تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۰
۰
کد مطلب : ۱۲۹۳۱

تجمع، روضه‌خوانی و مداحی در اطراف بقيع ممنوع

تجمع، روضه‌خوانی و مداحی در اطراف بقيع ممنوع
جامعه: معاونت امور روحانيون بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زيارت طی بخشنامه‌ای اعلام كرد، زيارت گروهی زائران در محل اسكان آنان برگزار خواهد شد و كاروان‌ها بايد از تجمع در فاصله بين مسجدالنبی و قبرستان بقيع بويژه در وقت نمازهای پنجگانه، جداً خودداری كنند.

معاونت امور روحانيون بعثه مقام معظم رهبری در بخشنامه‌ای از همه كاروان‌های عمره‌گزار خواست تا نظر به ضرورت وحدت رويه در زيارت بارگاه نبوی(ص) و ائمه اطهار (عليهم السلام) و با هدف حفظ شان و كرامت زائران ايرانی و نيز پرهيز از هرگونه تصديع و سد معبر برای زائران ديگر كشورها مفاد اين بخشنامه را كاملا و به طور دقيق به اجرا بگذارند.

بر اساس دستورالعمل اجرايی اين بخشنامه، زيارت گروهی زائران در محل اسكان آنان برگزار خواهد شد و كاروان‌ها بايد از تجمع در بين‌الحرمين و بقيع بويژه در وقت نمازهای پنجگانه، جداً خودداری كنند.

روحانيون و مديران كاروان‌ها می‌توانند برای استفاده زائران از فضای معنوی بين‌الحرمين به جز در اوقات غير نماز‌، مشروط بر عدم ايجاد مزاحمت برای ديگر زائران، برنامه‌ريزی كرده و به شكل گروهی مشرف شوند.

به موجب اين دستورالعمل، روحانيون كاروان‌ها موظفند كه زائران را نسبت به نحوه و آداب زيارت فردی و ارتباط معنوی در هنگام تشرف دقيقا توجيه كنند و تا جايی كه امكان دارد زائران در گروه‌های كوچك و چندنفره سازماندهی شده و به زيارت مشرف شوند تا بهتر و بيشتر بتوانند از زيارت بهره ببرند.

اين دستور‌العمل تاكيد دارد كه با توجه به شرايط كنونی از هرگونه روضه‌خوانی و مداحی در بين‌‌الحرمين و بقيع خودداری شود و به زائران موكداً توصيه شود از انجام هرگونه عملی كه موجب وهن شيعه می‌شود مانند؛ دخيل بستن، عريضه‌نويسی، برداشتن خاك و توزيع هر گونه خوراكی بپرهيزند.

دستور‌العمل از روحانيون و مديران كاروان‌ها می‌خواهد تا زائران را نسبت به پرهيز از بحث و مجادله با ماموران نظامی و ارشادی عربستان توجيه كرده و به پيروی از توصيه‌های ماموران نظارتی ايران راهنمايی كنند.

دستورالعمل همچنين از عموم زائران می‌خواهد تا در هنگام حضور و زيارت رو به قبله ايستاده و با صدای آرام به قرائت قرآن و ادعيه بپردازند. همچنين آقايان اعم از روحانی، مدير و زائر نبايد در بين صف بانوان زائر حضور داشته باشند.

فضيلت نماز در مسجدالنبی (ص) از همه نقاط مدينه برتر است و لذا بخشنامه زائران را به خواندن نمازهای زيارت در مسجدالنبی(ص) توصيه و به پرهيز از خواندن نماز در بقيع يا فضاهای اطراف ديوارهای آن اكيدا سفارش می‌كند.

همچنين از بانوان زائر خواسته می‌شود تا در صورت ازدحام جمعيت در هنگام زيارت بقيع جهت رعايت آداب زيارت از رفتن به بالای ايوان بقيع خودداری كنند.

اصطلاح بين‌الحرمين در كشور عربستان به فاصله بين مسجدالنبی و قبرستان بقيع گفته می‌شود و در تابلوهای راهنمای زائران در اين كشور نيز از همين واژه استفاده می‌شود، اما اصطلاح بين‌الحرمين در ايران بيشتر به فاصله بين حرم امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) گفته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما