تاریخ انتشار
جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۰۲:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۱۸۱۶

بلاتكلیفی هزاران زائر كربلای معلا در مرز شلمچه

بلاتكلیفی هزاران زائر كربلای معلا در مرز شلمچه
از روز سه‌شنبه تاکنون لحظه به لحظه بر تعداد زوار بارگاه ملکوتی اباعبدالله الحسین (ع) افزوده می‌شود.

شب سه‌شنبه با وجود برودت بیش از حد هوا در شلمچه، تعداد کثیری از مردم شب را در ورودی پل نوی شلمچه به صبح رساندند تا شاید اجازه عزیمت به کربلای معلا را بیابند.

اکثر جمعیت حاضر در مرز شلمچه کاروان‌های غیرمجازی هستند که سازمان حج و زیارت متولی آنها نیست و به این دلیل ماموران گمرک مستقر در مرز شلمچه حاضر به خروجی دادن به آنها نیستند.

تعدادی از این کاروان‌ها قرار است با پای پیاده عازم کربلا شوند این عده نیز در اعتراض به سرگردانی در مرز شب گذشته و صبح امروز با برگزاری آیین عزاداری خواستار اجازه دادن برای خروج از مرز شدند.

با وجود خیل عظیم جمعیت مستقر در مرز شلمچه، تاکنون هیچ‌گونه تمهیداتی از سوی مسئولان خرمشهری برای اسکان و در اختیار قراردادن امکانات رفاهی به این زائران اندیشیده نشده و فقط خدمات اولیه‌ای در محل یادمان شهدای شلمچه برای این زائران در نظر گرفته شده است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای زایران و انبوه جمعیت نیست به ‌گونه‌ای که برخی از این زائران که موفق به عبور به عراق نشده و مجبور به اقامت در مرز شلمچه هستند با کمترین تجهیزات و وسایل و در سخت‌ترین شرایط شب را به صبح‌ و به امید عزیمت به کربلا در فردای آن روز گذراندند.

اما نکته تأمل برانگیزتر آن است که در حالی‌که طی دو روز گذشته بیش از 5 هزار نفر به صورت انفرادی از مرز شلمچه به عراق رفته‌اند به یک باره و از روز سه‌شنبه از عبور زائران انفرادی به عراق به دلایل امنیتی جلوگیری شده است.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که طی این روزها شلمچه بیش از پیش شاهد حضور خیل عظیم زائران انفرادی است و ازدحام جمعیت به حدی است که تا چند کیلومتر از مسیر شلمچه را در برگرفته است. نبود امکانات کافی از یک سو و ناهماهنگی و سردرگمی این زائران از سوی دیگر شرایط بسیار پیچیده‌ای را در شلمچه به ‌وجود آورده است.

این شرایط در حالی‌ است که با رسیدن زائرانی که از نقاط دیگر با پای پیاده به شلمچه رسیده‌اند و پیوستن آنها به دیگر زائران، هر لحظه بر تعداد و خیل جمعیت افزوده می‌شود.

در همین زمینه مسئولان خرمشهری و متولیان امر صحبت‌های ضد و نقیض فراوانی را در زمینه مجاز و یا ممنوع بودن عبور زائران انفرادی به عراق را نقل می‌کنند.

مسئول یادمان شلمچه روز گذشته اعلام کرد امسال بیش از ۱۵ هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی به صورت پیاده رهسپار کربلا می‌شوند و کار تردد زوار همچون روزهای گذشته ادامه دارد.

مرتضی خلیلی تصریح کرد: در روزهای گذشته بیش از ۵ هزار نفر از زائران به صورت دسته‌جات پیاده عزاداری از مرز شلمچه عبور کرده‌اند.فرماندار خرمشهر در این زمینه اظهار داشت: خروج مسافران از مرز شلمچه برای زائران با ویزای انفرادی ممنوع است.عبدالله حسینی افزود: طبق توافقات انجام شده با کشور عراق، حفظ امینت جان زائران از سوی دولت عراق فقط با مجوز سازمان حج و زیارت امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی با گروه‌های زیادی از زائران که بدون مجوز سازمان حج و زیارت اصرار به عبور و خروج از مرز شلمچه را دارند مواجه هستیم، ادامه داد: تدابیر لازم فقط برای زائران قانونی عتبات عالیات اندیشیده شده است.

فرماندار خرمشهر تأکید کرد: از تردد زائران انفرادی از مرز شلمچه به عراق جلوگیری می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی و در حالی‌ که از یک سو عبور زائران به عراق ممنوع بوده و از سوی دیگر تمهیدات و امکانات لازم برای اسکان این افراد وجود ندارد باید دید که در نهایت چه سرنوشتی در انتظار این زائران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما