تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۰۳۶۹
آیتالله علوی بروجردی:

نباید به هیئتهای مذهبی بیاعتنایی شود

نباید به هیئتهای مذهبی بیاعتنایی شود
حجتالاسلام محمود نجاریانزاده، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قم و اعضای شورای مرکزی هیئتهای مذهبی استان با آیتالله سید محمدجواد علوی بروجردی دیدار و گفتگو کردند.

آیتالله علوی بروجردی در این دیدار با مقایسه میزان استقبال مردم به اماکن و برنامههای دینی در کشورهای غربی و ایران، گفت: «در کشورهای غربی ارتباط بین مردم و کلیسا مستحکم نیست و آنها سعی میکنند از طریق ایجاد انجمنهای خیریه، این ارتباط را بیشتر کنند، اما خوشبختانه مردم کشور ما ارتباط طبیعی با این برنامهها دارند و این مسئله از ارزش بالایی برخوردار است.»

وی این موضوع را افتخار دانست که وقتی پرچم عزاداری در جایی نصب شود، سیل جمعیت به آنجا رجوع میکنند و این ارزشهاست که مذهب تشیع را حفظ کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نزدیکبودن ماه محرم، با تاکید بر لزوم برنامهریزیهای کارآمد برای برگزاری باشکوه مراسمهای عزاداری و دستهروی، کار برای امام حسین(ع) را افتخار دانست، چراکه نام سیدالشهدا(ع) شیعه را ممتاز میکند.

علوی بروجردی افزود: «مراسمهایی که برای عزاداری جریان عاشورا برگزار میشود با احساسات مردم سر و کار دارد و هیچ استدلال و برهانی نمیتواند این را نفی کند و حتی به این اندازه جذابیت داشته باشد.»

وی نقش هیئتهای مذهبی را در برپایی مجالس مفید و به دور از انحرافات در ایام محرم مهم و ارزشمند دانست و بیان کرد که برای باشکوهترشدن مراسمهای مذهبی لازم است مدیریت درستی صورت گیرد که در این بخش نقش شورای مرکزی هیئتهای مذهبی بیشتر احساس میشود.

استاد حوزه علمیه قم حضور چشمگیر اقشار مختلف مردم در مراسمهای مذهبی را تحسینبرانگیز دانست و تصریح کرد: «باید از این موقعیت به عنوان یک فرصت استفاده کرد و با ایجاد رقابت بین هیئتهای مذهبی و مدیریت و ساماندهی این هیئتها، زمینههای حضور بیشتر مردم در مراسمهای عزاداری و دستهروی فراهم شود.»

علوی بروجردی با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط بین مرجعیت و مردم، دوام و قوام دین و مذهب را این گونه مسائل دانست و این ویژگی فقط منحصر به تشیع است.

وی از اعضای شورای مرکزی هیئتهای مذهبی استان قم درخواست کرد که باید رسالت خودتان را با خلوص نیت انجام دهید و با ساماندهی هیئتهای مذهبی و اعطای امکانات بیشتر، آنها را به حضور گسترده در مراسمهای عزاداری تشویق کنید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: «هیئتهای مذهبی نباید تصور کنند که به آنها بیاعتنایی میشود، بلکه باید به آنها بها داده شود.»

علوی بروجردی نقش مداحان را در تعمیقبخشی به آموزههای اهل بیت(ع) در جامعه مهم برشمرد و افزود که مردم به مداحان علاقهمند هستند و این افراد باید در مداحیها از اشعاری استفاده کنند که احساسات مردم را شکوفا کند و در عین حال محتوای این اشعار باید دارای پیامهای دینی باشد.

وی از شورای هیئتهای مذهبی و سایر مسئولان و دستاندکاران فرهنگی خواست تا مجموعههایی از اشعار مناسب برای مداحی منتشر کنند تا از بروز اشعار خرافی در مداحیها جلوگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما