تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۹:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۳۴۱
استاد دانشگاه مفید قم:

تحلیل های مختلف از عاشورا در تعارض با یکدیگر نیست

تحلیل های مختلف از عاشورا در تعارض با یکدیگر نیست
به گزارش خیمه، سی و سومین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی "چهل منزل تا اربعین" با موضوع «نگاه چند وجهی به نهضت عاشورا» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد.

استاد دانشگاه و عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید قم در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد به تحلیل نهضت عاشورا از دو بعد انسانی بودن و الهی بودن آن پرداخت و گفت: منشا و منبع همه کمالات خداست و هر موجود به اندازه ظرفیت و استعداد خود از این کمال بهره مند می شوند.

حجت الاسلام مسعود ادیب ادامه داد: اوج عقلانیت در کنار اوج احساسات، اوج زهد در کنار اوج قدرت و ...در انسان هایی که به تعالی دست پیدا می کنند تبلور پیدا می کند.

وی رهبری حادثه عاشورا را به عهده ولی خدا و انسان الهی دانست و گفت: امام حسین(ع) از افق متعالی انسان بالاتر رفت و به این جهت است که برداشت های ما از اقدام این انسان الهی متفاوت است و هر چه قدر ظرفیت ما بیشتر باشد برداشت غنی تری از این حادثه خواهیم داشت..

این استاد دانشگاه در ادامه به تحلیل ابعاد مختلف نهضت عاشورا پرداخت و برپایی حکومت اسلامی، شهادت طلبی، امر به معروف و نهی از منکر، الگو سازی را از جمله اهداف این نهضت برشمرد و خاطر نشان کرد: هیچ یک از این اهداف با یکدیگر در تضاد نیستند بلکه این اهداف و تحلیل های مختلف در این زمینه، می توانند در کنار هم قرار گیرند و با هم رابطه طولی و عرضی برقرار کنند.

وی برای اثبات تحلیل های مختلف از عاشورا، به برداشت های مختلف از قرآن اشاره کرد اظهار داشت: هیچ یک از این برداشت ها بایکدیگر درمنافی نیستند بلکه عمق تر از یکدگیرند و هر چه انسان ها از نظر علمی و معرفتی بالاتر روند در مراجعه به قرآن گنج های جدیدی تری استخراج می کنند.

حجت الاسلام ادیب برپایی حکومت اسلامی را بخشی از رسالت امام حسین(ع) و ادامه راه رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) دانست و شهادت طلبی نیز به عنوان ارزشمندترین آرمان بشری و هدف بی بدیل امام حسین(ع) در قیام عاشورا معرفی وخاطر نشان کرد: برپایی حکومت اسلامی و شهادت طلبی بر خلاف تصور برخی هیچ تضادی بایکدیگر ندارند.

وی همچنین با بیان این که امام حسین(ع) با نهضت عاشورا انقلاب عاطفی برای بشریت ایجاد کرد گفت: امام حسین(ع) در کنار تمام اهداف خود از قیام، موجی عاطفی پدید آورد که تا همیشه تاریخ می تواند انسان ها را متحول سازد هیچ تعارضی هم با دیگر اهداف نهضت ندارد.

عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید قم با بیان این که ما می توانیم به انحاء مختلف به این حادثه نگاه کنیم گفت: باید اهداف قیام امام حسین(ع) را به درستی بیان نماییم و چهره این حادثه را آنچنان که هست روشن نماییم

حجت الاسلام ادیب در پایان با اشاره به این که ممکن است تحلیل های غلطی نیز از عاشورا نیز ارائه شود خاطر نشان کرد: لزوما یک تحلیل و تفسیر از نهضت امام حسین(ع) درست نیست بلکه ممکن است نفسیرهای مختلفی از نهضت عاشورا ارائه شود که همگی صحیح باشد و تحلیل نهایی و صحیح تر، مجموعه ای از این تحلیل هاست.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما