تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۱۶۷۴
در پی واژگونی يک اتوبوس ايرانی در راه دمشق؛

تردد اتوبوس‌های حامل زائران ايرانی از ۱۲شب تا ۶ صبح ممنوع می‌شود

تردد اتوبوس‌های حامل زائران ايرانی از ۱۲شب تا ۶ صبح ممنوع می‌شود
کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: تردد شبانه اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی در سوریه بخاطر پیشگیری از بروز تصادف، با محدودیت زمانی مواجه می‌شود.

«عبدالمجید کامجو» روز شنبه تاکید کرد: سفارت ایران در دمشق، از مسوولین سوری در نقاط مرزی درخواست کرده است، مانع تردد اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از ۱۲ شب تا ۶ صبح شوند.

وی که به بهانه واژگونی یک اتوبوس ایرانی در راه دمشق با خبرنگاران گفت و گو می‌کرد، اظهار داشت: کاروان‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که راننده و مسافران در این ساعت مشغول استراحت شوند.

یادآور می‌شویم، یک اتوبوس که مربوط به آژانس «شهریاران» تبریز بود، روز جمعه در ۱۱۰ کیلومتری دمشق پس از انحراف از جاده واژگون شد که چهار کشته و ۳۳ مجروح در پی داشت.

به گفته کنسول سفارت ایران در دمشق، برای پیشگیری از حواث مشابه، کاروان‌های زیارتی باید در چهارچوب سازمان حج و زیارت نسبت به انتقال زوار اقدام کنند، ضمن اینکه نمایندگان رسمی حج و زیارت در مبادی ورودی و خروجی مرزهای رسمی ایران به سوریه مانع تردد اتوبوس‌های فاقد مجوز می‌شوند.

کامجو از مراکز کنترل مرزی شامل پلیس مهاجرین و اتباع بیگانه در کشورمان نیز خواست حین بررسی مدارک تردد عوامل کاوران‌ها، مجوز سازمان حج و زیارت را هم رویت کنند.

این مسوول ایرانی، آموزش‌های کافی به عوامل کاروان‌ها برای تامین امنیت زائران را مهم دانست، اما بر این نکته تاکید کرد که زائران باید نسبت به ثبت‌نام در کاروان‌های مجاز نهایت دقت را داشته باشند.

کنسول سفارت ایران در دمشق گفت: کاروان‌های زیارتی باید در تمام مراحل سفر در انتقال زائران به سوریه، احساس مسوولیت کامل داشته باشند.

کامجو که در زمان کوتاهی پس از بروز تصادف به محل وقوع حادثه عزیمت کرده بود، درباره جزئیات آن اظهار داشت: در ساعت پنج و سی دقیقه صبح روز جمعه، اتوبوس حامل زائران ایرانی در منطقه «البریج» در حومه استان «حمص» سوریه واژگون شد.

وی افزود: راننده اتوبوس پس از طی دو ساعت وسی دقیقه تا سه ساعت از مرز ترکیه و سوریه دچار خواب آلودگی شد که ابتدا ماشین به سمت چپ منحرف و سپس به دلیل عدم کنترل راننده شدیدا به سمت راست منحرف و به پهلو واژگون شد.

کنسول سفارت ایران گفت: همه مسافرین در حین حادثه خواب بودند و ضمن واژگون شدن اتوبوس، مسافرینی که در سمت راست اتوبوس نشسته بودند، اکثرا با سر به شیشه و ستون اتوبوس برخورد کردند که حین غلتیدن ماشین سرها و بدن‌هایشان بشدت آسیب دید.

کامجو تصریح کرد: در این حادثه ۴ نفر کشته و ۳۳ نفر دیگر زخمی شدند که مجروحان به مراکز درمانی منتقل شدند و حال دو نفر وخیم است.

وی گفت: یکی از مجروحان در حالت کمای عمیق با هوشیاری ۳ تا ۴ درصد در بیمارستان «دوما» در حومه دمشق بسر می‌برد و دیگری به علت ضربه مغزی شده و با هوشیاری ۱۴ درصد در بیمارستان «باصل» در منطقه دیر العطیه در ۸۰ کیلومتری دمشق بستری شده است.

کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق تاکید کرد: کاروان مذکور فاقد مجوز از سازمان حج و زیارت بوده و راننده آن نیز تجربه کافی برای رانندگی در چنین مسافت‌هایی را نداشته است.

وی گفت: طبق قانون سوریه راننده باید به مدت ۱۰ الی ۳۰ روز تحت بازداشت باشد.

۱۹ آبان نیز یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی در راه رسیدن به دمشق، در منطقه قاره واقع در  ۸۰ کیلومتری شمال شرق پایتخت سوریه واژگون شد و چهار نفر کشته و تقریبا تمام مسافران مجروح شدند.

همچنین ۱۲ آذرماه نیز یک اتوبوس ایرانی که در حال تعمیر جزئی در تعمیرگاه دمشق بود، منفجر شد که خالی از زائر بود، اما کمک راننده، تعمیرکار و یک رهگذر کشته شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما