تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۱۰۴۱

بزرگترین مسجد شهر مارسی در فرانسه ساخته می‌شود

بزرگترین مسجد شهر مارسی در فرانسه ساخته می‌شود
طرح‌های مسلمانان برای ساخت یک مسجد بزرگ در شهر مارسی به عنوان دومین شهر بزرگ فرانسه موج جدیدی از بیگانه هراسی را ایجاد کرده و احساسات ضد اسلامی عمیق و ریشه‌دار را در این کشور و سراسر اروپا دامن زده است.

به گزارش نیویورک تایمز، طرح ساخت این مسجد که قرار است ماه آوریل ساخت آن آغاز شود، مورد اعتراض بسیاری از ساکنان محلی قرار گرفته است.

نورالدین شیخ رئیس انجمن مسجد مارسی گفت: این مسجد می‌تواند نماد هماهنگی و همانند‌سازی با جامعه باشد.

قرار است نیایشگاه جدید مسلمانان یک مناره داشته و به نور بنفش رنگ مزین شود، اما براساس توافق قبلی هیچ بانگ اذانی چون سایر مناره‌های مساجد در اروپا از آن شنیده نمی‌شود.

ساخت این مسجد مورد مخالفت احزاب راست‌گرای شهر مارسی قرار گرفته است شهری که یک چهارم از جمعیت ۵/۱ میلیونی آن را مسلمانان تشکیل داده‌اند.

یوسف مامری نویسنده کتاب‌های اسلامی در فرانسه و عضو شورای مشترک مسلمانان مارسی گفت: امروز باورهای مسلمانان با یکدیگر در یک راستا قرار دارد و اکنون مسئله مسلمان سکولار بودن، مسلمان میانه‌رو یا افراط‌گرا بودن مسئله نیست مسئله اصل مسلمان بودن است.

مامری اظهار داشت که نژاد‌پرستی در فرانسه از رویکردهای ضد اعراب به ضد اسلامی رسیده است، این درحالی است که در فرانسه حدود ۷ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و این تعداد بزرگترین اقلیت مسلمان در اروپا را تشکیل داده‌اند.

تحلیلگران بر این اعتقادند که مخالفت با ساخت این مسجد منعکس کننده رشد احساسات ضد اسلامی در کشور و سراسر اروپا است.

وینسنت گیسر از علمای اسلام و مهاجرت در مرکز ملی فرانسه برای تحقیقات علمی گفت: امروز در اروپا ترس از اسلام به دیگر ترس‌ها تبدیل شده است. در سوئیس مسئله مناره و در فرانسه مسئله حجاب و برقع مطرح است.

ماه گذشته رأی‌دهندگان سوئیس از پیشنهاد حزب راست‌گرای مردم سوئیس برای ممنوعیت مناره در این کشور حمایت کردند، در فرانسه نیز بحث داغی درباره پوشیدن برقع و ممنوعیت حجاب وجود دارد.

دولت فرانسه بحث و بررسی سه ماهه را درباره هویت ملی فرانسه آغاز کرده که بسیاری اعتقاد دارند مسلمانان و حضور آنها در این کشور را هدف گرفته است.

براساس اظهارات گیسر درحالی که مسلمانان تلاش می‌کنند خود را به عنوان جزء لاینفکی از جامعه و عرصه ملی معرفی کنند بیگانه‌هراسی افزایش می‌یابد.

اضطراب عمومی مردم که از بحران اقتصادی، هراس از جهانی شدن، افزایش مهاجرت و کاهش نرخ تولد نشأت گرفته به یک هراس بی‌مورد و خاص ترجمه می‌شود و آن اسلام است که همه هراس بیهوده خود را علیه آن ابراز می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما