تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۶ ساعت ۰۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۹۹۶۲

همایش تجلیل از پیرغلامان اهل‌بیت

شماره 32-31 - ربیع الاول و ربیع الثانی 1428 - فروردین و اردبیبهشت 1386

در این مراسم ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما گفت: «این مجلس محترم و شریف است، چرا که برای تجلیل و تکریم از عزیزانی است که مدال افتخار پیرغلامی اباعبدالله (ع) را بر سینه دارند و تجلیل از کسانی است که ده‌ها سال از عمر پربرکت خود را در راه نشر معارف اسلامی صرف کرده‌اند. این تجلیل بهانه‌ای برای ادای احترام به این عزیزان است.»

وی در ادامه افزود: «شاعران اهل‌بیت همواره مورد تکریم ائمه بوده‌اند و این ستایشگری امروز هم ادامه دارد. مداحی اهل‌بیت (ع) افتخار بزرگی است که نصیب بندگان خالص می‌شود. مدئاحی بیان فضائل، مناقب و حقایق اسلام و اهل‌بیت است، بیانی که بر همه تاثیرگذار باشد و دل همه مردم را به حرکت وادارد. مداح دو وظیفه‌ی اصلی دارد. بیان معارف اسلامی و نشر آن و گره زدن این معارف با عاطفه، احساس، قلب و روح به گونه‌ای که تاثیر عمیق بر انسان بگذارد.»

رئیس رسانه‌ی ملی خاطرنشان کرد: «به همین دلیل است که همه‌ی بزرگان مسئولیت‌های سنگین بر عهده‌ی مداحان می‌گذارند که البته همین توقع هم می‌رود. اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را بررسی کنیم، ایشان هشت محور را مشخص کردند که شامل محتوا، پیام، محبت، تعقل، ذکر مصیبت، تفهیم به خاطب، زبان‌شناسی و استفاده از ابزار هنر به طرز صحیح است. تاثیرگذاری روی مردم خیلی مهم است. مداحان با استفاده‌ی مناسب و متناسب از اشعار به مردم آموزش لازم را می‌دهند، به‌ویژه نوجوانان. دستگاه امام حسین (ع) دستگاه وحدت همه‌ی مردم است.»

ضرغامی ادامه داد: «ما در ایام محرم سعی کردیم از فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و سخنان شهید مطهری استفاده‌ی بیشتری در برنامه‌های صداوسیما کنیم و مداحی‌های سنتی، سبک‌های مختلف مداحی، قوم‌ها و لهجه‌های مختلف را نشان دادیم. اگرچه کاستی‌هایی هم داشتیم. هم‌چنین برای اولین بار نماز ظهر عاشورا از مناطق مختلف را نشان دادیم و 12 دقیقه از خبر را در روز عاشورا به پخش نماز ظهر عاشورا اختصاص داده بودیم. در واقع سعی کردیم فرهنگ‌سازی کنیم. البته تصاویر زیادی به دست ما رسید اما ما مجبور بودیم بخشی از آن‌ها را انتخاب کنیم.»

شهرام گیل‌آبادی مدیر رادیو جوان گفت: ن از سده‌ی چهارم عزاداری امام حسین (ع) نمود پیدا کرد و تاکنون با شور فراوانی ادامه پیدا کرده است. بنای این مراسم از چهار ماه پیش نهاده شد. این مراسم با تکریم عزاداری اباعبدالله (ع) و ارائه‌ی الگوی مناسب برگزار می‌شود و ما بیوگرافی 200 پیرغلام را توسط یک هیأت هفت نفره در شش جلسه بررسی کردیم و 17 پیرغلام را از شهرهای تهران، مشهد، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، قزوین، قم، کرمانشاه، همدان و کرمان انتخاب کردیم. در این چهار دوره از 72 پیرغلام تجلیل به عمل آمده است. من از زحمات شهرداری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیران شبکه‌های رادیویی، مراکز استان‌ها و ... قدردانی می‌کنم.» در ادامه‌ی مراسم غلامرضا سازگار، حاج علی آهی و چند مداح دیگر مداحی کردند.

در انتهای مراسم از حاج علی آهی، سید علی محمودی، حاج اکبر بازوبند، محمد یوسفی، محمود قاری‌زاده، حاج قدرت‌الله جوادی از تهران، اسماعیل فرومندی از آذربایجان غربی، حاج ارشد نوری اردبیلی از اردبیل، اصغر برادران از اصفهان، سید علی هاشمی از خراسان رضوی، محمود طنانی از سمنان، ابوالفضل ثقفی از قزوین، محمود مولوی از قم، ناصر برکی از کرمانشاه، سید محمد دارقیاسی از همدان، حاج حسن ناصر بافتی از یزد و اسماعیل حیدری از کردستان تقدیر شد. اجرای این مراسم بر عهده‌ی فرزاد جمشیدی بود.



درگذشت پیرغلام اهل‌بیت

پیرغلام اهل‌بیت حاج محمد یوسفی شرف، بامدان روز چهارم اسفند 1385 در پی تشدید ضایعات ناشی از یک سانحه‌ی رانندگی در سن 63 سالگی به مولا و مقتدایش حضرت سیدالشهدا پیوست.

چندی پیش (بهمن 1385 / محرم 1428) از آن مرحوم و به همراه جمعی دیگر از پیرغلامان اهل‌بیت (ع) طی مراسمی در حسینیه‌ی جماران که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.

مرکز مطالعات راهبردی خیمه با گرامیداشت یاد آن پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما