تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۶
۰
کد مطلب : ۱۰۸۰۹

برپایی نخستین جشنواره دو سالانه علامه عسگری در سال 90

برپایی نخستین جشنواره دو سالانه علامه عسگری در سال 90
مرتضی بهرامی‌خشنودی، درباره جشنواره علامه سید مرتضی عسگری گفت: پیش‌بینی می‌شود این برنامه در یکی از مناسبت‌های دینی نظیر میلاد پیامبر اکرم(ص) یا عید غدیر برگزار شود.

او با بیان این که در این جشنواره مجموعه آثار علامه عسگری در یک دوره مستقل و همراه با ویرایش جدید ارایه خواهند شد، گفت: هدف از برپایی این جشنواره، معرفی بیشتر جامعه به ویژه پژوهشگران با مجموعه آثار و آراء علامه عسگری است، زیرا اندیشه‌های این دانشمند شیعه ظرفیت‌های فراوانی برای بررسی، پژوهش و توسعه در ابعاد گوناگون دینی و اعتقادی دارد.

بهرامی‌خشنودی مناظره و گفت‌وگو با اهل سنت و تبیین مباحث علمی در دفاع از بنیادهای اعتقادی شیعه را یکی از ویژگی‌های شناخته شده این متفکر اسلامی خواند و تاکید کرد: او رویکردها و دیدگاه‌های تحلیلی گسترده‌ای درباره تاریخ اختلافات میان شیعه و سنی دارد که خود از آن به عنوان «برخورد میان مکتب اهل‌بیت(ع) و مکتبا خلفاء» یاد می‌کرد.

او از اعلام فراخوان این جشنواره برای ارایه مقالات اندیشمندان درباره آثار و اندیشه‌های علامه عسگری پس از ایام عاشورا و تاسوعای حسینی خبر داد و گفت: گردآوری مقالات برتر درباره آثار علامه عسگری، بررسی مبانی فکری او، روش‌شناسی علامه در مطالعات تاریخی و مباحث تقریب مذاهب، دفاع عقلانی علامه از موارد اختلافی میان مکاتب و اثبات اعتقادات شیعی بر مبنای منابع مکتب اهل سنت برای مبارزه با انحراف و گمراهی، از محورهای تدوین مقالات برای ارایه در جشنواره نهایی‌اند که سال 90 برگزار خواهد شد.

دبیر شورای اجرایی جشنواره علامه عسگری یادآور شد که بر اساس تدابیر اولیه برپایی این جشنواره، قرار بود این مراسم در داخل کشور و با ارایه فراخوانی در چهار استان تهران، قم، خراسان رضوی و خوزستان برگزار شود، اما پیشنهاداتی مبنی بر این که این جشنواره به صورت بین‌المللی اجرا شود نیز وجود دارد که هنوز رد یا تصویب نشده‌اند.

او درباره اقدامات ترجمه‌ای که یکی از فعالیت‌های عمده این جشنواره است، بیان کرد: با توجه به این که اغلب آثار علامه عسگری به زبان عربی تألیف شده‌اند، ترجمه آثار ایشان به زبان فارسی تا حد زیادی انجام شده است. مسئولان همایش در نظر دارند علاوه بر زبان انگلیسی، آثار این متفکر شیعی را به زبان‌های دیگر به ویژه حوزه‌هایی که در آنجا شیعیانی زندگی می‌کنند که در معرض مجادلات با اهل سنت‌اند، ترجمه کنند. از آن میان می‌توان به زبان اردو اشاره کرد.

از علامه عسگری تألیفات گوناگونی به چاپ رسیده است که از آن میان می‌توان به آثاری نظیر «صلاة ابی بکر؛ آخرین نماز پیامبر(ص)»، «صد و پنجاه صحابی ساختگی»، «احادیث ام المومنین عایشه»، «عبد الله بن سبا»، «معالم المدرستین»، «عقائد اسلام از القرأن الکریم»، «القرآن الکریم و روایات المدرستین»، «ولایة امام علی علیه السلام در قرآن و سنت»، «حدیث کسا در کتب خلفا و اهل البیت»، «منهج بحث تاریخی نزد العلامة العسکری»، «با أبی الفتوح التلیدی در کتاب أنوارالباهرة»، «بر مائدة کتاب و سنة»، «آرا و نظرات پیرامون عبد الله سبا» و «اسطوره سبعه» اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما