیست. خود آن اتفاقی که میافتد، اتفاق ارتباطی است. آدمهایی که حس مشترکی دارند نسبت به این موضوع، در یک مناسک جمع میشوند.
* پژوهشگر، روزنامهنگار و سردبیر خبرگزاری میراث فرهنگی
خیمه به عنوان اولین هیأت مکتوب حسینی برایم جالب است. من فکر میکنم برای اولین باری است که در ایران یک رویکرد مطبوعاتی به صورت مرتب به بحث هیأتها داریم... شما 30 شماره منتشر کردهاید و من متأسف هستم که تا به حال ندیدهام، چون اینها موضوعاتی است که ما باید به عنوان متخصص ارتباطات به آنها دقت کنیم... هیأت خودش یک امکان ارتباطی است، هیأت یک رسانه است، مراسم و مناسک هیأتی، و مراسم عزاداری از نگاه متخصصان ارتباطات به عنوان ارتباطات آیینی شناخته میشوند. ما متأسفانه روی ارتباطات آیینی در کشور خودمان که موضوع بسیار مهمی هم هست کم کار کردهایم. مراسم عاشورا، مساجد، اینها جدای از کارکردهای اصلی خودشان، به عنوان کارکرد رسانهایشان هم بایست مورد مطالعه قرار گیرند.
... ارتباط آیینی نوعی ارتباط است که موضوع اصلیاش فرستنده یا دریافت کنندهی پیام نیست. موضوع اصلیاش خود پیام هم نیست. موضوع اصلیاش به اشتراک گذاشتن احساسات و عقاید مشترک است. مناسکی هم برای به نمایش درآمدن این احساسات مشترک برگزار میشود. به عنوان مثال در مراسم سینهزنی در ایام عاشورا، هیچکس فرستندهی پیام و یا گیرندهی پیام نیست. خود آن اتفاقی که میافتد، اتفاق ارتباطی است. آدمهایی که حس مشترکی دارند نسبت به این موضوع، در یک مناسک جمع میشوند.
* پژوهشگر، روزنامهنگار و سردبیر خبرگزاری میراث فرهنگی