تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۰۸۳۴

اهدای بسته‌ فرهنگی به مداحان

اهدای بسته‌ فرهنگی به مداحان
مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به اینکه طی ماه محرم بسته‌های فرهنگی در اختیار مداحان و ذاکران اهل بیت قرار می‌گیرند، خلاصه مقاتل معتبر به زبان‌های فارسی و عربی را از جمله منابعی عنوان کرد که به منظور کسب اطلاعات دقیق ارائه می‌شوند.

سید مرتضی توکلی مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی در رابطه با برنامه‌های این بنیاد در ماه‌های محرم و صفر اظهار داشت: در اساسنامه بنیاد دعبل خزاعی رسالت ۹ گانه‌ای تعریف شده، یکی از آنها به شأنی بر می‌گردد که طی دو تا سه سال اخیر ایفا کرده و آن بحث بیمه و حمایت مالی از پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه مدح و ستایشگری است.

پیگیری برای ارتقای سطح دانش مداحان

وی افزود: هشت وظیفه دیگر این بنیاد، وظایف فرهنگی برای مداحان و علاقمندان به مداحی است تا بتوان به ارتقاء سطح دانش آنها چه در زمینه تاریخی و چه در زمینه شعر و ادبیات کمک کرد. در همین زمینه قصد داریم درآینده با جلب مشارکت سازمان‌های فرهنگی دیگر نیز در این زمینه،‌ فعالیت فراگیرتر و مؤثرتری داشته باشیم.

توکلی گفت: با توجه به اینکه از هفته‌های بعد امکان دسترسی به اشعار مناسب مداحان از طریق سایت و پایگاه اینترنتی بنیاد دعبل فراهم می‌شود، هیئت مدیره بنیاد تصمیم گرفت در بسته‌های فرهنگی امسال، مسائل تاریخی و مقاتل صحیح را مورد توجه قرار دهد. این بسته‌ها در ماه محرم در اختیار ذاکران اهل بیت و ۱۲ هزار نفری که در این بنیاد پرونده دارند قرار خواهند گرفت.

ارائه بسته های فرهنگی به مداحان

مدیر عامل بنیاد دعبل خزاعی اظهار داشت: در این مجموعه دو نوع کار به طور قطعی به دست مخاطبان خواهد رسید؛ یکی از این کارها که تکمیل شده، خلاصه مقاتل معتبر به عربی و فارسی و با ترجمه‌ای روان است تا مداحان بتوانند به راحتی از روی آن بخوانند و برای عزاداران روایت کنند. کار دوم هم یک نقشه تصویری است که فصل‌های مختلف تاریخی مسیر کاروان امام حسین(ع) از مدینه به مکه و مکه به کربلا را نشان می دهد. در خلال این نقشه وقایع تاریخی به صورت خلاصه و ماندگار در ذهن، تبیین شده که شاید بتوان آن را چکیده یک تا دو کتاب اصلی تاریخ عاشورا دانست. این محصول مشترک گروهی از نویسندگان و محققان مذهبی و گرافیست‌های علاقمند به آستان حضرت اباعبدالله است.

حمایت همه جانبه از مداحان دغدغه اصلی بنیاد است

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی بنیاد حمایت همه‌ جانبه از مداحان است. در همین راستا، وظایف زیادی برای ارتقای مسائل فرهنگی داریم تا سطح دانش و معرفت مداحان، که بازگو کننده شأن و عظمت اهل‌بیت عصمت و طهارت برای مستمعین خود هستند، بالا برود. اگر این مهم حاصل شود، به تبع آن آگاهی مردم نیز نسبت به وقایع عاشورا کامل‌تر خواهد شد.

توکلی یادآور شد: این اهداف، در حقیقت پیگیری عملی فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت روضه‌خوانی و عزاداری در کشور است که اخیرا نیز در دیدارشان با طلاب و در آستانه محرم بر کلیات این اهداف تأکید داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما