تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۹
۰
کد مطلب : ۱۳۰۷۲
کتب تعزیه

معرفی کتاب «حمله خوانی و حمله سرایی»

معرفی کتاب «حمله خوانی و حمله سرایی»
فرهنگ-خیمه: کتاب «حمله خوانی و حمله سرایی» حاوی چند مقاله درباره گونه‌ای حماسی و نمایشی در ادبیات دینی است. این مقاله‌ها به قلم کاشفی است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ به نام امام علی(ع) در نشریات مختلف فرهنگی و هنری به چاپ رسیده بود و در آنها سعی شده گوشه‌هایی از ابعاد گسترده حماسه‌های دینی و علوی معرفی شود.

بخش‌های مختلف این کتاب عبارتند از: حماسه‌های دینی در ادب فارسی، باذل خراسانی، میرزا ابوطالب میرفندرسکی، آزاد کشمیری، راجی کرمانی، مولای دیروز و هر روز و مدح رسول خدا در حماسه‌ها است.

در بخشی از این کتاب آمده است:«در گنجینه گهربار اما ناشناخته ادب فارسی، حماسه‌های منظوم دینی که به دلاوری‌های مولای متقیان، علی علیه‌السلام می‌پردازد، فراوانند که بسیاری از آنها با نام عام «حمله حیدری» سروده و تدوین شده‌اند و در مجالس مذهبی، نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌ها و در خانه‌ها و پای کرسی‌ها، سال‌های سال خوانده و شنیده شده‌اند.»

در این کتاب، فهرست کتاب‌هایی که با نام حمله حیدری قابل جستجو هستند، آورده شده که عبارتند از: «حمله حیدری» باذل خراسانی، «حمله حیدری» آزاد کشمیری، «حمله حیدری» میرزا ابوطالب میرفندرسکی، «حمله حیدری» راجی کرمانی، «حمله حیدری» گل احمد، «حمله حیدری» سیدعلی پسند بلگرامی، «حمله حیدری» فقیر قهدریجانی، «حمله حیدری» مهدی علی خان عاشق هندی.

بنابر نظر مولف، حماسه‌های منظوم دیگری نیز درباره جنگ‌های حضرت علی(ع) وجود دارد که برخی از این جنگ‌ها تاریخی و برخی خیالی و افسانه‌ای است؛ که تعدادی از این منظومه‌ها عبارتند از: «خاوران نامه» ابن حسام، «شاهنامه حیرتی»، «غزوه‌نامه» اسیری، «اشعار حسین بن حسن» فارغ گیلانی، «مجمع البحرین» اسیری و ... .

کتاب «حمله خوانی و حمله سرایی» در شمارگان دو هزار نسخه، در زمستان ۱۳۸۵، توسط انتشارات حوا به چاپ رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما