تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۶ ساعت ۰۴:۴۵
۰
کد مطلب : ۹۹۷۵

گزارشی از همایش عاشورا و انتظار

شماره 32-31 - ربیع الاول و ربیع الثانی 1428 - فروردین و اردبیبهشت 1386


آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم در این همایش با اشاره به آیات و روایات گفت: مخالفت با دین و دینداری قبل از بعثت رسول خدا (ص) بوده است و تاکنون نیز ادامه دارد. آیت‌الله رضا استادی امامت و ولایت را ادامه‌ی بعثت پیامبر اعظم (ص) دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از رحلت رسول اکرم (ص) نوعی انحراف در جامعه به وجود آمد که امام حسین (ع) با نهضت عاشورا در صدد جلوگیری از این خط انحرافی برآمد. اگر عاشورا و انتظار توامان باشد وعده‌ی الهی محقق خواهد شد و زمان تحقق وعده‌ی الهی نیز به خود عاشورائیان و منتظران بستگی دارد. عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با بیان این که باید حالت انتظار در جهان فراگیر شود تا وعده‌ی الهی محقق گردد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم با عاشورا و انتظار خودسازی نماییم و زندگی خود را به گونه‌ای بسازیم که در زمان ظهور امام زمان (ع) از جمله یاران ایشان قرار بگیریم. این استاد حوزه‌ی علمیه در پایان گفت: عاشورا و انتظار با یکدیگر پیوند خورده‌اند و اگر اهداف قیام امام حسین (ع) و آرمان‌های امام زمان (ع) مورد توجه قرار گیرد، وعده‌ی الهی محقق خواهد شد که وظیفه‌ی ما فراهم نمودن مقدمات آن وعده‌ی الهی است. وی یادآور شد: عاشورا و انتظار زمانی به یکدیگر متصل می‌شوند که فرد منتظر علاوه بر عزاداری بر واقعه‌ی عاشورا، با تزکیه نفس و تقوا، به‌گونه‌ای باشد که امام عصر (عج) می‌پسندند.

دکتر سید رضی موسوی گیلانی یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: مبعث، غدیر، عاشورا، غیبت و تشکیل حکومت جهانی پنج رخداد مهم است که هر یک از این رخدادها به علت وقوع رخداد قبلی است. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رخدادهای تاریخی جریان منطقی با هم دارند، اظهار داشت: عاشورا نتیجه‌ی منطقی تحریف غدیراست و تقیه‌ی ائمه (ع) بعد از عاشورا نیز نتیجه‌ی ظلم فراوانی است که نسبت به آنان صورت گرفته و در نهایت منجر به غیبت شده است. وی خاطرنشان کرد: عاشورا موجب شد تا نتایج تاریخی دیگری به وجود آید و غیبت امام زمان (عج) نیز در اوج تظلم رخ داد. موسوی گیلانی با اشاره به این که فرهنگ عاشورا و مهدویت در طول تاریخ ماندگار شد، گفت: ظهور مهدی، نفس پیام امام حسین (ع) در عاشوراست که تمام پیام انبیا و ائمه را به کمال خواهد رساند. وی با بیان این مطلب که در طول تاریخ شیعه، فرهنگ عاشورا شکل گرفته ولی میان فرهنگ عاشورا و مهدویت گسست احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دهه‌های گذشته ظرفیت‌سازی لازم برای فرهنگ مهدویت صورت نگرفته است. این محقق و نویسنده در پایان تصریح کرد: حوزه‌ی حکومت، حوزه‌ی عرفان و عرصه‌های اجتماعی از اساس‌های مهدویت هستند که باید به این اساس‌ها توجه ویژه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید معزالدین حسینی از اساتید حوزه نیز در این همایش آگاهی، آزادی و عدالت را از اهداف مشترک انقلاب عاشورا و انقلاب مهدوی عنوان کرد. وی با بیان این که تمام انقلاب‌های بشری که برخاسته از فطرت الهی هستند، به دنبال دست‌یابی به حقیقت می‌باشند، خاطرنشان کرد: انقلاب عاشورا به جهت بازگرداندن یک آگاهی نفی شده در تاریخ اسلام برپا شده است. این محقق و نویسنده گفت: جهل، تمام جامعه‌ی اسلامی را پس از گذشت نیم قرن از رحلت پیامبر اکرم (ص) فراگرفته بود و بدین جهت آزادی از اسارت باطنی و ظاهری از اهداف انقلاب حسینی بوده است. وی حکومت مهدوی و انقلاب حسینی را در یک راستا دانست و افزود: تمام ائمه، مظهر اعلای عدالت خداوند هستند و در حکومت امام عصر (عج) هر حقی به حق‌دار می‌رسد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید معزالدین حسینی امام مهدی (عج) را مظهر تحقق عدالت و مظهر قدرت خداوند دانست و اظهار داشت: همه‌ی برکات بر اساس عدالت در عصر امام مهدی (عج) ظاهر خواهد شد و همه از نعمات پروردگار بهره‌مند می‌شوند. این استاد حوزه اب بیان این که امروز ابرقدرت معنوی یعنی انقلاب ایران در برابر ابرقدرت مادی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جنگ حق و باطب در طول تاریخ وجود داشته است و تا امروز نیز ادامه دارد. اگر ما قدر مکتب و انقلاب خود را بشناسیم، و یک ابرقدرت معنوی در جهان هستیم. وی فهم توحید را گم‌شده‌ی بشریت دانست و گفت: همه‌ی مسائل پیچیده‌ی مهدویت با فهم توحید روشن می‌شود. ایشان در پایان تاکید کرد: ولایت مهدی (عج) حقیقت هستی و ظهور دولت عدل خواهد بود.

دیگر سخنرانان این همایش دکتر همایون معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما بودند.

این همایش توسط مرکز مطالعات راهبردی خیمه و مرکز تخصصی مهدویت و با حضور مدیر کل حوزه‌ی علمیه‌ی قم آیت‌الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام ایرانی مدیر محترم سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر چهره‌های فرهنگی برگزار شد. بیش از 200 مقاله با موضوعاتی چون درس‌های عاشورا برای منتظران، بررسی صفات مشترک یاران امام حسین و امام زمان، علل حساسیت دشمنان نسبت به عاشورا و انتظار و نقش عاشورا در جلوگیری از ظهور به دبیرخانه‌ی همایش ارسال شده بود که در پایان، مقالات حجج اسلام کارگر، جعفری و گیلانی به عنوان مقالات برتر معرفی شد. هم‌چنین از آقایان سید مهدی شجاعی (نویسنده)، سید مجتبی حسینی (نویسنده) و فرج‌الله سلحشور (کارگردان) به خاطر فعالیت در عرصه‌ی انتظار و عاشورا تجیل به عمل آمد. جایزه‌ی ویژه نیز به حجت‌الاسلام میرباقری از محققین حوزه و دکتر همایون از محققین دانشگاه تعلق گرفت.


نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما