تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۰۳
۰
کد مطلب : ۱۱۱۱۳

هفتمين سوگواره تعزيه در مازندران برگزار می‌شود

هفتمين سوگواره تعزيه در مازندران برگزار می‌شود
«هادی ابراهيمی»، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اشاره به اين مطلب كه سوگواره تعزيه مازندران از ۳۰ دی‌ماه به مدت چهار روز در شهرستان آمل برگزار می‌شود گفت: فراخوان سوگواره تعزيه مازندران اعلام شده است و همه گروه‌های فعال در زمينه شبيه‌خوانی می‌توانند جهت شركت در اين سوگواره اقدام كنند.

وی افزود: ما در اين سوگواره تجليل از پيشكسوتان تعزيه، برپايی نمايشگاه عكس تعزيه و لوازم شبيه‌خوانی و برگزاری همايش آسيب‌شناسی تعزيه را خواهيم داشت.

ابراهيمی با اشاره به اين مطلب كه تعزيه و تعزيه‌خوانی از آيين‌ها و هنرهای نمايشی خاص محرم است كه از نهضت بزرگ عاشورا الهام گرفته است تصريح كرد: تعزيه زبانی عام دارد و در طول تاريخ توانسته است با بهره‌گيری از هنر، صحنه‌هايی از اين واقعه را ترسيم كند و پيام‌های ماندگاری در اذهان جامعه ثبت كند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان كرد: تعزيه بيانگر وجهی از تاريخ دينی و مضمون آن رويارويی دو نيروی خير و شر و به عنوان هنری اصيل از ديرباز به عنوان مهم‌ترين ابزارهای پيام‌رسانی واقعه كربلا مطرح بوده و كاركردهای مؤثری داشته است.

وی در ادامه اظهار كرد: اين هنر در استان مازندران همواره به عنوان يكی از عوامل پيوند معنوی نسل جديد با قيام سرخ حسينی مورد توجه قرار داشته است و در دنيا پژوهشگران هرگاه بخواهند از تئاتر در ايران صحبت كنند به سراغ شبيه خوانان، شبيه خوانی و تعزيه می‌روند و حدود ۲۰۰ سال است كه در سفرنامه‌های سفرای خارجی كه به ايران آمده‌اند از تعزيه به عنوان نمايش ايرانی ياد شده است.

وی در ادامه بيان كرد: هم اكنون تعزيه و شبيه‌خوانی در روستاها از رونق بيشتری برخوردار است و با شكوه و جلالی بيشتری برگزار می‌شود و علتش اين است كه از قديم الايام متون تعزيه به اين افراد رسيده و آنها با احترام به اين مراسم و به خاطر نذری كه داشته‌اند به اجرای آن می‌پردازند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما