تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۰۶۵۶

آیت‌الله مکارم شیرازی: در مجالس عزاداری از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنید

آیت‌الله مکارم شیرازی: در مجالس عزاداری از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنید
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، در آخرین روز از درس خارج فقه خود پیش از آغاز تعطیلات دهه محرم ، گفت: پیام عاشورای حسینی با قمه زنی و انجام حرکات وهن آلود احیا نمی‌شود.

این مراجع تقلید ضمن بیان ضرورت برخی اصول اخلاقی و مباحث تبلیغی در این ماه، اظهارداشت: باید تلاش کنیم عاشورای امسال با شکوه‌تر،‌ پربارتر ومفیدتر ازسالهای گذشته برگزار شود.

وی افزود: تجربه نشان داده ما در سایه فرهنگ عاشورا می‌توانیم اسلام و مذهب تشیع را زنده نگه داریم ، چراکه عاشورا نیروی بسیار خوبی ایجاد می‌کند که با آن می‌توان کارهای مهمی را در جامعه انجام دهیم.

عزاداران از حرکات وهن‌آمیز و قمه‌زنی دوری کنند
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: عزاداران از حرکات وهن‌آمیز و قمه‌زنی پرهیز کنند، قمه‌زنی‌ها سبب می‌شود تا دشمنان با تصویربرداری از آن علیه مسلمانان فضا سازی کنند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید در مجالس عزاداری، تعظیم شعائر دینی در حد اعلی صورت گیرد؛ اما کاری که باعث وهن دین می‌شود نباید انجام داد.

وی یاد آور شد: برخی می‌گویند بزرگانی چون مرحوم نائیتی و دیگران قمه زنی را جایز دانسته‌اند اگر آن‌ها در این عصر بودند این سخن را نمی‌گفتند ، در زمان آن‌ها شرایطی بود که سبب شد فتوای جواز بدهند؛ اما ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که آثار سوء آن را با چشم دیده‌ایم. این کارها (قمه‌زنی) صحیح نیست، دشمنان این مسائل را خرافی می‌پندارند.

در مجالس عزاداری از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنید
آیت‌الله مکارم شیرازی توجه طلاب به امر تبلیغ را ضروری دانست وگفت: در خطابه‌ها از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنید ودر عین حال آن چه باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مطرح کنید.

وی افزود: همه را دعوت به وحدت کنید، مبادا مجالس امام حسین(ع) وسیله‌ بهره برداری جناح‌های سیاسی شود.

وی گفت: مجالس امام حسین(ع) حلقه اتصال است، باید همه دلها را با هم متحد کرد، البته در این مجالس آن چه باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است باید گفته شود، به هر حال باید وسیله وحدت و اتحاد باشید.

ضرورت بیان اخلاق و حدیث در منابرحسینی
این مرجع تقلید تصریح کرد: برخی مسائل اخلاقی را بنویسید وسپس بیان ‌کنید وبه خود خرده نگیرید؛ زیرا وقتی مطلبی روایی را یادداشت و براساس مدرک و استدلال بیان کنید تاثیر بسیار خوبی میان مردم خواهد داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی هشدار داد : خالی بودن منبرها از احادیث اهل بیت(ع)، مسائل قرآنی و نکات آموزنده بزرگان دین، نقص است.

وی خاطر نشان کرد: سعی کنید منبرهایتان خالی از مسایل اخلاقی نباشد، نوشتن مسائل و مستندات روایی و اخلاقی از کتاب‌های معتبر بسیار تاثیر گذار است ،فراموش نمی‌کنم مرحوم آیت‌الله گلپایگانی عاشورا در خانه خود منبر می‌رفت و از روی مقتل روضه می‌خواند و مردم در رثای آن حضرت می‌گریستند.

توجه طلاب به امر تبلیغ ضروری است
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بااشاره به برخی تحرکات سیاسی دشمنان گفت: ظاهرا دشمنان اسلام قصد دارند مذهب رابا مذهب بکوبند؛ زیرا هجمه‌ زیادی ازسوی مخالفان شروع شده وفرقه ضاله بهاییت، مسیحیت ومتصوفه به شدت مشغول تبلیغ هستند.

وی اظهارداشت: باید به هوش ومراقب باشیم به خصوص در میان جوانان به تبلیغ بپردازید‌ زیرا تبلیغ در میان این قشر بسیار تاثیر گذار است تا در دام دشمنان قرار نگیرند.

وی گفت : هر حادثه تاریخی ریشه و نتایجی دارد که عاشورا ریشه در جاهلیت و جنگ‌های ابوسفیان‌ها، ابوجهل‌ها و بقایای آنها دارد و باید این ریشه‌ها را برای مردم بازگو کنید.
مظلومیت عاشورا با حقارت بیان نکنند.

این مرجع تقلید همچنین خطاب به مبلغان خاطر نشان کرد: در منبرها مسائلی ذکر شود که نشان مظلومیت توام با عظمت باشد نه مظلومیت توام با حقارت.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: برخی افراد کم ‌سواد، کم‌ اطلاع و برخی مداحان که معلومات زیادی ندارند این مسائل را تنزل می‌هند و آن را با مسائل تحقیر آمیز توام می‌کنند.

وی گفت : اخیرا برخی عزاداری‌ها انحراف پیدا کرده و برخی آهنگ‌ها از جوامع غیراسلامی گرفته می‌شود و به وسیله آهنگ‌های مبتذل شعر می ‌سرایند و در مجالس عزاداری جوانان آن آهنگ‌ها را اجرا می‌کنند.

وی افزود: امام حسین(ع) شهید شد که مکتب، عقاید، اخلاق و احکام را زنده کند نه این که ما برای امام حسین(ع) گریه کنیم و اصول مکتب را زیر پا بگذاریم.

وی گفت : خوشبختانه در حال حاضر اقامه نماز عاشورا فراگیر شده و باید این مسائل را شما مبلغان در منابر بیان کنید تا بیشتر شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم.

وی از وعاظ و روحانیون دست اندرکار هیاتها خواست عزاداری‌ها به قدری طولانی نشود که نماز صبح عزاداران قضا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما