تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۰۳۲۷

درگذشت سه حاجی ایرانی در عربستان

درگذشت سه حاجی ایرانی در عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در اعزام زائران به عربستان تنها موضوع قابل اشاره تاخیرهای اولیه بود که به مرور این مشکل هم برطرف شد.

به گزارش مهر مصطفی خاکسار قهرودی گفت: امسال خوشبختانه انگشت‌نگاری از زنان زائران بالای پنجاه سال و همچنین تفتیش نداشتیم.

قهرودی در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین روزهای موسم حج در پیش است که امیدواریم برای بازگشت حجاج هم با مشکلی مواجه نشویم.

او با بیان اینکه هم اکنون و بر اساس اعلام مقامات بهداشتی سعودی وضعیت بیماری آنفلوآنزای نوع آ به طور عمومی نگران کننده نیست گفت: مجموع آمار مبتلایان 29 نفر است و 4 نفر نیز در این رابطه فوت شده‌اند.

او با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای نوع آ خیلی از پیش‌بینی‌های سازمان حج را به هم زده است گفت: «ما بعد از ارائه پیش‌بینی‌های آماری و علمی وزارت بهداشت در خصوص همه‌گیری گسترده آنفلوآنزای نوع آ در بین حجاج، چند تدبیر و پیش بینی در نظر گرفتیم: اول اینکه با توجه به اینکه امکان همه‌گیری بیماری از هفته دوم به بعد و نیز در ایام تشریق بیشتر می‌شود، تصمیم گرفتیم که بخش عمد‌‌ه‌ای از زائران امسالمان را به صورت مدینه قبل تنظیم کنیم تا در صورت ابتلای احتمالی به این بیماری، زائران با کمترین مشکل مواجه شوند و بتوانند سریعتر به ایران اعزام شوند. دوم اینکه در مکه برای ما امکانات و فضای بیشتری برای بستری کردن و ایزوله کردن محل‌هایی برای بستری بیماران احتمالی وجود داشت و دارد. و سوم اینکه تصمیم گرفته شد برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری از مدت زمان سفر حج امسال اندکی کاسته شود.

او با اشاره به فوت سه زائر ایرانی تاکنون گفت: یکی از این زائران زنی بود که در مدینه به دلیل تصادف فوت شد و دو زائر مرد نیز در مکه به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفتند. همچنین یک بیمار جسمی حاد و یک بیماری روحی نیز به دلیل شرایط خاصی که داشتند به کشور بازگشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هم اکنون 29 مورد بستری در بیمارستان مکه داریم گفت: دو مورد بستری هم در بیمارستان سعودی داریم که یکی به دلیل سکته مغزی و دیگری آپاندیسیت بوده و 29 مورد بستری در بیمارستان مکه هم به دلیل موضوعات عمومی است و در مدینه هم مورد بستری نداریم.

خاکسار قهرودی ادامه داد: این آمار بیماری و مرگ و میر در قیاس با سال گذشته که تعداد فوتی‌ها در همین روزها 8 نفر و حجم بستری ما بیش از 80 نفر بوده آمار خوب و امیدوار کننده‌ای است.

او دلیل این آمار خوب را آمادگی بسیار زیاد هیئت پزشکی، کمتر بودن زائران کهنسال نسبت به سال قبل، رعایت نکات بهداشتی از سوی زائران و ... دانست و ابراز امیدواری کرد این روند مناسب ادامه داشته باشد.

امسال حمل و نقل درون شهری مشکلاتی داشته است

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد سیستم اتوبوس‌رانی ایران در مکه هم گفت: در سال 80 اولین سیستم حمل و نقل 24 ساعته درون شهری را در مکه، ایران راه اندازی کرد و در آن زمان به غیر از ترکیه که فقط به هنگام نماز سیستم حمل و نقل داشت؛ فقط ما بودیم که سیستم حمل و نقل 24 ساعته داشتیم.

او ادامه داد: در آن مقطع در تمام شهر مکه قدرت مانور داشتیم و مسافرانمان را از دورترین نقاط به حرم منتقل می‌کردیم و هیچ مشکلی هم نبود اما حالا وضعیت ما از آن روز بدتر شده و حالا دیگر کشورها هم وارد شده‌اند و علاوه بر این امسال دولت عربستان همه کشورها را به دلایلی ملزم به استفاده از سیستم حمل و نقل درون شهری کرده است که همه اینها موجب سختی آمد و شد برای زائران شده است.

او با بیان اینکه تنها کشوری که در مکه در تمام طول سال نمایندگی دائم و مستقر دارد ایران است تاکید کرد که دائما شرایط شهر مکه در حال رصد است و هماهنگی های زودهنگام انجام می‌شود.

زایران می‌توانند خسارت دریافت کنند

قهرودی گفت: در غیر از مواردی که در اختیار ما نیست اگر زائران خدمات از پیش تعریف شده‌شان را دریافت نکردند می‌توانند با مراجعه به مسئولان سازمان می توانند خسارت دریافت کنند.

او درباره مسکن زائران و گلایه آنان در این خصوص گفت: شاید کوتاهی از ماست که در این زمینه به خوبی توضیح نداده‌ایم. برنامه اجاره مسکن برای حج از سال گذشته کلید خورده و انجام شده است و برای اجاره مسکن گاهی چون برای گرفتن منازل بین کشورها رقابت شکل می‌گیرد، باید پول بیشتری بدهیم ولی چون با بحث آنفلوآنزا مواجه شدیم و 40 درصد از زائران خود را کم کردیم برای خانه‌ها مشتری جدید در بازار پیدا نمی‌شد و باید به صاحب خانه‌ها خسارت پرداخت می‌کردیم.

قهرودی همچنین در توضیح نحوه انتخاب منازل برای زائران گفت: ما برای اینکه خدمات بهتری به زائر بدهیم می رویم سراغ خانه‌های نوساز می‌رویم که در حال ساختند و تا ایام موسم آماده می‌شوند اما به هر دلیلی ممکن است کار ساختمانی به موقع تمام نشود و این ما را دچار مشکل می‌کند.

قهرودی ادامه داد: در سال گذشته مساحت اختصاصی هر فرد در مکه 4 مترمربع بود که این متراژ امسال به 5 متر مربع افزایش داده شد. برای بیماری نیز فضایی را در نظر ‌گرفتیم و اتاق‌هایی هم برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شد.

قهرودی در ادامه گفت: جابجایی ساختمان‌ها در بحث دریافت هزینه مسکن زایران موثر بوده است و اگر قیمت مسکن در جابجایی بالا رفته پول دریافت شده و اگر پایین آمده ما به التفاوت آن به زائران پرداخت شده و می شود و عدم پرداخت این هزینه تاکنون به برخی زائران بخشی به خاطر روال اداری بوده است و بخشی به علت اشتباه و کوتاهی مدیران استانی بوده است ولی در برخی از شهرها این هزینه پرداخت شده است و زمانی که این اشتباه را متوجه شدیم اعلام کردیم مابه اتفاوت را در ایران دریافت کنند و کسانی که اصرار دارند در همین جا این هزینه را به آنها پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در انتها به تدبیر جدید سازمان حج و زیارت برای طراحی و توزیع چمدانهای هماهنگ برای حجاج اشاره کرد و دلیل انجام این کار را استانداردسازی ساک‌های حجاج و پیشگیری از افزایش بار و خرید حجاج اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما