تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۳۸۵۳
در رمان «فصل شيدايی ليلاها» روايت شد

عاشورا؛ از واقعيت تا شاعرانگی

عاشورا؛ از واقعيت تا شاعرانگی
فرهنگ: سيدعلی شجاعی در رمان «فصل شيدايی ليلاها» كه به تازگی منتشر شده، واقعه عاشورا را براساس مستندات تاريخی، با زبان و رواياتی متنوع در قالب داستانی نوشته است. او در اين كتاب سعی داشته تا ضمن در نظر داشتن زبانی فاخر و توصيفی، از نثری ساده بهره بگيرد. 

«عاشقی به وقت كتيبه‌ها» نيز نام تازه‌ترين مجموعه داستان شجاعی است كه زمستان سال گذشته(۸۸) از سوی انتشارات «كتاب نيستان» در قفسه كتابفروشی‌ها جاي گرفت.

شجاعی در كتاب «فصل شيدايی ليلاها» واقعه عاشورا را از زبان زهير‌بن قين بجلي، ضحاك‌بن عبداله مشرفی، حربن يزيد رياحی، عمرو‌بن قرظه انصاری، عبيدالله‌بن حر جعفی و شبث‌بن ربعي، روايت كرده است كه برخی از اين افراد در سپاه يزيد و برخی نيز جزو ياران امام حسين(ع) بوده‌اند و تعدادی نيز در حاشيه اين رخداد آن را نقل كرده‌اند.

راوی‌های متعدد اين كتاب در فضايی نمايشی و با استفاده از ديالوگ به روايت قصه پرداخته‌اند.

شجاعی درباره اين كتاب گفت: در اين رمان سعی كرده‌ام تا به تحليل شخصيت اين هفت نفر براساس نحوه حضورشان در سپاه امام حسين(ع) يا يزيد بپردازم و عملكردشان را درباره واقعه عاشورا براساس يك سری مستندات بيان كنم.

به گفته اين نويسنده، اين داستان از روز ۸ ذی‌الحجه آغاز و تا خروج امام از مكه ادامه دارد.

داسان «فصل پيوستن» اين كتاب اين‌گونه آغاز شده است: آفتاب، ناجوانمردانه می‌بارد، دهان شترها هم به خشكی نشسته، نمی‌دانم چرا عبدالله كمی استراحت نمی‌دهد به اين جماعت گرما‌زده. خودم را به كجاوه دلهم می‌رسانم: «چگونه‌ا‌ی دلهم؟! به غير از آفتاب كه غروبش را نمی‌توانم، كار ديگری از من ساخته نيست؟..»

فصل آغاز، فصل مجنون، فصل شيدايی و ‌فصل پيوستن، نام برخی بخش‌های اين كتاب است.

«فصل شيدايی ليلاها»، امسال(۸۹)، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات كتاب نيستان منتشر شد.

اين كتاب ۱۸۲ صفحه‌ای با قيمت ۳۵۰۰ تومان ارايه می‌شود.
مرجع : خبرگزاری کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما