تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۱۰۷۲
معرفی کتاب

كتاب «رسم وفا» منتشر شد

كتاب «رسم وفا» منتشر شد
این كتاب گذری است بر زندگی شهدای غيرهاشمی كربلا، که به‌ قلم «رفيعه رضاداد» و به همت نشر جام طهور و ويراستاری «اميرمهدی حقيقت» همزمان با ماه محرم امسال منتشر شد.

در مقدمه اين كتاب می‌خوانيم: «سخن گفتن از ياران سيدالشهدا(ع) و جانفشانی آنها در ميدان كربلا تنها شايسته قلم و زبان بزرگان است و جز معصومان(ع) چه كسانی توانند مقام بلند آنان را توصيف كنند و آن‌گونه كه سزاوار است، آنان را بستايند؟»

در بخش ديگری از همين مقدمه آمده است: «نام بسياری از ياران، مهجور مانده و عظمت و فداكاريشان گويی در پس پرده تاريخ پوشيده شده و سخن درباره‌شان ناگفته مانده است.»

نويسنده در اين اثر دينی خود سعی كرده تا هر چه را در خصوص ياران امام حسين(ع) در كتب، منابع تاريخی، مقاتل و زيارت ناحيه مقدسه ذكر شده است، گردآوری كند و پس از تنظيم و تنقيح در اختيار مخاطب قرار دهد.

رفيعه رضاداد در بخش ديگری از مقدمه «رسم وفا»، تصريح كرده است:«منابع تاريخی تعداد ياران امام حسين(ع) را متفاوت ذكر كرده‌اند. بعضی مورخان يارانی را كه در كربلا بوده‌اند، بيشتر از صد نفر ذكر كرده‌اند؛ اما شيخ مفيد، كل شهدای كربلا(اعم از بنی‌هاشم و غير بنی‌هاشم) را ۷۲ نفر دانسته است.»

نويسنده در اين كتاب به شرح حال ۹۰ تن از ياران امام حسين(ع) پرداخته كه نامشان در زيارت ناحيه مقدسه ذكر شده و مورد سلام حضرت واقع شده‌اند. همچنين شرح حال ياران ديگری كه نامشان در زيارت ناحيه نيامده، ولی در روايات و منابع معتبر موجود است، در اين كتاب گردآوری شده است.

در كتاب ۲۲۲ صفحه‌ای «رسم وفا»، نام اصحابی كه در سه مقطع زمانی به حسين‌بن‌علی(ع) ملحق شده‌اند، ذكر شده است.

عده‌ای از اين ياران از شهر مدينه همراه كاروان امام(ع) شدند؛ عده‌ای ديگر در بين راه (در فاصله مكه تا كربلا) به امام حسين(ع) پيوستند؛ و گروه سوم يارانی هستند كه در سرزمين كربلا به خدمت امام(ع) درآمدند و به سپاه ايشان ملحق شدند.

با توجه به اينكه نام برخی از اين شهدا به‌علت اختلاف ناشی از تغييرات زمانی، در نگارش و يا اعراب‌گذاری در منابع و روايات ديده می‌شود، نويسنده در نگارش كتاب «رسم وفا» از معروفترين نام‌های آنها بهره جسته است.

اغلب اين شهدا (كه مورخان تعدادشان را بين ۴۱ تا ۵۲ تن ذكر كرده‌اند) در حمله «اولی» با اجازه از امام خود و به‌صورت گروهی به ميدان رفته و پس از نبردی شجاعانه، قبل از ظهر عاشورا به شهادت‌ رسيده‌اند.

حمله اولی، يورش اوليه و همه‌جانبه لشگر عمربن‌سعد با تمام ادوات جنگی، سواره نظام، پياده نظام و ... به سپاه امام حسين(ع) در صبح روز عاشورا بوده است.

آرامگاه جمعی اين شهدا در كربلا، در حرم حسينی، در ضلع شرقی حرم و پايين پای امام حسين(ع) قرار دارد كه نام هر يك از آنها در بالای آرامگاهشان با خطی زيبا حك و ثبت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما