تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۴
۰
کد مطلب : ۱۱۷۹۲

بررسی نوحه‌خوانی ایران با محوریت نوحه‌های شوشتر

بررسی نوحه‌خوانی ایران با محوریت نوحه‌های شوشتر
متین رضوانی‌پور، پژوهشگر،‌ در گفت‌وگو با خیمه گفت:«نوحه‌های قدیمی بر اساس موسیقی ردیف دستگاهی بوده زیرا در آن زمان، هیچ نوع دیگری از موسیقی نبوده و بالطبع موسیقی مذهبی نیز از این مدل الگوبرداری می‌کرد. اما از اواخر دهه شصت، سبک نویی وارد جریان نوحه‌خوانی شده است.»

وی توضیح داد در بخش اول نشست «ساختارشناسی سبک‌های جدید و قدیم نوحه‌خوانی»، میزگرد ساختارشناسی سبك‌های نوحه با حضور محمدهاشم احمد‌وند، خواننده و ردیف‌دان ایرانی و پژوهشگر موسیقی مذهبی ایران، محمدجواد بشارتی، كارشناس موسیقی، سردبیر و نویسنده برنامه‌های رادیویی و نوازنده مدرس سنتور و هم‌چنین عباس آزاد، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و نوازنده و مدرس ساز نی و سه‌تار برگزار می‌شود.

در بخش دوم برنامه متین رضوانی‌پور، مولف كتاب «نوحه‌خواني درايران» به بررسی نوحه‌های شوشتر می‌پردازد.

وی در خصوص ویژگی‌ نوحه‌های شوشتر گفت:«من از بهمن سال گذشته در شوشتر زندگی کردم و در این مدت توانستم با بیش از پنجاه نوحه‌خوان، مصاحبه داشته باشم و ۱۲۱ نوحه را جمع‌آوری کنم و آنها را به لحاظ دستگاه‌های موسیقی مورد بررسی قرار داده‌ام.»

وی اضافه کرد که در این نشست، درباره حدود ۱۰ نمونه از این نوحه‌ها توضیح خواهد داد.

رضوانی‌پور اعلام کرد که درصدد است تا نوحه‌هایی را که در شوشتر گردآوری کرده، در قالب کتابی به چاپ برساند و در آن، درباره نت‌نویسی این نوحه‌ها نیز توضیحاتی ارائه دهد.

رضوانی‌پور افزود:«نوحه‌‌های شوشتر بر روی ترانه‌های امروزی موثر بوده است و یکی از بارزترین ویژگی‌های آن این است که در دستگاه‌هایی نظیر آواز بیات اصفهان و همایون اجرا می‌شود که نوحه‌های سایر مناطق کشور، در آن اجرا نمی‌شود.»

براساس گفته رضوانی‌پور، نوحه‌‌های شوشتر دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها نوحه‌‌خوانی عربی-فارسی و نوحه فی‌المرثیه است .

چهل و هشتمین نشست تخصصی موسیقی دستگاهی با محوریت سبک شناسی و ساختارشناسی نوحه خوانی ایران، ساعت ۱۷ تا ۱۹، جمعه، ۹ بهمن، در تالار رودکی برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما