تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۶
۰
کد مطلب : ۱۲۹۲۰

مداحان قدرت تشخيص حق و باطل را در مردم ايجاد كنند

مداحان قدرت تشخيص حق و باطل را در مردم ايجاد كنند
جامعه: نماينده ولی‌فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در جمع مداحان اهل بيت(ع) يكی از ضرورت‌های كاری آنها را شناساندن حق و باطل و دادن قدرت تشخيص بين اين دو عنوان كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين علی محمدی، نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه عصر روز گذشته، ۱۹ ارديبهشت ماه، در مراسم افتتاحيه دومين دوره از كلاس‌های تخصصی آموزش مداحی ويژه بانوان كه در مكتب‌الزينب(س) برگزار شد، كاملترين كلامی كه در مورد مداحی لازم و واجب است را سخن مقام معظم رهبری در اين‌باره دانست كه می‌فرمايند: در شعر شما، كتاب شما و آهنگ شما اثر مورد نياز اسلام و مسلمين بايد ايجاد شود.

وی در ادامه با مطرح كردن اين سؤال كه اثر مورد نياز اسلام و مسلمين چيست؟ گفت: پس هدف از مداحی اين است كه خدمتی به اسلام و مسلمين انجام دهيم؛ اما نه هر اقدام و خدمتی بلكه اثر و خدمت مورد نياز.

حجت‌الاسلام محمدی بخشی از اين خدمات و اثرات مداحی در زمان معاصر را تربيت، بصيرت، عقلانيت، وحدت، تناسب زمان و مكان، تبعيت و همراهی با ولايت و محبت عنوان كرد و به تشريح هر كدام از هفت مورد ذكر شده پرداخت.

نماينده ولی‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه در مورد اثر تربيتی شعر مداحان گفت: شعر بايد اثر تربيت دينی، اعتقادی و اخلاقی داشته باشد، شعری را مطرح كنيد كه سازندگی و اثر اخلاقی داشته باشد به طوری كه وقتی مستمع از مجلس ما خارج می‌شود، از اشعار ما تربيت دينی و اعتقادی و اخلاقی يادگرفته باشد.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره بر اثر بصيرت آفرينی اشعار عنوان كرد: اشعار و مديحه‌سرايی ما بايد بصيرت، آگاهی و بينش سياسی به مسائل زمان و مكان را ايجاد كند و شنونده ما به حق و باطل آگاه شده و بتواند بين اين دو انتخاب درست را انجام دهد.

وی افزود: اگر مردم خوب گريه كنند و خوب شادی كنند اما نتوانند حق را از باطل جدا كنند، اثر مورد نياز اسلام و مسلمين ايجاد نشده است. پيامبر اكرم(ص) ۱۳ سال در شهر مكه كارهای تربيتی انجام می‌داد و آيات اعتقادی و تربيتی بر پيامبر(ص) نازل می‌شد، به همين سبب بود كه ياران پيامبر زير سخت‌ترين شكنجه‌ها و فشارها، باز هم به وحدانيت خدا شهادت می‌دادند.

اين مقام مسئول در مورد عقلانيت در مداحی گفت: دين ما، دين حكمت و منطق است و يكی از علل پيشرفت اسلام مسئله عقلانيت، حكمت، منطق و برهان بوده است؛ شعر ما در مداحی‌ها نيز بايد از منطق و عقلانيت و حكمت برخوردار باشد كه متأسفانه اينگونه نيست و بعضاً اشعاری خوانده می‌شود كه تمام يك جلسه را اگر جمع كنيم حتی دو كلمه سخن منطقی در آن يافته نمی‌شود و برخی به مطالب دم‌دستی، موهون، سست، بی‌پايه، ضعيف، دور از شأن، آميخته با خرافات و آميخته با ادبيات نازل و صرفاً به وصف ابرو و چشم و ... می‌پردازند.

وی تأكيد كرد: اگر چه برخی مشتری همين مطالب هستند، اما اين مطالب مورد نياز اسلام و مسلمين نيست بلكه عقل، منطق و برهان مورد نياز جامعه ما ست؛ دين ما، دين خواب نيست و نيازی به اين نداريم كه به دنبال مطرح كردن خواب‌ها برويم، مسئله خواب طبق فتوای همه فقها حجت نيست و با خواب ديدن نمی‌توان كسی را خوب يا بد معرفی كرد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با تاكيد بر اينكه به دنبال مطرح كردن مسائل دينی عميق، آيات و روايات دينی در سخنانتان برويد، به تشريح مسئله وحدت در اشعار و مداحی‌ها پرداخت و افزود: آيه ۱۰۳ سوره آل عمران كه می‌فرمايد «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد» پايه اعتقادی قوی در اين زمينه است و يك عقيده است؛ در اشعار و مطالبمان نبايد مطالب تفرقه‌آميز و مطالبی كه اختلاف و بد‌بينی بين امت اسلام به‌وجود می‌آورد را مطرح كنيم، مقام معظم رهبری نيز مسائل اعتقادی شيعه و سنی را خط قرمز عنوان كرده و صراحتاً فرموده‌اند رد شدن از اين خطوط قرمز حرام است.

وی در ادامه تناسب زمان و مكان با محتوای مداحی را از مسائل مهم در اين حوزه عنوان و تصريح كرد: بايد ديد كجا و چه زمانی چه مطالبی را مطرح كنيم، در شعر اكنون مداحان ما بايد اثری از انقلاب، امام، دفاع مقدس و شهدا وجود داشته باشد، قبل از انقلاب مداحان و شعرا برای هر مناسبتی شعری را مطرح می‌كردند، امروز نيز بايد بر اساس شرايط زمانی و مكانی چنين اشعاری مطرح باشد.

حجت‌الاسلام محمدی در تشريح مسئله تبعيت و همراهی با ولايت گفت: شعر گفتن و مداحی كردن اهل بيت(ع) را خود اهل بيت(ع) پايه‌گذاری كرده‌اند و ولايت فقيه استمرار خط نبوت و ولايت است، وظيفه ما است كه خود را با ولی‌فقيه زمان هماهنگ كنيم و در سروده‌های خود همان مطالب مهمی را مطرح كنيم كه ولی فقيه مطرح می‌كند.

نماينده ولی‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه عنوان كرد: ۱۴ قرن از قيام امام حسين(ع) می‌گذرد، اما امام حسين(ع) و شهدای كربلا ماندگار هستند و محبت به امامت و ولايت در اشعار ما بايد با حساب و كتاب مطرح باشد، بايد ديد حضرت رسول(ع) چگونه محبت خود را به حضرت فاطمه(ع) نشان می‌داد و چگونه ايشان را معرفی می‌كرد.

وی در پايان با اشاره به حديثی از حضرت رسول(ص) كه در جمعی به معرفی حضرت فاطمه (س) می‌پردازد، گفت: حضرت محمد(ص) در مجلسی خطاب به مردم می‌فرمايند: هر كس فاطمه را نمی‌شناسد، او را معرفی می‌كنم، او دختر رسول خدا و پاره تن من است، او قلب من است، او روح من است و هر كس او را اذيت كند، مرا آزار داده استت و هر كس او را شاد كند، مرا شاد كرده است؛ اشعار ما هم با الگو برداری از نحوه معرفی حضرت رسول(ص) بايد هم جنبه عاطفی داشته باشد و هم جنبه قوی در معرفی و شناساندن ائمه داشته باشد.

وی در پايان تأكيد كرد: نگذاريد محبت اهل‌بيت(ع) به فراموشی سپرده شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما