تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۲۲۱۵
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی:

بودجه فرهنگی باید به درستی مدیریت شود

بودجه فرهنگی باید به درستی مدیریت شود
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با بودجه فرهنگی کشور در سال ۸۹ گفت: فرهنگ از اصول همه تمدن‌ها است و پرداختن به فرهنگ آحاد و افراد جامعه، ایجاد بسترها و زمینه‌هایی برای رشد و تعالی برای بقیه زمینه‌های حیات یک اجتماع است.

توسعه فرهنگی عامل توسعه همه جانبه

وی افزود: اگر به فرهنگ خوب بپردازیم و توسعه فرهنگی همه جانبه به معنای توسعه فرهنگی الهی داشته باشیم می‌توانیم انتظار توسعه صحیح، منطقی و عدالت محور اقتصادی هم داشته باشیم که در کنار آن توسعه صحیح سیاسی مطرح می‌شود و همچنین در زمینه نظم و انصباط اجتماعی هم رشد داشته باشیم، وقتی فرهنگ متعالی شد و انسان‌ها را در گردونه تربیتی صحیح قرار دادیم سایر عناصر اجتماعی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی کفت: ضرورت مسئله فرهنگ بسیار واضح است، به ویژه درحال حاضر که ارتباطات با سراسر دنیا تسهیل شده و تقابل‌های فرهنگی و تمدنی و همچنین تعاملات هم از آن تأثیر گرفته است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان انکار کرد که مسائل سیاسی و اقتصادی در مسائل فرهنگی تأثیر‌گذار است اما در تمام حوزه‌ها انسان‌هایی از نظر تصمیم سازی و تصمیم‌گیری و مدیریت مشغول هستند که دارای فرهنگ هستند و آن ساختار خود دارای یک فرهنگ است، اگر این فرهنگ الهی شود و با منطقی که خداوند در قرآن تشریح کرده منتبطق شود ما شاهد رشد و توسعه عدالت محور از فضای کنونی خواهیم بود.

سید جواد موسوی هوایی تصریح کرد: تعبیر زیبای مقام معظم رهبری که فرهنگ مظلوم است و مظلوم واقع شده حاکی از تسلط ایشان به فضاهای مختلفی است که در درون حاکمیت و بیرون آن میان مردم مطرح است.

فرهنگ دینی مظلوم‌تر از فرهنگ عمومی است

وی همچنین گفت: در سازمان تبلیغات اسلامی فرهنگ عمومی را در قالب فرهنگ دینی درنظر می‌گیریم، نکته اصلی اینجا است درحالی که فرهنگ هنوز از مظلومیت در نیامده، باید گفت که فرهنگ دینی بسیار مظلوم تر از فرهنگ عمومی و اصل مسائل فرهنگی است، از این رو باید این مسائل را به شدت مورد توجه قرار دهیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: جمهوری اسلامی مبتنی بر خون شهدا و ارواح طیبه آنها است و در این زمینه برای این که بتوانیم پاسخگو باشیم و بتوانیم اهداف و آرمان‌هایی که اسلام، قرآن و اهل بیت تشریح کرده‌اند را تحقق بخشیم، مستلزم داشتن ابزارها و امکاناتی است که یکی از آنها توجه به مسائل فرهنگ دینی در بحث بودجه است. در لایحه پیشنهادی بودجه مسئله فرهنگ دینی چندان مورد توجه قرار نگرفته و ما در این زمینه با مشکلاتی رو به رو می‌شویم؛ اما در کمیسیون فرهنگی تلاش‌هایی صورت گرفته و ما امیدواریم که این تلاشها به ثمر برسد.

ضرورت مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای بودجه فرهنگی

حجت‌الاسلام موسوی هوایی گفت: برای رسیدن به اهداف خود و برآوردن انتظارات شوراهای ناظر نیازمند بودجه هستیم اما مسئله اصلی تنها بودجه نیست، بلکه مصرف صحیح بودجه، مدیریت محیط تعاملی و استفاده از ظرفیت‌های سایر نهادهای فرهنگی به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگ دینی و مسئله هم‌افزایی که در این بین باید وجود داشته باشد نیز باید نظر گرفته شود. بنابراین بودجه یکی از عناصر مهم در مسئله تبلیغات، نشر فرهنگ و معارف دینی است، اما در این میان از نقش مدیریت، برنامه‌ریزی فرهنگ دینی است که همه در این رابطه هم عقیده هستند که سازمان تبلیغات در این رابطه بسیار موفق بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما