تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۳
۰
کد مطلب : ۱۰۶۵۸

برنامه‌هاي ويژه راديو فرهنگ به مناسب ماه محرم

برنامه‌هاي ويژه راديو فرهنگ به مناسب ماه محرم
به گزارش خیمه به نقل از روابط عمومي راديو فرهنگ، گروه مطالعات فرهنگي این شبکه، دو سلسله برنامه چارسوق و قلمرو را در اختيار دارد. در هر روز اين برنامه‌ها به حوزه‌هاي مختلفي مي‌پردازند اما تلاش ما اين است كه از زواياي گوناگون و با نگاه‌هاي تازه به اين مناسبت عظيم توجه كنيم.

محمدصادق رحمانيان ، مدير گروه مطالعات فرهنگي شبكه فرهنگ گفت:« در برنامه چارسوق كه رويكردي مردم شناسي دارد. باورهاي مردم در نسبت با آداب نظر و نياز، زيارت قبور متبرك ائمه عليهم السلام، نمادها و نشانه‌هاي عزاداري در تاسوعا و عاشورا، تعزيه و تعزيه‌خواني در نزد مردم ايران، بررسي آيين سقايت، عاشورا در فرهنگ مردم و آيين‌هاي عزاداري در مناطق مختلف جهان مهمترين موضوعات برنامه چارسوق است. چارسوق هر روز از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا ۱۶ و ۳۰ دقيقه از شبكه فرهنگ پخش خواهد شد.»

گودرزي، خواجه‌ييان و حاج حيدري برنامه روزهاي مختلف چارسوق را سردبيري مي‌كنند. نصيري‌كيا، دهكردي و حاج حيدري تهيه‌كنندگان اين برنامه هستند.

در برنامه «قلمرو» كه رويكردي پژوهشي - مطالعاتي دارد؛ چنين موضوعاتي در نظر گرفته شده است: بررسي جامعه‌شناختي تحريفات واقعه عاشورا بر اساس دو كتاب ارزشمند «حماسه حسيني» از «شهيد مطهري» و «قيام امام حسين» از دكتر سيد جعفر شهيدي ، نقد تاريخي گزارش ابن‌خلدون از واقعه عاشورا، فلسفه عاشورا از واقعه تا اسطوره.

فرامرز عليخاني سردبير و تهيه‌كننده قلمرو تاريخ و ذوالفقاري كارشناس اين است.

تاثير واقعه عاشورا در فرهنگ ايراني و جايگاه مراسم عزاداري در مناطق مختلف ايران، آيين‌هاي عزاداري در ايام تاسوعا و عاشورا در ايران فرهنگي (افغانستان، تاجيكستان، پاكستان و هندوستان) از آیتم‌های این برنامه هستند.

احمد نصيري كيا تهيه كننده و مهدي دادجو سردبير اين برنامه هستند.

رحمانيان گفت: «در اين برنامه‌ها از كارشناسان زبده استفاده خواهد شد. وي از افراد صاحب‌نظر نيز دعوت كرد نظرات خود را درباره برنامه‌هاي در دست توليد با گروه مطالعات فرهنگي درميان بگذارند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما