تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۲۳۱۲
بقایی در مراسم معرفی مدیر پایگاه جهانی كلیساهای تاریخی ایران:

وظیفه اصلی ماست كه درهای كلیساها را به روی مردم باز كنیم

وظیفه اصلی ماست كه درهای كلیساها را به روی مردم باز كنیم
حمید بقایی، صبح امروز، در مراسمی در محل كلیسای مریم مقدس واقع در خیابان میرزا كوچك خان تهران، شرلی آوودیان را به عنوان مدیر پایگاه میراث جهانی كلیساهای تاریخی ایران معرفی كرد.

بقایی در این مراسم با اشاره به این‌كه ادیان و اعتقاد به دین، فصل مشترک همه انسانهاست، افزود: بین خداپرستی موجود در ادیان اسلام، مسیحیت و یهود تفاوتی وجود ندارد. از یک جهت فصل مشتركی داریم و آن، این است كه می‌خواهیم خدا را عبادت كنیم و معتقدیم كه این دنیا یك مبدا هستی دارد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در طول تاریخ هر مجموعه‌ای كه دینداری را در بین مردم از بین برده مدت زیادی موفق نبوده است. نمونه بارز آن، اتحاد جماهیر شوروی است كه در آن زمان، مساجد، كلیساها و كنیسه‌های موجود در این سرزمین را به انبار تبدیل كرده بودند.

او با تأكید بر این‌كه تكریم و احترام به رابطه بین انسان‌ها ما را به فطرت خدا باز می‌گرداند گفت: بین ادیان موجود در ایران بكار بردن لفظ هم‌زیستی ایرانیان و ارامنه غلط است. این موضوع بیانگر این نكته است كه خلق و خوی انسانیت را مبنای كار خود قرار داده‌ایم.


مادر سیدالشهداء(ع) دختر یزدگرد پادشاه ساسانی است

معاون رئیس جمهور با بیان این‌كه ما مسلمانان با مسیحیان یک پیوند داریم گفت: پیوند عمیق‌تر این است كه معتقدیم؛ مادر حضرت مهدی(عج) شاهزاده ای مسیحی مسلمان شده و نوه امپراطور رم بود كه شجره وی به حواریون می‌رسد و روزی مهدی موعود (عج) ظهور خواهند كرد و یكی از همراهان ایشان نیز حضرت مسیح(ع)خواهند بود.

همچنین معتقدیم كه مادر سیدالشهداء(ع) نیز دختر یزدگرد پادشاه ساسانی است كه به اسلام گرویده است.

این مقام مسئول با اشاره به مادر حضرت مهدی(ع) افزود: این موضوع بیانگر پیوند انسانی ما با سایر جوامع دینی است. شاید این حكت الهی نهفته است و به راحتی نمی‌توان از كنار این موضوع گذشت.

او افزود: انسانهای پاك برای گرفتن حاجت و تقدس به این مكان‌های مقدس می آیند همه این موارد ارزشمند است و نگاه ما نسبت به اماكن مقدس سایر ادیان نیز مقدس است.

بقایی با اشاره به اینكه ثبت جهانی كلیساهای ایران افتخارآمیز است بیان داشت: وظیفه اصلی ماست كه درهای كلیساها را به روی مردم باز كنیم تا آنها با عظمت این آثار آشنا شوند.

او از اعضای شورای خلیفه گری ارامنه و مسئولان مرتبط به این موضوع خواست تا در معرفی كلیساهای دینی و معنوی كشور به دنیا با سازمان میراث فرهنگی مشاركت كنند.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی؛ با معرفی كلیساهای دینی و معنوی كشور به دنیا به دنیا اعلام می‌كنیم كه ما ایرانیان، در طول تاریخ همواره خداپرست و یگانه‌پرست بوده‌ایم. زمانی كه در رم باستان مسیحیان قتل عام می‌شدند آنها به دلیل وحدانیت نظام سیاسی آن زمان ایران، به ایرانیان پناه آوردند.

او اظهار امیدواری كرد كه با یاری مسئولان مرتبط، این مجموعه‌های نفیس در برابر دید جهانیان و خود ایرانیان قرار گیرند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از تهیه طرحی در راستای توسعه گردشگری مذهبی خبر داد و افزود: در این طرح، اماكن مذهبی و مقدس بر روی بازدیدكنندگان گشوده می‌شوند. این، قدم بزرگی است زیرا این مهم، نیاز نسل جوان امروز است و ایران می‌تواند مینیاتوری از این همدلی میان اقوام و ادیان مختلف باشد.

در این مراسم، آوودیان، حكم مدیریت پایگاه جهانی كلیساهای تاریخی ایران را از رئیس سازمان میراث فرهنگی دریافت كرد.

پس از آن بقایی از نمایشگاهی از پوشاك زنان ارامنه در برخی نقاط و كشورها مانند ایروان، لبنان، قفقاز، اصفهان، ابزارآلات جمع‌آوری شده از كلیساهای مختلف ایران، آثار نقاشی و مجسمه سازی هنرمندان ارمنی مقیم در ایران واقع در این كلیسا بازدید كرد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما