کد مطلب : ۱۱۱۵۹
ارزیابی داوران از سوگواره پوسترهای عاشورایی
ابراهیم حقیقی داوری امسال سوگواره را سختگیرانه خواند و گفت:«این سختگیری که مورد موافقت همه داوران قرار گرفت، تنها به این خاطر بود که آثار نخبه تری را روی دیوار نگارخانهها شاهد باشیم.»
وی نسل جوان طراح پوستر را به پرهیز از تقلید و تکرار و نگاه سطحی به مقوله پوستر دعوت کرد و گفت:«از میان آثار رسیده جوایز به آثاری اختصاص یافت که در آنها اندیشه و فکر و استفاده از جنبههای خلاقانه منظور شده بود.»
صداقت جباری دیگر داور این سوگواره داوری آثار مذهبی را مشکل دانست و گفت:«تمام تلاش من و اعضای هیئت داوران به انتخاب آثاری در خور این فرهنگ و اعتقاد عظیم مصروف شد.»
وی آثار رسیده به این سوگواره را در مجموع خوب توصیف کرد و گفت:«با این وجود برگزاری این سوگواره و آثار شرکت یافته در آن را نمیتوان معدل گرافیک معاصر ایران دانست چرا که بیشتر نسل جوان و تازه کار به سمت آن گرایش داشتند.»
جباری با اشاره به تکراری بودن برخی از پوسترهای این سوگواره افزود:«دلیل این امر این است که در خصوص عاشورا دچار خلط مبحث شده ایم، البته اشتراکاتی بین عاشورا و مثلا دفاع مقدس وجود دارد ولی باید متذکر شوم که عاشورا یک فرهنگ مستقل است و سایر مسایل ارزشی از آن الگوپذیر هستند.»
کوروش پارسانژاد دیگر داور این سوگواره تنها راهکار رونق و ارتقای این پوسترها را عرضه و به نمایش گذاشتن آنها برای مخاطبان عام دانست و خاطرنشان کرد:«در اینصورت با بالا رفتن سواد بصری توده مردم، میزان توقع از آثاری در این قالبها بالا میرود و شاهد آثاری کیفی و مترقی خواهیم بود.»
وی حضور هنرمندان صاحبنام گرافیک و نقاشی را در کنار هنرمندان جوان و جویای نام مفید ارزیابی کرد و گفت:«در این مقایسه فنی و تخصصی که جوانان با آثار پیشکسوتان دارند، آثار زیباتری خلق خواهد شد.»
محمدرضا دوست محمدی نیز نظری مشابه پارسانژاد داشت و گفت:«زمان آن رسیده است که پوسترهای عاشورایی به میان مردم بیاید و با قضاوت و داوری آنان است که میتوان به پیشرفت هنری در این عرصه خوشبین بود.»
وی متقاضی اصلی پوسترهای عاشورایی را هیئات و مجالس عزا و مساجد خواند و گفت:«هنرمندان طر اح پوستر میبایست در خلق آثارشان نیازهای این اماکن را تامین کنند.»
محمد خزایی نیز کیفیت امسال سوگواره را نسبت به سالهای قبل مثبت ارزیابی کرد و گفت:«در داوری آثار حساسیت ویژهای از سوی اعضای هیئت داوران صورت گرفت و آثار از چندین فیلتر سخت گذشتند تا آنچه که بر روی دیوارهای نگارخانهها به نمایش درمیآید بتواند الگوی مناسبی برای سایر مخاطبان علاقهمند به طراحی پوستر باشد.»