تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۸
۰
کد مطلب : ۱۰۱۵۳

مساجد امریکا کارگاه‌های آموزش مناسک حج برگزار می‌کنند

مساجد امریکا کارگاه‌های آموزش مناسک حج برگزار می‌کنند
بسیاری از مساجد امریکا این روزها تلاش می‌کنند با برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌ها نقش مؤثری در آماده کردن مسلمانان برای سفر معنوی حج ایفا کنند.

عبدالرفع قرطانی از مرکز اسلامی استرلینگ در ویرجینیا اظهار داشت:«این مرکز اسلامی کلاس‌های آموزشی که به حج مربوط می‌شود را در تاریخ ۱۸ نوامبر( ۲۷ آبان) برگزار می‌کند.»

وی تشریح کرد: «این کلاس‌ها همگانی است و از حضور افراد برای شرکت در آن استقبال می‌شود.»

در بسیاری از مساجد سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌هایی برای آمادگی حج برگزار می‌شود تا مسلمانان بتوانند درباره این سفر معنوی، مناسک و معنای آن اطلاعاتی به دست آورند.

قرطانی همچنین گفت که این کلاس‌های روزانه مسلمانان را به حج رفتن ترغیب کرده و به آنها درباره بهره‌های معنوی و ابعاد حج می‌گویند و برخی دیگر از این کلاسها درباره فقه حج صحبت می‌کنند.

همچنین کلاس‌هایی هم در روزهای آخر هفته برای افرادی برگزار می‌شود که نمی‌توانند در کلاس‌های روزانه شرکت کنند.

عناب علی از شرکت‌کنندگان در سمینارهای مرکز اسلامی استرلینگ گفت: مساجد به زائران درباره همه مواردی که آنها در سفر حج با آن رو به رو می‌شوند آموزش می‌دهند. پس از شروع کلاس‌ها، آنها به طور مرتب نامه‌ای الکترونیکی برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌کنند تا ما در فرآیند یادگیری بمانیم.

خاطر نشان می‌شود مسجد دارالهجرت در کلیسای فالز ویرجینیا درحال برگزاری سمیناری برای جامعه پرجمعیت مسلمان خود است و پس از هر جلسه خلاصه‌ای از مباحث طرح شده در این سمینار در وب سایت مسجد منتشر می‌شود.

شیخ جمال حلمی از یک مرکز اسلامی دیگر گفت: ما از مسلمانان دعوت می‌کنیم که در این کلاس‌ها حضور یابند؛ نه تنها از مسلمانان شهر خود بلکه از مسلمانان سراسر ایالت برای شرکت در این کارگاه‌ها دعوت می‌کنیم.

وی افزود این جلسات که طی ۹ سال اخیر برگزار شده به تدریج توسعه یافته است و همانطور که برخی از این مناسک به صورت مدرن درآمده و تغییراتی یافته است ما نیز کارگاه‌ها‌ی خود را به‌روز می‌کنیم.

وی در رابطه نحوی آموزش اظهار داشت که ما از تصاویر و فیلم‌هایی استفاده می‌کنیم که مردم احساس کنند در آنجا حضور دارند. در این جلسات اکثر مطالبی که به افراد درباره انجام سفر حج کمک کند فراهم است.

براساس آمار اعلام شده از سوی آژانس‌های مسافرتی ایالات متحده هرساله بین ۱۲ تا ۱۴ هزار مسلمان امریکایی به سفر حج می‌رود اما این تعداد امسال به ۹ هزار نفر کاهش یافته است.

انتظار می‌رود امسال حدود سه میلیون زائر از ۱۶۰ کشور جهان برای انجام حج وارد عربستان شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما