تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۱۳۸۴

تدوین اساسنامه آموزشگاه‌های مداحی

تدوین اساسنامه آموزشگاه‌های مداحی
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ۲۱۲ کانون مداحی در دو سطح استانی و شهرستانی در کشور فعالیت می‌کنند، تدوین اساسنامه آموزشگاه‌های مداحی را ضروری دانست و گفت این برنامه فعالیتی در راستای ساماندهی فعالیت مراکز و فعالان عرصه مداحی است.

حجت الاسلام یعقوب دیلمقانی مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: هیئت مذهبی دارای چهار رکن است، مسئول، روحانی، مربی قرآن و مداح؛ این چهار رکن هستند که در این ساختار تعریف شده‌اند. در رابطه با مسائل مربوط به هیئت‌ها یک تشکل تخصصی میانی تحت عنوان شورای هیئت‌های مذهبی تشکیل داده‌ایم که دارای ساختار خاص خود است. در رابطه با روحانی نیز بخش اعزام مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی فعال است و در رابطه با مربی قرآن نیز دارالقرآن فعالیت می‌کند.

وی افزود: اما در رابطه با مداحان به عنوان یکی از وظایف اداره کل تشکل‌های دینی از چند سال پیش اقدام به تأسیس کانون مداحان کرده‌ایم. البته تأسیس این کانون‌های مداحی به سال ۸۰ باز می‌گردد اما در سال ۸۴ این کانون‌ها عمومیت پیدا کرد و در سراسر کشور در دو سطح شهرستانی و استانی تشکیل شد.

● کانون مداحی واسطه‌ای بین مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی است

دیلمقانی گفت: هدف اصلی از ایجاد کانون‌های مداحی فعالیت آنها به عنوان واسطه بین اداره کل تبلیغات اسلامی و مداحان در هر استان و یا شهرستان است. به همین منظور برای آنها مأموریت‌ها و شرح وظایفی تعیین شده است.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: در این تشکیلات چند هدف را دنبال می‌کردیم که یکی از آنها مسائل نظارتی بر کار مداحان، تهیه محتوا برای مداحان، ارتقای سطح علمی برای مداحان و همینطور تطبیق تعریفی که برای مداحان داریم با مداحانی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

● توانایی‌های شخصی، هنر مداحی و اخلاق مؤلفه‌های اصلی فعالیت در حوزه مداحی

وی با اشاره به اینکه در فعالیت این کانون‌ها سه اصل توانایی‌های شخصی، هنر مداحی و خصوصیات اخلاق مداحی را رعایت می‌شود اظهار داشت: در حقیقت کانون مداحان یک تشکیلات مستقل و جدا نیست و ایجاد آن خود اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

● تدوین اساسنامه آموزشگاه‌های مداحی

حجت‌ الاسلام یعقوب دیلمقانی تصریح کرد: یکی از وظایف کانون مداحان ارتقای سطح علمی بوده است. ما طی چند سال اخیر این امر را در سطح استان‌ها پیگیری می‌کنیم به این شکل که در هر سال ۲ یا ۳ کلاس آموزش مداحی بر حسب ظرفیت استان‌ها در سطح کشور ایجاد می‌کردیم، اما امسال به فکر این افتادیم در راستای واسپاری هرچه بیشتر فعالیت‌ها به نیروهای مردمی، به جای این که متولی این کار سازمان تبلیغات باشد، این فعالیت‌ها را به طرف تشکل‌های تخصصی سوق بدهیم. از این رو دستور‌العمل لازم را تدوین کردیم و اساسنامه‌های پیشنهادی هم برای صدور مجوز به آموزشگاه‌های مداحی تهیه کردیم تا بتوانند کار خود را به به صورت کاملا علمی پیگیری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما