تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۶
۰
کد مطلب : ۱۲۷۷۶
از سوی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات

هیئات مذهبی به پنج دسته تقسیم شدند

هیئات مذهبی به پنج دسته تقسیم شدند
جامعه: مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به شرایطی که هئیت‌های مذهبی باید برای دریافت مجوز احراز کنند و نظارت‌هایی که روی ارکان این هئیت‌ها صورت می‌گیرد گفت: از تقسیم هیئت‌های مذهبی به ۵ دسته و تعیین چهار رکن ضروری برای آنها خبر داد.

حجت الاسلام یعقوب دیلمقانی مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت دهه فاطمیه اظهار داشت: براساس آخرین آمار تعداد هیئت‌های بانوان به صورت مستقل ۳۳۶۳ هئیت اعلام شده است.

وی افزود: هیئت‌های مذهبی در حال حاضر در سه شکل فعالیت می‌کند. هیئت‌های برادران، خواهران و هیئت‌هایی که دارای بخش‌هایی برای برادران و بخش‌هایی نیز برای خواهران هستند.

حجت الاسلام دیلمقانی اظهار داشت که هیئت‌های مذهبی می‌توانند درخواست خود را پس از احراز شرایط مد نظر ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و شهرستان‌ها برای دریافت مجوز هر کدام از سه شکل ارائه کنند.

تقسیم هیئت‌های مذهبی به ۵ دسته
وی با اشاره به اینکه هیئت‌ها مشخصه‌های خاصی دارند و به پنج دسته تقسیم می‌شوند، گفت: هیئت‌های دسته اول با حضور عده‌ای تشکیل می‌شود که به ارزش‌ها و اهداف انقلاب و اسلام ناب دسترسی پیدا نمی‌کنند بلکه مضر هم هستند، این دسته تعداد اندک و انگشت شماری هستند و با فرایند خاصی اینها را مشخص می‌کنیم.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: دسته دوم از هئیت‌ها مضر نیستند اما بی‌خاصیت یا کم‌خاصیت تلقی می‌شوند. این هئیت با حضور عده‌ای تشکیل می‌شود که باتوجه به شرایط خود به اهداف مورد نظر اسلام و نظام دسترسی پیدا نمی‌کنند. دسته سوم هیئت‌ها دارای استانداردهای لازم هستند، استانداردهایی که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شده است.

وی دسته چهارم را هیئت‌های نمونه و الگو معرفی کرد که بالاتر از الگوهای تعیین شده حرکت می‌کنند، اما دسته پنجم هیئت‌های پیشتاز هستند که از آن با عنوان هیئت‌های شاخص یاد می‌شود و می‌توانند در سطح استان، شهرستان و کشور مطرح باشند.

مدیر اداره کل تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی با اشاره به اینکه هدف رساندن هئیت‌های دسته دوم به دسته سوم است گفت: نظر ما این است که دسته دوم به دسته سوم ارتقا یابد. برای این امر برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده ایم از جمله اینکه هیئتی خواستار درخواست مجوز است اما شرایط لازم را ندارد با ارائه تعهدی‌، خود را متعهد می‌کند که به استانداردهای لازم برسد.

مبلغان هیئت‌ها باید مورد تأیید باشند
وی یکی از شرایط لازم برای کسب مجوز را داشتن مبلغ و یا مبلغه‌ای دانست که از طرف سازمان تبلیغات اسلامی مورد تأیید قرار گرفته است.

دیلمقانی با تصدیق اینکه احراز تمام شرایط برای یک هیئت مذهبی مدت زمانی به طول می‌انجامد گفت: در این رابطه با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم که از جمله آنها می‌توان به تعداد مبلغان و مبلغات نسبت به تشکل‌های دینی اشاره کرد. برای این منظور اعتبارات استانی هم در نظر گرفته شده اما محدودیت‌ها وجود دارد.

فعالیت قرآنی هیئت‌ها شرطی برای دریافت مجوز
حجت الاسلام یعقوب دیلمقانی با اشاره به این که یکی از شرایط اعطای مجوز این است که در هئیت‌ها برنامه‌های قرآن وجود داشته باشد گفت: این برنامه‌ها مستلزم داشتن مربی قرآنی است که به تأیید دارالقرآن رسیده باشد. کمبود مربی قرآنی قابل تأمین است و در جایی که کمبود مربی وجود داشته باشد ادارات کل تبلیغات اسلامی اقدام به تشکیل کلاس‌های تربیت مربی قرآن می‌کند، هئیتی که خواستار دریافت مجوز است باید چند نفر را برای شرکت در این کلاس‌های مربیگری معرفی کند.

ضرورت چهار رکن مذهبی برای هیئت‌ها
وی گفت: در یک هیئت مذهبی چهار رکن مذهبی ضروری است. مداح، مربی قرآن، مبلغ و مسئول هیئت است. مبلغ از نظر بخش اعزام نظارت می‌شود، مربی تحت نظارت دارالقرآن است و مداح نیز براساس فعالیت‌های کانون مداحان عمل می‌کند و نظارت هر کدام از این ارکان به بخشی مربوط می‌شود که هرکدام زیر نظر آن فعالیت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما