تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۶ ساعت ۰۷:۴۵
۰
کد مطلب : ۹۹۸۸

دایره‌المعارف 600 جلدی امام حسین (ع)

شماره 32-31 - ربیع الاول و ربیع الثانی 1428 - فروردین و اردبیبهشت 1386

دایره‌المعارف 600 جلدی امام حسین (ع) که بزرگ‌ترین دایره‌المعارف جهان محسوب می‌شود، تالیف آیت‌الله محمدصادق کرباسی، کامل‌ترین دایره‌المعارف پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. این دایره‌المعارف در 350 هزار صفحه و 150 میلیون کلمه گرد آمده است. مؤلف با محور قرار دادن حضرت سیدالشهدا (ع)، کلیه‌ی مطالب مربوط به آن حضرت را از سرتاسر دنیا و از عمق تاریخ تا حال به تفصیل مورد تحقیق و بررسی قرار داده و همه‌ی معلومات مفیدی که بعضاً کم‌تر کسی جسارت گردآوری آن را پیدا می‌کند، یک‌جا در این دایره‌المعارف جمع نموده است. این دایره‌المعارف درقالب 60 باب از علوم و فنون مختلف تنظیم شده است که هر باب با ابواب دیگر کاملاً متفاوت بوده و نقطه‌ی مشترک آن‌ها وجود مقدس سیدالشهدا (ع) می‌باشد. از جمله‌ می‌توان به ابوابی هم‌چون: تشریع و فقه استدلالی به روشی نوین، تاریخ، سیاست، ادبیات، حدیث، رجال، منبر، دعا و زیارات، رد شبهات، فرهنگ و حتی هنر و مهندسی متأثر از نهضت امام حسین (ع) اشاره نمود.

از جمله مطالبی که در این دایره‌المعارف ارائه شده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: سیره‌ی امام حسین (ع) در 10 جلد، تاریخ حرم و بارگاه‌های مربوط به نهضت کربلا در 7 جلد، دیوان قصائد عربی سروده شده درباره‌ی امام حسین (ع) از قرن اول تا قرن 15 هجری در 64 جلد، دیوان‌های مختلف شعر عربی مربوط به امام حسین با سبک‌های مختلف شعری غیر از قصائد و بررسی نوع و سبک و ارزش ادبی آن‌ها در 143 جلد، تحقیق و بررسی ادبی اشعار مربوط به امام حسین (ع) و سنجش ارزش ادبی آن‌ها در 10 جلد، تحقیق و بررسی تاریخی شعائر حسینی در 10 جلد، تحقیق و بررسی در مورد شهر کربلا از زوایای مختلف تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ... در 23 جلد، تحقیق و بررسی عوامل سیاسی نهضت امام حسین (ع) در 3 جلد، تحقیق و بررسی در مورد نسل و نسب امام در 2 جلد، امام و تشریع اسلامی در 13 جلد، امام حسین (ع) در قرآن در 3 جلد، امام حسین (ع) در احادیث و روایات در 12 جلد، صحیفه‌ی امام حسین (ع) در 2 جلد، احادیث امام در 3 جلد، معجزات و کرامات امام در 2 جلد، رؤیاها و خواب‌های دیده شده مربوط به امام و تأویل آن‌ها در 3 جلد، دیوان اشعار فارسی در 5 جلد، دیوان اشعار اردو در 11 جلد، دیوان اشعار انگلیسی در 3 جلد، دیوان اشعار در زبان‌های دیگر در 4 جلد و زیارت امام حسین (ع) در 6 جلد.

هم‌چنین تمام اشعار سروده شده در مورد امام حسین (ع) به هر زبان جمع‌آوری شده و عروض و سبک شعری و تاثیرپذیری آن‌ها از واقعه‌ی عاشورا مورد بررسی قرار گرفته، و اشعار غیر عربی در کنار زبان اصلی همراه با ترجمه ارائه شده‌اند. ناگفته نماند این مجموعه به زبان عربی نوشته شده و تاکنون 32 مجلد از این مجموعه به چاپ رسیده و 300 جلد آن نیز آماده‌ی چاپ می‌باشد.

عنوان‌های: الحسین والتشریع الاسلامی، السیره الحسینیه، الحسین الکریم فی القرآن العظیم، الرؤیا، مشاهدات و تأویل، مجمع‌الشعرا، مجمع‌الخطبا، مجمع‌المصنفات، دیوان الامام الحسین، المدخل الی الشعر الحسینی و مجموعه‌های مختلف از دواوین اشعار، از جمله مجلدات چاپ شده می‌باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما