تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۱۹۲۸
حجت‌الاسلام کاویانی آرانی:

مراسم كتاب سال حوزه، برنامه‌ریزی گسترده‌تری می‌خواهد

مراسم كتاب سال حوزه، برنامه‌ریزی گسترده‌تری می‌خواهد
مولف اثر «روانشناسی و تبلیغات» تصریح كرد: اگرچه اطلاع دقیقی از نحوه برگزاری این مراسم در سال‌های گذشته ندارم، اما می‌توانم بگویم كه این مراسم امسال از لحاظ برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و ارایه محتوای مناسب بسیار ضعیف انجام شد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این كه «اجرای با برنامه و رضایتمندانه مراسم، كار چندان سختی نیست» یادآور شد‌: البته داوری‌ها مناسب و مطلوب صورت گرفته بود كه این امر نشان از وجود هیات داوران قوی برای كتاب سال حوزه می‌دهد.

وی در مورد کتاب«روانشناسی و تبلیغات» توضیح داد: نوشتار حاضر با تاكید بر تبلیغ دین بر اساس یافته‌های روانشناسی و گرایشات مختلف، به گونه‌ای تالیف شده كه دستورالعمل‌های دینی و ابلاغی را در اختیار مبلغان قرار می‌دهد.

حجت الاسلام كاویانی با اشاره به این كه مخاطب اصلی این نوشتار، مبلغان حوزه علمیه‌اند، بیان داشت: تمامی تكنیك‌های روانشناسی در این كتاب با مثال‌ها و نمونه‌های دینی بیان شده‌اند، لذا علاوه بر مبلغان حوزه، ستادهای تبلیغاتی سیاسی و اجتماعی نیز می‌توانند از این اثر استفاده كنند.

نویسنده اثر برگزیده «روانشناسی و تبلیغات» با تاكید بر این كه بیش از ۱۰۰ تكنیك روانشناسی در این اثر بیان شده است، توضیح داد: برای نمونه، یكی از مباحث روانشناسی درباره «تكنیك حساسیت‌زدایی‌» است كه این مساله با یك عبارت ساده بدون اصطلاحات علمی توضیح داده شده و نیازهای مبلغان برای استفاده از این تكنیك تشریح و همچنین تكنیك «روش درمانی بیزاری‌آور» در روانشناسی نیز برای احتیاط مبلغان با مثال تشریح شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین كاویانی، منابع این اثر را متعدد و از ماخذهای فارسی و انگلیسی دانست و اظهار داشت: علاوه بر آثار روانشناسی، متون دینی درباره تكنیك‌های تبلیغ و همچنین یافته‌های شخصی حضوری و میدانی‌ برای تالیف این اثر استفاده شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ویژگی دوم این اثر را نگاه دینی آن به بحث‌های روانشناسی دانست و افزود: بسیاری از افراد مطالبی به صورت اینترنتی یا پژوهش‌های گذشته درباره این مبحث ارایه كرده‌اند، اما كتابی پژوهشی تاكنون در این زمینه تالیف نشده است.

وی یكی از فصول با اهمیت كتاب را فصل «مدل اسلامی تبلیغات» دانست و عنوان كرد: این مبحث بسیار با اهمیت است. بر اساس این مدل، شیوه متعارف حوزه و استنباط از دین با چند زیر مجموعه «مدل محتوایی، جریانی و ساختاری» طراحی شده و هر كدام جهت‌گیری ویژه‌ای دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما