تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۱۵۲۶

بیش از ۷۵۰ نفر در سطوح رشته تخصصی تبلیغ تحصیل می‌کنند

بیش از ۷۵۰ نفر در سطوح رشته تخصصی تبلیغ تحصیل می‌کنند
حجت الاسلام محمد حسن نبوی با اشاره به فعالیت های مرکز تخصصی تبلیغ ابراز داشت: مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ ازسال ۷۱ شروع به فعالیت کرد و مقام معظم رهبری نیز در سال ۷۰ در دیدار با اعضای شورای مدیریت حوزه خواستار تشکیل مجموعه‌ای برای تبلیغ تخصصی شده بودند.

وی افزود: در آن زمان آیت الله فاضل لنکرانی(ره) مدیریت مرکز حوزه‌های علمیه را بر عهده داشت که پیگیر تشکیل مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ شد و از همان روزها کار برنامه‌ریزی را شروع کردیم و برنامه‌ای برای تربیت مبلغ در سطح چهار حوزه علمیه طراحی شد و افرادی در این دوره شرکت کردند که حداقل دو سال درس خارج خوانده بودند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: طی هشت دوره از بین داوطلبان جذب و آموزش هایی را ارائه کرد که خروجی‌های آن دوره، نزدیک به ۵۰ نفرشان امروز امام جمعه شهرستان‌ها هستند و عده‌ای در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مشغول تبلیغ و عده‌ای در نهادهای تبلغی مسئولیت دارند و معدل موفقیت خروجی‌های آن رشته قابل قبول بود.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به بازنگری رشته تخصصی تبلیغ یادآور شد: بعد از چند سال رشته تخصصی تبلیغ مورد بازنگری قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که ورودی‌های این رشته بعد از ۱۱ سال تحصیل در حوزه امکان ورود به آن رشته را دارند که زمان دیری است و پیشنهاد شد رشته تخصصی تبلیغ از سطح دو حوزه آغاز شود.

وی با اشاره به شرایط سطح دو رشته تخصصی تبلیغ ابراز داشت: شرکت‌کنندگان در سطح دو این رشته افرادی هستند که لمعتین را خوانده‌اند و بعد از اتمام آن می‌توانند در آزمون ورودی رشته وارد شوند که سه سال و نیم سطح دو تبلیغ را می‌خوانند و بعد وارد سطح سه یا کارشناسی ارشد می‌شوند، در سطح سه تبلیغ هم سه سال تحصیل می‌کنند و بعد وارد سطح چهار می‌شوند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به این که تا امروز حدود ۱۰ دوره در سطح دو رشته تخصصی تبلیغ جذب شده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر تعداد ۴۵۰ نفر در دوره‌های حضوری و غیرحضوری رشته تخصصی تبلیغ مشغول تحصیل هستند که حدود پنج دوره فارغ‌التحصیل و جذب فعالیت‌های مورد نیاز شدند.

حجت اسلام نبوی افزود: تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر در سطح دو فارغ‌التحصیل شده‌اند که بخشی وارد فعالیت و بخشی در حال ادامه تحصیل هستند.

وی علوم قرآن وتفسیر، تفسیر ترتیبی ۱۵ جز از قرآن، یک دوره کامل مباحث کلامی و عقاید، منطق و فلسفه، شبهات فرقه‌های انحرافی و آشنایی با ادیان را از آموزش‌های مباحث کلامی سطح دو حوزه علمیه قم برشمرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم همچنین گفت: در مباحث تاریخی نیز یک دوره تاریخ معصومین، تاریخ سیاسی معاصر و تاریخ تشیع از آغاز غیبت تا امروز را می‌گذرانند.

حجت الاسلام نبوی اخلاق و تربیت، مخاطب‌شناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی تبلیغ و مدیریت مساجد را از دیگر آموزش‌های سطح کارشناسی عنوان کرد.

وی از آموزش مهارتی فن خطابه خبر داد و ابراز داشت: دانش‌پژوهان، گروه‌های مهارتی را می‌گذرانند که افراد سخنرانی می‌کنند و بعد از سخنرانی توسط طلاب دیگر موردنقد قرار می‌گیرند و به وسیله استاد راهنما نقد‌ها مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم تاکید کرد: تاثیر این رشته در افزایش توانمندی مبلغین بسیار بالا بوده به طوری که الان رشته تبلیغ توانسته اساتید فن خطابه کل مراکز آموزشی و سفیران هدایت را تامین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شرایط شرکت در سطح سه و کارشناسی ارشد رشته تخصصی تبلیغ را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: برای حضور در دوره کارشناسی ارشد تبلیغ افراد در یک آزمون ورودی شرکت می‌کنند و هم امتیاز نمرات کل دوره کارشناسی و هم امتیاز امتحانات کتبی موثر است و هم افراد مورد مصاحبه قرار می‌گیرند و توانمندی‌شان در مصاحبه به محک گذاشته می‌شود که بعد از ارزیابی، ممتازین آنها به سطح سه راه پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به نوع آموزش‌های سطح سه رشته تخصصی تبلیغ یادآور شد: دانش‌پژوهان در این سطح نیز تفسیر ترتیبی نیمه دوم قرآن را می‌گذرانند و مباحث کلامی قوی تری نیز مانند کلام جدید به آنان آموزش داده می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم همچنین از وجود گرایش‌های مختلف در آموزش رشته تخصصی تبلیغ خبر داد و عنوان کرد: گرایش هنر و رسانه، خطابه، تبلیغ خارج از کشور و مدیریت مساجد از جمله گرایش‌های سطح کارشناسی ارشد است.

وی افزود: آموزش‌هایی نیز در زمینه ادیان و فرقه‌ها در حد گسترده تری نسبت به سطح دو به مبلغین ارائه می‌شود.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به تعداد فارغ‌التحصیلان سطح کارشناسی ارشد تبلیغ گفت: تعداد ۳۰۰ نفر در دوره‌های حضوری و غیر‌حضوری سطح کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند که تعداد ۱۵۰ نفر نیز طی سه دوره آموزشی از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: فارغ‌التحصیلان این بخش از توانمندی بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند در سازمان‌های فرهنگی و یا به امامت جمعه شهرستان‌ها مشغول شوند یا در زمینه تدریس فن خطابه در مدراس علمیه سراسر کشور فعالیت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما