تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۲۰۹۳
گام بلند کارگردان‌های مسلمان؛

نمایش چهره جدید اسلام در جشنواره فیلم برلین

نمایش چهره جدید اسلام در جشنواره فیلم برلین
به گزارش هالیوود ریپورتر، «برهان قربانی» کارگردان فیلم شهادت اظهار داشت: حدود ۱۰ سال از یازدهم سپتامبر گذشته اما این موضوعات از تیتر روزنامه‌ها به سینماها رفته است.

در فیلم «شهادت» که برای نخستین بار روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش در می‌آید داستان سه مسلمانی روایت می‌شود که در آلمان زندگی کرده و در راه حفظ هویت‌های دینی و فرهنگی خود مبارزه می‌کنند. این فیلم نگاهی به رویکرد اسلام به مسائل اجتماعی مناقشه برانگیز مسلمانانی دارد که در کشورهای مسیحی زندگی می‌کنند.

«قربانی» که خود در آلمان بزرگ شده و افغانی‌تبار است گفت: در دوران کودکی دعای «ای پدر مقدس که در آسمان‌ها هستی» را پیش از سوره فاتحه یاد گرفتم. این فیلم درباره تناقضاتی است که افراد برای زندگی در هر دو فرهنگ با آن رو به رو می‌شوند. درباره زندگی در فرهنگی است که فرد به واقع به آن تعلق ندارد و به نوعی هویت وی را به چالش می‌کشد.

وی افزود: کلیشه‌های رسانه‌ها بسیار قوی هستند. من یک مسلمان هستم اما بسیاری از ما مسلمانان علاقه‌ای به دنبال کردن داستان‌های رسانه‌ای نشان نمی‌دهیم و تنها در هراس و وحشت خود از این فرهنگ جدید غرق شده و هیچ تحقیقی درباره آن انجام نداده‌ایم و هیچ پرسشی مطرح نمی‌کنیم. در نظر من این فیلم تلاشی برای درگیر کردن اسلام در جامعه و آغاز گفتگو است تا باعث شویم مردم درباره اسلام صحبت کنند.

شاهرخ خان ستاره فیلم‌های بالیوودی هندوستان با فیلمی در جشنواره فیلم برلین حاضر شده که با فیلم‌های فانتزی بالیوودی وی متفاوت است، فیلم «اسم من خان است» روایتگر داستان مردی است که در فرودگاهی به علت داشتن اسمی که به اسامی مسلمانان شبیه است دستگیر شده و تحت بازجویی قرار می‌گیرد.

فیلم «در مسیر» به کارگردانی یاسمیلا زبانیک که روز پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه اکران می‌شود رویکردهای بوسنی را نسبت به بنیادگرایی اسلامی مورد بررسی قرار داده است. این فیلم نیز چون فیلم شهادت تلاش می‌کند افراد حقیقی را که در پس تیترهای احساساتی رسانه‌ها قرار دارند یافته و معرفی کند.

شاید بتوان فیلم «وقتی ما رفتیم» را از نمونه‌هایی دانست که به موضوع مناقشه برانگیزی چون «قتل‌های ناموسی» پرداخته اما در نهایت این امر را تبیین کرده است که برخلاف آنچه رسانه‌های غربی ارائه می‌دهند، این اتفاقات ارتباطی با ایدئولوژی دینی اسلام ندارد‌.

فئو آلداگ کارگردان اتریشی این فیلم اظهار داشت: قتل‌های ناموسی بسیار قدیمی‌تر از اسلام و هر دین دیگری است و هیچ اشاره‌ای در کتاب مقدس اسلام نشده است، این امر سوء‌استفاده از دین است.

زبانیک در رابطه با کارگردان‌ها و فیلم‌هایی که موضوعات مربوط به مسلمانان را به تصویر کشیده‌اند گفت: رفتار رسانه‌ها با اسلام همواره سیاه و سفید بوده است هیچکس به واقع و با جدیت درباره اسلام صحبت نمی‌کند. امیدوارم فیلم من بتواند گفتگویی را آغاز کند. امیدواریم مخاطب این جشنواره بتواند هر دو طرف را ببیند.

شصتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین از ۱۱ تا ۲۱ فوریه ( ۲۲ بهمن تا ۲ اسفند ماه) برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما