تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۱:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۰۴۵۷
مدیرکل نغمات آیینی صدا و سیما میهمان خیمه

تولید و پخش «سمفونی غدیر»؛ با صدای گروه‌های همخوان و بدون ساز

تولید و پخش «سمفونی غدیر»؛ با صدای گروه‌های همخوان و بدون ساز
اداره کلی که از یک گروه کوچک ذیل رادیو نوا کارش را آغاز کرد و بعد ازمدتی به دلیل نیاز فراوان به تولید و تحول کیفی و کمی در این حوزه از آن جدا و به اداره‌ای مستقل تبدیل شد.

مهدی دهقان نیری مدیرکل این اداره به همراه مدیر روابط‌عمومی‌اش روز چهارشنبه یازدهم آذرماه میهمان مرکز مطالعات راهبردی خیمه بودند. دهقان در این نشست سه ساعته به جنبه‌های مختلف کاری و دشواری‌های پیش‌روی رادیو نوا و اداره کل نغمات آیینی اشاره کرد و با فعالیت‌های خیمه در حوزه هنرآیینی و حوزه‌های دیگر در پیوند با امام حسین و مناسک آیینی آشنا شد.

دهقان درباره تولید نغمات آیینی در سازمان صداوسیما با اشاره به راه درازی که پیش‌روی است گفت که باید شبکه‌های معارف، رادیو قرآن و رادیو نوا تنها نغمه بدون ساز را پخش می‌کنند و دلیل آن نیز نیاز مخاطبانی است که هدف ایجاد و تاسیس این شبکه‌ها بوده‌اند.

به عقیده دهقان این مسئله به معنی کنارگذاشتن اهمیت موسیقی نیست زیرا رادیونوا تلاش بسیاری دارد که نغمه‌های آیینی را در چارچوب دستگاه‌های موسیقی ایرانی دربیاورد و به همین دلیل هم تمام آنچه از این شبکه پخش می‌شود مبتنی بر چنین استاندارهایی به لحاظ موسیقایی است.

به گفته دهقان هر دعا و نغمه‌ای وقتی از رادیو نوا پخش می‌شود، دستگاهی که در آن خوانده‌شده است و اطلاعاتی دیگر نظیر این ارایه می‌شود. او تاکید کرد که حتی اپرا هم در ابتدا کار نمایشی با آواز و بدون ساز بوده است و در همین چارچوب تعزیه هم در واقع یک نوع اپرای مذهبی به شمار می‌رود.

او گفت که بر همین اساس در تولیدات رادیو نوا تنها از صدا و افکت‌های صوتی استفاده می‌شود و ساز استفاده نمی‌شود. به همین دلیل هم نخستین تجربه‌های رادیویی رادیونوا در تعزیه بدون ساز و تنها مبتنی بر صدا و افکت است. به گفته دهقان سمفونی غدیر نیز با صدای گروه‌های هم‌خوان و بدون ساز برای اولین بار در جهان اسلام تولید شده است.

او همچنین به سابقه پخش زنده در رادیو نوا اشاره کرد: «در سال ۸۸، ۴۰ برنامه در نظر گرفته شد.از شهادت حضرت فاطمه با پخش دو برنامه زنده آغاز کردیم.برای ایام البیض ۳برنامه زنده پخش شد.در سحر های ماه رمضان ۳۰برنامه زنده به نامه طلوع بندگی پخش شد.که در میان برنامه های سحر تمام شبکه های رادیویی رتبه دوم را کسب کرد».

او همچنین مژده داد که رادیو نوا در ماه‌های آینده از شش ساعت برنامه ثابت از نیمه شب تا شش صبح، به ۱۲ ساعت برنامه افزایش خواهد یافت. این رادیو روی موج ۱۰۷/۲ اف ام پخش می‌شود. به گفته دهقان تمام تلاش شش گروه کارشناسی این رادیو این است که ماموریت آن با شبکه‌های دیگر مختلط نشود، که تا کنون نیز اینگونه بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما