تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۲۸۴۸

دومین نشست کمیته بررسی رفتارهای نامناسب با زائران ایرانی

دومین نشست کمیته بررسی رفتارهای نامناسب با زائران ایرانی
«حشمت‌الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: راهکار دیگری که در این ارتباط دنبال می‌شود این است که وزارت خارجه قراردادهای غیرقابل عدولی را با طرف‌های سوری و عراقی منعقد کند.

وی افزود: درخصوص مشکلاتی هم که ایرانیان در عربستان با آن مواجه هستند باید مذاکرات سیاسی لازم در این خصوص صورت گیرد.

رئیس کمیته پیگیری برخورد نامناسب با زائران ایرانی در عتبات عالیات سوریه و عربستان در ادامه از برپایی نشست مشترک اعضای این کمیته با مسئولان ذی‌ربط در وزارت خارجه، راه و ترابری، حج و اوقاف و گردشگری در عصر سه شنبه- امروز- خبرداد.

وی افزود: در آخرین نشستی که هفته قبل از سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه برگزار شد دستگاه‌های مربوطه گزارشی از عملکرد خود در این ارتباط را ارائه دادند.

فلاحت‌پیشه گفت: موضوع مهم این است که زائران ایرانی در کشورهای سوریه، عراق و عربستان مواجه با رفتارهای توهین‌آمیزی هستند که این برخورد به هیچ عنوان در شأن ایرانی‌ها نیست.

نماینده اسلام آباد غرب خاطرنشان کرد:حضور سالیانه نزدیک به ۲ میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات، عربستان و سوریه به عنوان نعمتی برای کشورهای میزبان و برگ برنده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باید به حساب آید در حالیکه وضعیت کنونی عکس این موضوع را تداعی می‌کند.

وی افزود: متاسفانه میزبانان ما در این سه کشوربه گونه‌ای با زائران ایرانی برخورد می‌کنند که این مسئله را از منظر ضعف نشان دهند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی شرکت‌های توریستی اظهار داشت: برخی شرکت‌های توریستی با هم‌دستی که با برخی افراد و مسئولان در این سه کشور دارند با زائران ایرانی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که در مجموع به آنها ظلم می‌شود.

فلاحت‌پیشه با اعلام این موضوع که ۵۰ درصد سفرهای زائران ایرانی به سوریه به صورت غیرمجاز انجام می‌گیرد اظهار داشت: در این بین شرکت‌های توریستی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند نزدیک به یک میلیون از زائران دریافت می‌کنند اما در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر برای آنها هزینه نمی‌کنند.

وی افزود: در این ارتباط حتی مشاهده شده که برای اینکه یک یا دو شب پول هتل داده نشود زائران را به مدت یکی دو شبانه روز در لابی هتل‌ها و یا فرودگاه معطل نگه می‌دارند.

رئیس کمیته پیگیری برخوردهای نامناسب با زائران ایرانی اظهار داشت: متاسفانه در سوریه به خلاف انتظاری که به عنوان یک کشور دوست از آنها می رود ۳۵ دلار نیز به عنوان خروجی مسافر از ایرانی‌ها دریافت می‌کنند در حالی که در هیچ جای دنیا این کار مرسوم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مشکلات زائران ایرانی در عراق گفت: متاسفانه مرز عراق به تعهدات خودش عمل نمی‌کند و در حالی که قرارداد تردد زائران ایرانی با وزارت خارجه این کشور منعقد شده است اما وزارت کشور عملا به عنوان مسئول اجرایی اقدام می‌کند لذا زیر بار تعهدات توافق شده نمی‌رود و حداقل امکانات به زائران داده می‌شود.

فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارش‌های مردمی و حتی اعتراضاتی که از سوی برخی نمایندگان در مورد نحوه برخورد با زائران ایرانی در عربستان، عتبات عالیات و سوریه مطرح شد کمیته ای به سرپرستی آقای جویجری عضو کمیسیون امنیت ملی در حال حاضر مشغول پیگیری مشکلات زائران ایران در مرز عراق می باشد.

وی افزود: با توجه به این که هدف این بود که موازی کاری نشود مقرر شد تا آقای جویجری به نمایندگی از کمیته کمیسیون امنیت ملی در هیاتی که از کمیسیون فرهنگی بررسی این موضوع را دنبال می‌کنند حضور داشته باشد و کمیسیون فرهنگی نیز نماینده خودشان را به ما معرفی کنند.

وی افزود: اعضای کمیته پیگیری رفتار نامناسب با زائران ایرانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در عتبات عالیات، سوریه و عربستان را آقایان شبیب جویجری، عوض حیدرپور، محمود شهریاری و فاطمه آلیا تشکیل می‌دهند.
مرجع : خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما