تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۱۰۷۸
سومین گردهمایی «زنان عاشورایی» در مهدیه تهران برگزار شد

زن، یک رکن اساسی و واقعی در واقعه‌ عاشورا بود

زن، یک رکن اساسی و واقعی در واقعه‌ عاشورا بود
خانم مصلحی از اساتید دانشگاه در این همایش که از سوی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد با مورد توجه قرار دادن جمله‌ «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» گفت: عنصر عاشورا در هر عصری و برای هر ملتی می‌تواند به وجود بیاید.

او مورد توجه قرار دادن صبر و بصیرت را از جمله وظایف مهم مسلمانان عنوان و اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های وابسته‌ تبلیغاتی در گذشته‌ این تاریخ وقتی می‌خواستند بحث صبر را برای مردم بازگو کنند این واژه را به «تسلیم» تعبیر می‌کردند و می‌گفتند: صبر یعنی این‌که شرایط موجود هرچه هست بپذیرید و هیچ سخنی نگویید. این در حالی است که در دین ما صبر به معنای استقامت در مسیر حق است.

مصلحی هم‌چنین هر قیامی را برگرفته از عبرت دانست و گفت: عبرت، در دامان مادران عاشورایی برای فرزندان تعبیر و تفسیر می‌شود.

این استاد دانشگاه خطاب به زنان حاضر در این همایش گفت: اگر امروز من و شما به عنوان مادران، خواهران و همسران، درس‌ها، عبرت‌ها و پیام‌های عاشورا را با دل و جان لمس کنیم و آن را به فرزندانمان که در معرض گردبادهای وحشتناک و بنیان‌برکن شبهات، تردیدها و تفسیرهای ناروا و اموی از دین هستند منتقل کنیم حاصل عمرمان بر باد نخواهد رفت.

او هم‌چنین به نوع رابطه و محبت میان امام حسین(ع) با فرزندانش اشاره و گفت: امروز اگر در خانه‌های ما محبت حسینی به محبت بین والدین و فرزندان آغشته شود، فرزندان ما دیگر طعمه گرگ‌ها نخواهند بود.

او افزود: در حال حاضر برای از بین بردن غیرت دینی میان فرزندانمان جاذبه‌های بسیاری به کار برده می‌شود و غیرت‌زدایی از بین جوانان شیعه مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که شما زنان و مادران می‌توانید عشق امام حسین(ع) را در فرزندانتان بارور و آنان را عاشورایی کنید.

مصلی درادامه‌ی سخنان خود از حضرت زینب(س) به عنوان عنصری کلیدی در کربلا و روز عاشورا یاد کرد و با اشاره به این جمله‌ی حضرت امام(ره) که «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است»، اظهار کرد: این‌که امام خمینی(ره) صفر را در کنار محرم مورد توجه قرار داده‌اند به این دلیل است که پیام کربلا توسط حضرت زینب(س) در ماه صفر به مردم رسانده شده است.

او هم‌چنین زن را رکن اساسی و واقعی در واقعه‌ی عاشورا خواند و در ادامه گفت: شما زنان در تاریخ این مرز و بوم همواره احیاگر اصل بسیار مهم ولایت فقیه بوده‌اید، چنانچه حضور شما در واقعه‌ تنباکو و پس از آن انقلاب اسلامی مثال زدنی است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز زنان در آمریکا، بلژیک، فرانسه و دانمارک به این‌که محجبه هستند افتخار می‌کنند که این به برکت انقلاب اسلامی و خون امام حسین(ع) است.

او هم‌چنین با بیان این‌که مقاومت مردم غزه از قیام ابا عبدالله الهام گرفته شده است تصریح کرد: این مقاومت به برکت حضور زنان پاک‌باز و جان‌باخته‌ی غزه در فلسطین است.

مصلی درپایان تاکید کرد: در حال حاضر علم‌ها، بیرق‌ها و تحلیل‌های ما باید آغشته با صبر و بصیرت باشد؛ چراکه در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

اجرای تواشیح و مداحی توسط بانوان نیز از دیگر برنامه‌های این همایش بود که مشارکت زنان در تعمیق باورهای عاشورایی، توجه به نقش زنان در انتقال این باورها به فرزندانشان و توجه به نقش حضرت زینب(س) در قیام عاشورا را به عنوان اهداف خود دنبال می‌کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما