تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۳۱۱۵

آغاز توسعه صحن خارجی حرم اباعبدالله(ع)

آغاز توسعه صحن خارجی حرم اباعبدالله(ع)
جامعه-خیمه: به گزارش پایگاه رسمی آستان مقدس حسینی(ع)، مهندس «محمد حسن کاظم» رئیس بخش پروژه‌های فنی و عمرانی حرم مطهر حسینی(ع) گفت با اتمام کار تکمیل دیوارهای خارجی صن مطهر، کار ساخت و توسعه یکی از بناها در کناره دیواره‌‏ها آغاز شده که زیربنایی در حدود بیست و چهار هزار متر مربع و هزینه‏ای بالغ بر چهل و هفت میلیارد دینار عراقی را شامل می‌‏شود.

به گفته مهندس کاظم، از زمانی که تولیت حرم مطهر دستور به توسعه و افزایش صحن‏ها و حیاط‏های حرم داده است، تنها در بخش داخلی و محصور شده در دیوارهای حرم این توسعه آغاز شده است. این در حالی است که میزان زائران کربلا روز به‏ روز در حال افزایش و رسیدن به میزان جمعیت میلیونی است که پذیرایی از آنها توسعه بیشتری می‌‏طلبد.

به گفته این مسئول آستان مقدس حسینی(ع)، نخستین بنا در کنار یکی از دیوارهای دورتادور حرم و به صورت ۴ طبقه خواهد بود که زیربنای آن در حدود بیست و چهار هزار متر مربع است. کاظم گفت: نقشه‏های این ساختمان تهیه شده و نمونه‏های کوچک آن نیز در داخل صحن به نمایش گذاشته شده است. سعی شده تا در طراحی این بنا از کلیه ویژگی‏‌های معماری اسلامی که مطابق با ساختمان اصلی حرم باشد، استفاده شود.

مسئول پروژه توسعه حرم مطهر حسینی(ع) گفته است که هر یک از طبقات در حدود شش هزار متر مربع مساحت دارد که طبقه زیرزمین(سرداب) آن برای برگزاری مراسم مختلف وعظ و دعا در نظر گرفته شده است. طبقه همکف نیز به بخش‏های امنیتی، دفاتر امانات و بازرسی مردان و زنان اختصاص دارد که جایگزین دفاتر فعلی آنها که در داخل ساختمان حرم خواهند شد. طبقه اول نیز به دفتر تولیت، دفاتر رادیو، تلویزیون و سایت حرم و نیز دیگر بخش‏های اداری اختصاص خواهد یافت. طبقه آخر هم دارای اتاق‌‏ها و دیگر سرویس‏های مورد نیاز جهت استراحت زوار است و برای اقامت زائران در نظر گرفته شده است.

کار ساخت این بنا سه سال به طول می‌‏انجامد و هزینه‏های آن را هم دیوان وقف شیعی عراق به عهده گرفته است. بنا به اعلام مسئول این پروژه چهل و هفت میلیارد دیناری، در ساخت این بنا از آخرین تحولات روز ساختمان ومعماری در دنیا بهره برده می‏شود.

برای آگاهی بیشتر از روند «بازسازی عتبات عالیات» به «پرونده ویژه خیمه» مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما